1. Směna a problémy s ní spojené
Cíl
Cílem kurzu je porozumět roli, fungování, vývoji a selhávání financních a monetárních institucí a možnosti rešení těchto
selhání. Abychom tomu mohli porozumět, potřebujeme vědet, jaké problémy tyto instituce řeší, jaké techniky mají k dispozici a jak jsou omezené. V tomto tématu se zaměříme problémy, které tyto instituce řeší, tj. na cíl, který mají.
Cílem finančních a monetárních institucí (a mnoha dalších institucí) je usnadnit (umožnit) směnu. Z tohoto důvodu začneme tím, že se budeme zabývat otázkou, proč je směna duležitá. Směna je důležitá proto, že umožnujě využít rozdílů mezi lidmi, především dělby práce, a tak umožňuje nesmírně zvýšit blahobyt jednotlivých lidí.
Směna je však také komplikovaná – její provádění je samo o sobě nákladné. Ve druhé části setkání tedy budeme zkoumat vybrané problémy, které směnu komplikují. Pokud se tyto problémy nepodaří vyřešit, omezí směnu, a tedy i dělbu práce a ekonomický blahobyt. Řešení problémů směny je však nákladné, tj. odčerpává zdroje, které by jinak bylo možné využít k produkci.
Příště se budeme zabývat tím, jaké techniky existují k řešení problémů směny.
Literatura
Povinná
Rozširující (bude se vám hodit i v jiných kurzech)
Pokud si nejste zcela jisti přínosy dělby práce, směny, teorií komparativních výhod a pojmem hranice výrobních možností a náklady ztracené příležitosti, přečtěte si
- Smith, A. (1776): Bohatství národů, Liberální institut, 2001, kap. 1–3.
- Frank, R. H. – Bernanke, B. S. (2001): Ekonomie, Grada, 2002, kap. 3.
Pokud jste ještě nečetli tento článek o rozsahu dělby práce a o tom, jak je koordinována trhem, přečtěte si také:
Pokud si nejste jistí rolí tržního procesu a cen při rešení informačního problému společnosti, prečtete si také
- Hayek, F. A: "Use of Knowledge in Society", American Economic Review, vol. 35, 1945, s. 519–530; česky v Tomáš
Ježek (ed.): Zásady liberálního řádu, Academia, 2001. - Friedman, M. a R.: Svoboda volby, Liberální institut, 1992, kap. 1, stačí str. 21–31.
Jak studovat
Nejdříve si přečtěte povinnou literaturu. Doporučuji vám text si vytisknout a dělat si poznámky na okraj -- až se budete učit na zkoušku, jako když to najdete. Tentokrát vám také výrazně doporučuji i rozšiřující literaturu. Čtyři tituly z pěti jsou velmi snadné čtení a čtyři z pěti jsou kanonické a velmi zásadní pro pochopení ekonomie.
Pak uvažujte o následujících otázkách:
- Proč lidé směňují?
- Jaké existují typy směn – podle typu směnovaného statku, podle průběhu a opakování smeny atd. Čím se liší? Co mají společného?
- Jaké problémy a náklady jsou se směnou spojeny? Buďte realističtí – neuvažujte o modelu (neoklasická mikroekonomie, jak jste se ji učili v Mikro I a II transakční náklady ignoruje), ale o světě, jak ho znáte – a o hypotetickém světe, ve kterém by instituce, na které jsme zvyklí, neexistovaly. Kromě problémů finančního trhu (který uvažuje prof. Kohn) uvažujte i o jiných typech směny.
- Co jsou transakční náklady? Jaké problémy působí?