Teorie monetárních institucí

5. Banka

Cíl

Nejpodstatnejší monetární instituce jsou dnes zřejmě tři: peníze, komerční banky a centrální banka. Dnes začínáme zkoumat, jak pracuje komerční banka. Bude nás zajímat, co je to banka, její dvě role zajištění platebního styku a zprostředkování úvěrů na investice a typické operace. Uvidíme, jak je řízena za účelem zisku a jaké dopady to má pro monetární oblast. Budou nás také zajímat výnosy z rozsahu a economics of scope a jejich důsledky. Bude nás také zajímat historie vzniku a vývoje bank.

Později budeme zkoumat podrobněji ještě propojení bank (= bankovní odvětví jako celek) a principy a důsledky bankovního managementu rizika a likvidity.

Literatura

Povinná

Rozširující

Zopakovat

  • Kohn, M. (2004): Financial Institutions and Markets, 2nd edition, Oxford University Press, kap. 1–3, co se týkalo bank.
  • White, L. H (1999): Theory of Monetary Institutions, Blackwell Publishers, kap. 1, co se týkalo bank.

Jak studovat

Jako vždy je třeba prostudovat povinnou literaturu. Tentokrát však výrazně doporučuji také kapitolu 6 z Kohnovy učebnice, která popisuje vznik a vývoj bankovního odvětví. Kapitola 6 ilustruje některé teoretické poznatky, o kterých se budeme bavit na semináři.

Přemýšlejte především o následujících otázkách:

  • Co je to banka? Jaké činnosti vykonává banka? Které z toho tvoří „definiční“ činnosti banky?
  • Jaké potreby naplnuje banka?
  • Jak by fungovala hypotetická "banka", která by jen zprostředkovávala platební styk? Proč začne i zprostředkovávat úspory na úvěry?
  • Jak by fungovala "banka", která by jen zprostředkovávala úspory na investice? Proč začně také zprostředkovávat platební styk?
  • Jak souvisí banka a peníze? Jak banka vytváří peníze? Jaká má přitom omezení?
  • Jaké jsou zdroje výnosů z rozsahu a ze sdružené činnosti v bankovnictví?
  • Jaká je struktura bankovních aktiv, pasiv a mimobilancních aktivit? Proč? Podívejte se na výše uvedené webové stránky CNB a FRB.

Důsledně si projděte "pohádku" o založení vlastní banky v Kohnově učebnici.