5 FIRMA A SPOTŘEBITEL Firmy l Zákon nabídky: Firmy jsou ochotny vyrábět a prodávat větší množství, když je cena jejich produkce vysoká = rostoucí křivka S Cíl firem l Ekonomický cíl: maximalizace zisku + růst podílu na trhu Jiné? Celkový příjem, celkové náklady l Celkové příjmy = suma toho, co firma dostane za prodej své produkce l Celkové náklady = suma toho, co firma musí dát za vstupy potřebné pro vlastní výrobu Zisk = celkové příjmy – celkové náklady Náklady l Náklady firmy zahrnují všechny náklady obětované příležitosti související se zaměřením na určitou produkci • Explicitní – přímý peněžní výdaj • Implicitní Ekonomický zisk X účetní zisk l Ekonomický zisk = celkové příjmy – celkové náklady (explicitní i implicitní) l Účetní zisk = celkové příjmy – explicitní náklady Celkové příjmy > explicitní + implicitní náklady = ekonomický zisk (je menší než účetní zisk) Ekonomický zisk X účetní zisk Pohled ekonoma: účetního: Celkové náklady a výnosy NDB (2006) Výnosy NDB Náklady NDB Zákon klesajícího mezního produktu l Přírůstek produktu klesá s tím, jak roste množství zapojeného výrobního faktoru l Př.: jak firma najímá stále více nových dělníků, každý z nich vyprodukuje čím dál míň, protože firma má omezené výrobní zařízení Náklady l Fixní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce nemění l Variabilní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce mění Celkové náklady = celkové fixní + celkové variabilní náklady Průměrné a mezní náklady l Průměrné náklady = celkové náklady / množství vyprodukované produkce l Mezní náklady = měří přírůstek celkových nákladů vzniklý vyprodukováním dodatečného 1 kusu produkce = kolik nás stojí vyprodukovat další jednotku výrobku? l Mezní náklady rostou, protože se projevuje zákon klesajícího mezního produktu Spotřebitelská volba l Rozpočtové omezení – co si spotřebitel může dovolit? l Lidí spotřebovávají méně, než by chtěli, protože jsou omezeni výší svého příjmu l Přínos – míra uspokojení = lidé se snaží maximalizovat své uspokojení v rámci svého příjmu Elasticita (citlivost) l Cenová l Důchodová l Důležitá pro firmy a jejich cenovou politiku