6 CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA 1. Dokonalá konkurence l Na trhu mnoho prodávajících a kupujících → zanedbatelný dopad na tržní cenu = cena je pro prodávající i kupující daná l Produkce je identická l Volný vstup a výstup do odvětví Ukončení činnosti Příčiny nedokonalosti trhů • Nedokonalá informovanost prodávajících a kupujících (rozptýlené trhy) • Náklady na změnu dodavatele • Nehomogenní produkt • Malý počet prodávajících Počet firem? 2. Monopol l Jediný prodejce na trhu l Jeho produkce nemá blízké substituty na trhu → cenový tvůrce (cena je vyšší než v DOKO) l Existují bariéry vstupu do odvětví → vlastnictví přírodního zdroje (zřídka) → státem udělená licence → firma má nižší výrobní náklady l Produkuje menší množství než by bylo společensky žádoucí (= ztráty mrtvé váhy) Státní řešení monopolů • Zavedení konkurence do monopolních odvětví • Regulace chování monopolů • Převedení soukromých monopolů na státní podniky • Žádný zásah Antidumpingové zákonodárství l Zabránit spojení firem l Rozdělit firmy l Bránit firmám v nekonkurenčních aktivitách Regulace l Regulace cen monopolu = stanovení maximální ceny státem (co nejblíž DOKO) l Problém: Jak pozná stát náklady monopolu? Cenová diskriminace = prodej určitého produktu různým zákazníkům za různé ceny Příklady: l Ceny vstupenek do kina l Ceny letenek l Množstevní slevy ... Jak časté jsou problémy s monopoly? l Monopol je běžný l Většina firem má nějakou kontrolu nad cenou své produkce (je diferencovaná) l Firem se značnou monopolní silou je málo l Velmi málo produktů je jedinečných 3. Oligopol l Několik prodávajících → možnost spolupráce X vlastní zájmy firmy → kartel l Produkce identická nebo podobná l Duopol = oligopol se 2 firmami l Cena je vyšší než by byla v DOKO, ale nižší než u monopolu l Produkce je menší než by byla v DOKO, ale větší než u monopolu Teorie her l Jak se lidé chovají ve strategických situacích (při rozhodování musí uvažovat rozhodnutí jiného subjektu) l Oligopolní trh je malý = nutnost zohlednit chování ostatních = zisk firmy závisí nejen na tom, kolik sama vyprodukuje, ale i na tom kolik ostatní firmy Vězňovo dilema l Proč je těžké spolupracovat Protikartelové zákonodárství l Udržování maloobchodních cen l Cenové predátorství l Vázané obchody ALE: to může být přínosné ?! Monopolistická konkurence l Mnoho firem na trhu l Produkce je diferencovaná l Volný vstup a výstup z odvětví = Něco z monopolu + něco z DOKO Příklady: CD, filmy, nábytek ... = významná role reklamy Reklama l Manipulace se zákazníkem l Omezuje konkurenci zvýrazňováním rozdílů mezi produkcí X l Zdroj informací pro zákazníka l Podporuje konkurenci nabízením větší množství variant produktu a cen l Známka kvality