IAS 38 Nehmotná aktiva CÍL STANDARDU Pravidla účetního zobrazení nehmotných aktiv, stanovení jejich hodnoty. ROZSAH PŮSOBNOSTI Standard se vztahuje na nehmotný majetek s výjimkou: • NA, na které se vztahují jiné standardy (IAS 2, 17, atd.). • Těžebních práv a výdajů na výzkum vývoj těžby nerostů. • Finančních aktiv (IAS 39). DEFINICE Nehmotné aktivum je identifikovatelné nepeněžní aktivum, které nemá hmotnou podstatu a které je drženo za účelem použití ve výrobě nebo při dodávkách zboží a služeb, pro účely pronájmu jiným subjektům nebo pro účely správy a řízení. DEFINICE - pokračování Výzkum je původní a plánované zkoumání prováděné s cílem získat nové vědecké nebo technické poznatky a vědomosti. Vývoj je použití výsledků výzkumu nebo jiných poznatků k navrhování nebo konstruování nových nebo podstatně zdokonalených materiálů, zařízení, výrobků, postupů, systémů nebo služeb, a to před zahájením jejich komerční výroby nebo využití. DEFINICE - pokračování Aktivní trh je trh, na kterém jsou splněny všechny následující podmínky: • Položky, se kterými se na trhu obchoduje jsou stejnorodé. • Obvykle je možno kdykoliv najít kupující a prodávající ochotné uskutečnit obchodní transakci. • Informace o cenách jsou veřejně dostupné. DEFINICE - pokračování Datum smlouvy podnikové kombinace je datum, ke kterému je dosaženo podstatné části dohody mezi kombinujícími stranami (v případě veřejně obchodovatelných podniků datum, ke kterému byla dohoda oznámena veřejnosti). PODMÍNKY ZOBRAZENÍ NA • Identifikovatelnost. • Ovládání (kontrola) aktiva. • Existence budoucího ekonomického prospěchu. IDENTIFIKOVATELNOST • Uznat identifikovatelná aktiva, která je možno jednoznačně odlišit od goodwillu. OVLÁDÁNÍ (KONTROLA) AKTIVA Podnik ovládá aktivum, jestliže má pravomoc získat budoucí ekonomický prospěch plynoucí z příslušných zdrojů a může omezit přístup ostatních k tomuto prospěchu. UZNÁNÍ NEHMOTNÉHO AKTIVA Nehmotné aktivum se uznává tehdy a pouze tehdy, když: Je pravděpodobné, že budoucí ekonomický prospěch, který se přičítá tomuto aktivu poplyne do podniku. Je možné spolehlivě vyjádřit náklady spojené s pořízením aktiva. POŘÍZENÍ A OCENĚNÍ NA • Samostatné pořízení. • Pořízení vlastní činností. • Součást podnikové kombinace. OCENĚNÍ PŘI SAMOSTATNÉM POŘÍZENÍ POŘIZOVACÍ CENA = kupní cena + dovozní cla a nevratné daně + další přímo přiřaditelné výdaje - obchodní slevy a rabaty POŘÍZENÍ VLASTNÍ ČINNOSTÍ • Goodwill vytvořený vlastní činností – nevykazovat. • Ostatní aktiva - Obtížná identifikovatelnost • rozpoznat, zda se jedná o identifikovatelné aktivum, které vytvoří budoucí ekonomický prospěch, • spolehlivě určit náklady na pořízení tohoto aktiva. OCENĚNÍ PŘI POŘÍZENÍ VLASTNÍ ČINNOSTÍ Do ceny lze zahrnout např: • Náklady na použitý materiál nebo služby. • Platy, mzdy a ostatní osobní náklady. • Poplatky za registraci patentů a autorských práv. • Amortizace licence, která je použita při vývojové činnosti atd. Do ceny nelze zahrnout: • Odbytová a správní režie. • Počáteční provozní ztráty. • Výdaje na školeni atd. POŘÍZENÍ V RÁMCI PODNIKOVÉ KOMBINACE • Pořizovací cena = reálná hodnota • Samostatně uznat ta NA, u kterých lze spolehlivě stanovit reálnou hodnotu. Příklad Podnik X vyrábí výrobek pod značkou SUPER. V rámci podnikové kombinace nabyvatel, podnik Y získal 100% kapitálu podniku X za 200. Podnik X má síť svých zákazníků, její hodnotu odhaduje na 5. Věrnost zákazníků není zajištěna žádným smluvní vztahem. Reálná hodnota čistých identifikovatelných aktiv podniku X k datu podnikové kombinace je 160, hodnota značky SUPER je oceněna na 10. Rozhodněte, která nehmotná aktiva bude Y vykazovat v konsolidované rozvaze. OSTATNÍ Náklady které nelze aktivovat, následné výdaje, přecenění, odepisování, ztráta ze snížení hodnoty, vyřazení, zveřejňování údajů. SIC 32 – Náklady na webové stránky Předmět sporu: Zda je možno webové stránky interně vytvořené aktivovat v souladu s požadavky IAS 38. Vývoj webových stránek lze rozdělit do fází: • Plánování – definování cílů, vyhodnocování alternativ, výběr. • Vývoj a aplikace infrastruktury – získání domény, hardware, software, instalace vyvinutých aplikací. • Grafický návrh. • Vývoj obsahu – příprava dat, obsažených na stránce.