TOYOTA VYNIKAJÍCÍ PODNIK (POST)INDUSTRIÁLNÍ EPOCHY Toyota Produktion Systém Jediné, co děláme, je to, že sledujeme čas od okamžiku, kdy nám zákazník zadá objednávku, k bodu, v němž inkasujeme hotovost. A tento čas zkracujeme, když odstraňujeme ztráty, které nepřidávají hodnotu. Taiichi Ohno, tvůrce TPS Koncepce firmy TOYOTA „4P" ■ Philosophy ■ Process ■ People I Partners Problem solving 14 zásad celkové koncepce firmy Toyota Oddíl I: Dlouhodobá filosofie Zásada 1. Zakládejte svá manažerská rozhodnutí na dlouhodobé filosofii, a to i na úkor krátkodobých finančních cílů. Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 2. Vytvořte nepřetržitý procesní tok, který vám umožní odkrýt problémy. Zásada 3. Využívejte systému „tahu", abyste se vyhnuli nadvýrobě. Zásada 4. Vyrovnávejte pracovní zatížení. Zásada 5. Zastavte proces, aby se vyřešily problémy a aby se správné jakosti dosáhlo hned napoprvé. Zásada 6. Standardizované úkoly jsou základem neustálého zlepšování a posilování pravomoci zaměstnanců. Zásada 7. Užívejte vizuální kontroly, aby vám nezůstaly skryty žádné problémy. Zásada 8. Užívejte pouze důkladně prověřených technologií, které prospívají lidem i procesům. Oddíl III: Neustálý rozvoj svých zaměstnanců a svých partnerů Zásada 9. Vychovávejte vůdčí osobnosti. Zásada 10. Rozvíjejte výjimečné lidi a týmy řídící se filosofií firmy. Zásada 11. Projevujte ohled vůči svým dodavatelům a dalším partnerům. Oddíl IV: Nepřetržité řešení problémů Zásada 12. Jděte a přesvědčte se na vlastní oči, abyste důkladně poznali situaci. Zásada 13. Rozhodnutí přijímejte pomalu na základě široké shody a po zvážení všech možností; implementujte je rychle. Zásada 14. Staňte se učící se organizací prostřednictvím neúnavného promýšlení a neustálého zlepšování_ Oddíl I: Dlouhodobá filosofie Zásada 1. Zakládejte svá manažerská rozhodnutí na dlouhodobé filosofii, a to i na úkor krátkodobých finančních cílů. Dělejte to, co je dobré pro firmu, pro její zaměstnance, zákazníky a společnost jako celek. Toyota je příkladem toho k čemu může dojít, když téměř 250 000 lidí propojíte společným posláním, které je důležitější, než pouhé vydělávání peněz. POSLÁNÍ Toyota Motor Manufacturing North America 1. 1. Jako americká firma přispívat k ekonomickému růstu USA hostitelská země 2. Jako nezávislá firma přispívat ke stabilitě a blahobytu členů týmu 3. Jako firma skupiny Toyota zaměstnanci přispívat k celkovému růstu 2 Toyoty. skupina Toyota Není zmíněn přínos pro akcionáře ani kvalita výrobků. Obě tyto věci jsou vnímány jako nezbytný prostředek k naplňování uvedeného poslání. Ford Motor Company Ford je celosvětový vůdce v oblasti výrobků a služeb automobilového průmyslu a příbuzných oborů, jakož i nových podnikatelských odvětví, jako jsou letectví a kosmonautika, komunikace a finanční služby. Naším posláním je neustále zlepšovat své výrobky a služby, abychom uspokojovali potřeby svých zákazníků, což nám umožňuje jako podniku prosperovat a zajišťovat přiměřenou návratnost svým akcionářům, vlastníkům firmy. silné sociální cítění Podnik je společenstvím lidí (zaměstnanců) věcí vlastníků Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 2. Vytvořte nepřetržitý procesní tok, který vám umožní odkrýt problémy. • Změňte podobu pracovních procesů tak, aby tvořily nepřetržitý tok, který dosahuje vysoké přidané hodnoty. Usilujte o to, aby žádný pracovní projekt ani na vteřinu nezahálel, aby na každém pracovním projektu neustále někdo pracoval. • Vytvořte rychlý tok materiálů a informací a procesy propojte s lidmi tak, aby mohly být okamžitě odkryty všechny problémy. • Tento tok musí být zřejmý v kultuře celé organizace. To je klíč ke skutečnému procesu neustálého zlepšování a k rozvoji lidí. Princip synchronizace Většina procesů je z 90% ztrátou a jen z 10% prací přidávající hodnotu Orientace na procesy = preference uplatnění principu předmětné specializace. Ne výroba v dávkách, ale „jednokusový" tok Ford _> T ta s individualizace výrobků, individualizace výroby Szkrácení průběžné doby, snížení nákladů.......štíhlá výroba s organizační možnosti, technické možnosti SESKUPOVÁNÍ ČINNOSTÍ DO ÚTVARŮ DLE PRINCIPU PŘEDMĚTNÉ A FUNKČNÍ SPECIALIZACE vývoj nákup výroba I výroba II výroba lil prodej výrobek 1 A11 A12 výrobek 2 A21 A22 výrobek 3 A A výrobek 4 A A výrobek 5 A* A A13 A14 A A16 A23 A24 A25 A26 A A A A A A A44 A A A A A55 A56 Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 3. Využívejte systému „tahu", abyste se vyhnuli nadvýrobě. • Svým zákazníkům v následujících etapách výrobního procesu poskytujte to co chtějí a v množství, které chtějí. Doplňování materiálu, které je iniciováno spotřebou, je základní zásadou přístupu just-in-time. • Snižte na nejnižší možnou úroveň své zásoby rozpracované výroby i skladové zásoby tak, že budete udržovat na skladě jen malá množství jednotlivých výrobků a budete je doplňovat podle toho, kolik zákazníci skutečně odeberou. • Citlivě reagujte na každodenní změny v poptávce zákazníků. DODAVATEL TLAK ODBĚRATEL TAH Just-in-time (JIT) Konbon Velmi malé ož jednokusové dávky Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 4. Vyrovnávejte pracovní zatížení. Odstranění ztrát je jen jednou třetinou toho, co je třeba k úspěchu v koncepci „štíhlosti". Stejně tak důležité je odstraňovat přetížení lidí a výrobního zařízení a odstraňovat nevyváženosti harmonogramu výroby. 3 M • MUDA - nulová přidaná hodnota • MURI - nadměrné přetěžování lidí nebo zařízení • MURA - nevyrovnanost_ Heijunka - vyrovnávání výroby jak z hlediska objemu, tak i z hlediska kombinace výrobků. Představitelé firmy Toyota: „Raději půjdeme pomalu a vytrvale jako želva, než abychom pobíhali jako zajíc." Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 5. Zastavte proces, aby se vyřešily problémy a aby se správné jakosti dosáhlo hned napoprvé. • Jakost pro zákazníka je určujícím faktorem vaší nabídky. • Součástí své kultury učiňte myšlenku, že je přípustné zastavit či zpomalit proces, aby se dosáhlo správné jakosti hned napoprvé a aby se z dlouhodobého hlediska zvyšovala produktivita. • Vybavte svá zařízení schopností zjišťovat problémy a zastavit svůj chod. Zaveďte varovný vizuální systém, který by upozorňoval, že stroj nebo proces potřebuje zásah. • Začleňte podpůrné systémy, které dokáží rychle řešit problémy a zavádět nápravná opatření. Jidoka - právo a povinnost zastavit proces, aby byla zajištěna jakost Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 6. Standardizované úkoly jsou základem neustálého zlepšování a posilování pravomoci zaměstnanců. • Užívejte všude stálých a opakovatelných metod, abyste udrželi předvídatelnost, pravidelný časový rytmus a pravidelné výstupy svých procesů. • Včas a plně využívejte nashromážděných zkušeností a znalostí o procesu. Z nejlepších ověřených postupů učiňte standard. • Ponechte prostor pro tvůrčí individuální vyjádření převyšující tento standard. Potom je promítněte do tohoto standardu. V případě, že příslušná osoba přejde jinam, bude možno předat nabyté znalosti a zkušenosti jejímu nástupci. Princip standardizace Standardy musí pomáhat těm, kteří se jimi řídí v plnění jejich úkolů. Ti, kteří se jimi řídí musí mít právo se podílet na jejich neustálém zlepšování. STUPEŇ ORGANIZOVANOSTI Efekt organizova -nosti Emax Nedostatečná organizovanost opt Nadměrná organizovanost Stupeň organizova -nosti Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 7. Užívejte vizuální kontroly, aby vám nezůstaly skryty žádné problémy. • Užívejte jednoduché vizuální signály, které lidem pomohou okamžitě určit, zda se pohybují v rozmezí standardních podmínek, nebo zda se od nich odchylují. • Vyhněte se užívání počítačových monitorů tam, kde mohly rozptylovat soustředění dělníka. • V místě, kde se vykonává práce, vytvořte jednoduché vizuální systémy, které podporují tok a tah. • Omezte své písemné zprávy na rozsah jednoho listu papíru. Oddíl II: Správný proces přinese správné výsledky Zásada 8. Užívejte pouze důkladně prověřených technologií, které prospívají lidem i procesům. Toyota je v získávání technologií ve srovnání s jinými podniky spíše konzervativní. Princip: Přijetí nové technologie musí podporovat vaše lidi, váš proces a vaše hodnoty. Technologie je prostředek, nikoliv cíl. „V Toyotě nevyrábíme informační systémy, ale auta. Předveďte mi systém výroby a ukažte, jak jej informační systém podporuje." Informační technologie v procesu vývoje výrobků firmy Toyota. CAD (Computer-Aided Design) CATIA (Computer-Aided Three-Dimensional Interactive Application) Doba procesu vývoje nového výrobku se zkrátila z 48 na 12 měsíců Špičková technologie fy Boeing Oddíl III: Neustálý rozvoj svých zaměstnanců a svých partnerů Zásada 9. Vychovávejte vůdčí osobnosti, které stoprocentně rozumějí práci, žijí filosofií firmy a učí ji jiné. Top manažeři z vlastních řad Šéfkonstruktéři Vůdčí osobnosti firmy Toyota Zdola nahoru (rozvoj) Facilitátor skupiny Tvůrce učících se organizací r > Shora dolů (směrnice) Byrokratický manažer soustředěný na úkoly Znalosti obecného Hluboké porozumění managementu vykonávané práci Oddíl III: Neustálý rozvoj svých zaměstnanců a svých partnerů Zásada 10. Rozvíjejte výjimečné lidi a týmy řídící se filosofií firmy. Toyota dosáhla jedinečné rovnováhy mezi individuální a skupinovou prací, mezi vynikajícím výkonem jednotlivců a efektivností týmů. Požadováni jsou jednotlivci, kteří podávají vynikající výkon, aby vytvářeli týmy, které budou vynikat. Týmy • koordinují práci, • motivují, • lidé se učí jeden od druhého, • předkládají nové návrhy • vykonávají kontrolu prostřednictvím kolektivního nátlaku Konkrétní výkonná práce však má zpravidla charakter práce individuální. Motivace - Toyota aplikuje motivační teorie S Maslowova hierarchie potřeb S Obohacování práce podle Herzberga hygienické faktory/motivátory (kreativita) S Taylorovo vědecké řízení vzhůru nohama Oddíl III: Neustálý rozvoj svých zaměstnanců a svých partnerů Zásada 11. Projevujte ohled vůči svým dodavatelům a dalším partnerům. Zhruba 70 % komponent automobilu se zajišťuje dodavatelsky. (U světových automobilek se v úhrnu jedná o statisíce sr» iftástí nrl stnvpk až tisíců dodavatelů.) Toyota považuje dodavatele za dlouhodobé partnery. Stakeholderský přístup Uplatňuje vůči nim značně vysoké standardy a prostřednictvím spolupráce či pomoci dbá o to, aby dodavatelé do úrovně těchto standardů dorostli. I outsourcing Toyota nepřenáší na dodavatele to, co tvoří její core busiffisTa nevzdává se svých klíčových kompetencí. rozvoj elektroniky kausa „Denso" Oddíl IV: Nepřetržité řešení problémů Zásada 12. Jděte a přesvědčte se na vlastní oči, abyste důkladně poznali situaci (genchi genbutsu). Toyota klade důraz na bezprostředně získané informace. oivuujiv vyiuuni piuvu/Ĺ uez. pieupujdiusu d 6 uievienuu mysu. věci pětkrát opakujte otázku „proč". Ohnuv kruh - dívejte se a přemýšlejte. Poznejte Ameriku na vlastní oči, pak navrhněte automobil vhodný pro Ameriku. I nejvyšší manažeři se často přímo na místě seznamují s konkrétními informacemi. Kulturní kontext: Experimenty potvrzují, že lidé ze zemí ✓Západu (Evropa, Severní Amerika) vnímají spíše obecné kategorie jevů a to poněkud povrchně ✓ Východu (Japonsko, Čína, Korea) vnímají jevy konkrétněji a na vyšší úrovni podrobnosti_ Oddíl IV: Nepřetržité řešení problémů Zásada 13. Rozhodnutí přijímejte pomalu na základě široké shody a po zvážení všech možností; implementujte je rychle. Komplexní rozhodovací Proces důkladného zvažování: I _Proces 1. Zjištění, co se skutečně děje, včetně uplatnění genchi genbutsu. 2. Pochopení základních příčin, jimiž lze vysvětlit vnější zdání (5krát „proč"?) 3. Široké zvažování alternativních řešení a vypracování podrobného zdůvodnění řešení, jemuž se dává přednost. 4. Hledání shody v rámci týmu, zaměstnanců firmy i vnějších partnerů. 5. Využití vysoce účinných komunikačních nástrojů při realizaci bodu 1. až 4., nejlépe jedné strany listu papíru. Pokud vezmeme projekt, který má být plně realizován během 1 roku, pak typická americká firma věnuje 3 měsíce na rozhodování a plánování a poté začne s implementací, se kterou však bude mít potíže. Toyotě zabere rozhodování a plánování 9 až 10 měsíců, potom projekt implementuje v podobě zkušební výroby a plně jej implementuje v závěru roku, bez jakýchkoliv potíží. Alex Warren, bývalý viceprezident, Toyota Motor Manufacturing, Kentucky Oddíl IV: Nepřetržité řešení problémů Zásada 14. Staňte se učící se organizací prostřednictvím neúnavného promýšlení (hansei) a neustálého zlepšování (kaizen). Hansei (zamyšlení) - odpovědnost, sebereflexe a organizační učení. Individuální odpovědnost není otázkou viny a trestu, ale učení se a osobního růstu. Kaizen (zdokonalení) - spíše malé krůčky než velké skoky. Praktické řešení problému 1. Počáteční vnímání problému (neurčitý, spletitý problém) 2. Vyjasnění problému („skutečný" problém) 3. Určení oblasti / jádra problému 4. Zkoumání nejhlubší příčiny (5krát „proč?") 5. Protiopatření 6. Vyhodnocení 7. Standardizace S-► Ř-► S TOYOTA se v roce 2007 dostala na první místo na světě z hlediska objemu výroby. Vyrábí víc než řadu let největší producent automobilů General Motors. Toyota se v letech 2002 až 2006 umísťovala na prvním místě dle průzkumu J. D. Power, v roce 2007 obsadila 2. místo. Model Toyota Prius se v soutěži modelů umístil na 1. místě. Toyota je pověstná svou vysokou kvalitou a chová se šetrně k životnímu prostředí. Literatura Základní: Liker, J. K. Tak to dělá Toyota. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-173. Další: Imai, M. Kaizen. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0461-3. Motsumoto, K. Participativní management. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-498-3. Košturiak, J., Frolík, Z. a kol. Štíhlý a inovativní podnik. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-38-9.