Determinace relevantních subjektů na trhu (7. týden)
- SWOT analýza
- Porterova analýza 5 sil
- PEST analýza
- Životní cyklus výrobku
- Distribuční formy
- Cenové strategie
- Boston Consulting Group matice
- Komunikace
Právní možnosti & právní omezení
Zejména co se týče marketingové strategie, smluvních vztahů s odběrateli i dodavateli i vztahům ke konkurenci je třeba k ekonomickým analýzám doplnit i informace právní. Těch relevantních je opravdu spousta, v podstatě vše je nějak právem upraveno - více či méně detailně a formálně. Uvedeny jsou pouze vybrané otázky, které Vás při vytváření projektu potkají nejpravděpodobněji.
1) Omezení reklamy
Vaše marketingové plány je třeba již dopředu promýšlet s ohledem na limity, které (zejména v oblasti reklamy) zavádí právní regulace. Jednak jde o regulaci obecnou, která se týká všech oborů, jednak specifickou, která se týká určitých vybraných oblastí - např. léčiva, alkohol, tabák apod. (s ohledem na Vaši konkrétní produktové zaměření si tedy zjistěte, zda na Vás některá ze speciálních úprav nedopadá).
Regulace reklamy probíhá ve třech dimenzích:
- veřejnoprávní - prostudujte si zákon o regulaci reklamy (níže)
- soukromoprávní - úprava nekalé soutěže v obchodním zákoníku (§§ 44 -54) a ve směrnici o nekalých obchodních praktikách (resp. v zákoně o ochraně spotřebitele)
- autoregulace - prostřednictvím Rady pro reklamu, (nezávazná regulace, bez státního donucení)
(K získání základního přehledu můžete využít prezentace z předmětu Vybrané problémy právní regulace médií: zde a zde)
2) Smluvní řešení odběratelsko-dodavatelských vztahů
Je třeba se vypořádat alespoň se základními otázkami:
- jaký právní režim budou vztahy mít
- jaké smluvní typy budete chtít využít
- jak nejlépe smlouvy strukturovat a jaký je minimální povinný obsah
- jaké zajištění do smluv včlenit
- jak je formálně upravit
- jak právně ošetřit Vámi zvolená specifická řešení (objednávkový systém, dealerské vztahy, platební vztahy atd.)
- jaké jsou právní limity pro Vaše smlouvy
Ve vztahu ke spotřebitelům je třeba vždy myslet na zákonnou (a neobkročitelnou) ochranu spotřebitele (viz výše odkaz na klíčové předpisy).
3) Omezení vyplývající z kartelového práva
Ať již v horizontálních vztazích k Vašim konkurentům, nebo ve vertikálních vztazích směrem k odběratelům či dodavatelům, nelze zapomenout na řadu omezení, která vyplývají z ochrany hospodářské soutěže, kterou vykonává ÚOHS.
Bude třeba se zamyslet, zda Vámi navržené postupy - např. smlouvy mezi Vámi a konkurenty, dohody mezi Vámi a Vašimi dodavateli či odběrateli, nebo plány na spojení či vytvoření joint venture společně s konkurenčním podnikem nějak nekolidují s ustálenými pravidly hospodářské soutěže. Ať již v oblasti
- zakázaných kartelových dohod (zde upozorňuji na velmi široké chápání dohody - nejen jako "smlouvy", ale též ve formě rozhodnutí sdružení podniků či pouhého "sladěného jednání), nezapomínejte také na blokové výjimky ze zákazu;
- zneužití dominantního postavení - bude tedy nutno určit, zda náhodou nebudete zaujímat ve svém odvětví dominantní pozici na relevantním trhu, pak pro Vás plyne řada dalších omezení z tzv. speciální odpovědnosti dominanta;
- kontrola koncentrací - plánujete-li nějaku fúzi či akvizici, mnohdy je třeba k tomu získat svolení ÚOHSu
V každém případě musíte určit relevantní trh pro Váš podnik ve smyslu kartelového práva, a to v souladu s tím, jak relevantní trh ustáleně posuzují antitrustové orgány (český ÚOHS i Evropská komise). Máte-li analyzovat omezení a rizika Vašeho projektu, z právního hlediska právě toto by mohlo být velmi důležité.
Připomeňte si (případně nově prostudujte) zákon o ochraně hospodářské soutěže. Prezentace pro případnou stručnou konzultaci vybraných otázek zde. K vertikálním vztahům doporučuji tento článek.
4) Speciální problémy Vašeho konkrétního produktu
Jelikož právem je upraveno opravdu téměř vše a není možné to zde shrnout detailně (což ani není k ničemu potřebné), uvedu pouze heslovitě možné oblasti, kde by mohl potenciálně nastat problém:
- plánujete-li využít nějakých průmyslových práv či obecně práv k duševnímu vlastnictví, analyzujte možná rizika i zde (jde o patenty, průmyslové vzory, užitné vzory, ochranné známky atd.; jejich převod a licence)
- je-li Váš produkt nějak potenciálně spojen s problémy hygienickými, měli byste vyhledat i rozsah (stačí rámcově) Vašich povinností a nákladů na jejich splnění
- je-li Váš produkt spojen s nějakými bezpečnostními riziky, zabývejte se právní úpravou, potřebnými povoleními, kontrolovou, a opět i náklady na vyhovění těmto požadavkům
- při produkci negativních externalit počítejte s regulací i z oblasti práva životního prostředí, nakládání s odpady apod.
- ...
K vyhledání příslušné úpravy v těchto specifických využijte nejlépe program ASPI, který je na univerzitě přístupný, případně obecně internetového vyhledávání; využít můžete také doporučenou literaturu.
Rozšiřující literatura k vybraným tématům:
- Winter, F. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 2007
- Hajn, P. Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži. Brno: Masarykova univerzita. 2000
- Munková, J., Svoboda, P., Kindl, J. Soutěžní právo. 1. vyd. Praha : C. H. Beck, 2007
- Bejček, J., Eliáš, K., Raban, P.: Kurs obchodního práva. Obchodní závazky. 4. vyd., Praha: C. H. Beck, 2007
- Hajn, P., Bejček, J. Jak uzavírat obchodní smlouvy. 2. vyd. Praha: Linde, 2003