Přednáška č. 10 Veřejné zakázky podle zákona Ladislav Kavřík ladislav.kavrik@seznam.cz Zadavatel kategorie o Zadavatelé dle § 2 zákona n veřejný zadavatel n dotovaný zadavatel n sektorový zadavatel o Mimo stojí n - centrální zadavatel Veřejný zadavatel je: • stát (ministerstva, Ústavní soud, soudy, státní samosprávný celek (obce, kraje, rovněž městské části zastupitelství…) • státní příspěvková organizace (Česká geologická služba…) • územní a obvody, příspěvkové organizace, kde funkci zřizovatele vykonává územně samosprávný celek • veřejnoprávní subjekt - právnická osoba: - založena/zřízena za účelem uspokojování potřeb veř. zájmu, kdy potřeby nemají průmyslovou nebo obchodní povahu - veřejný zadavatel převážně financuje takovou právnickou osobu (ovládá), jmenuje více než polovinu členů ve statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu Problematika zadávání jednotlivými částmi zadavatele Dotovaný zadavatel je: Právnická/fyzická osoba zadávající VZ na • Nadlimitní stavební práce (větší než 165.288 tis. Kč) na: - některé stavební práce dle přílohy č. 3 k ZVZ, nebo - stavební práce týkající se zdravotnických, sportovních, rekreačních, školních, administrativních zařízení • Nadlimitní služby (větší než 6 607 tis. Kč) související s takovými stavebními pracemi Dotovaným zadavatelem není: uchazeč, který byl vybrán veřejným zadavatelem, při uzavírání smlouvy s jeho subdovatelem Velmi výrazný nedostatek zákona – dotovaný zadavatel není prakticky nikdo!!1+1 Sektorovým zadavatelem je: • Právnická či fyzická osoba vykonávající některou z relevantních činností dle § 4 a současně • relevantní činnost vykonává na základě zvláštního nebo výhradního práva, nebo • veřejný zadavatel na ni může uplatňovat dominantní vliv (a to buď přímo nebo nepřímo) Veřejný zadavatel vykonávající relevantní činnosti, postupuje jako sektorový zadavatel u VZ, které souvisejí s výkonem relevantní činnosti (rozhodnutí ÚOHS č. j. S077/2007/VZ-12082/2007/520-KV Bouzov „Zvýšení výkonu CZT a rozšíření teplovodní sítě“) Centrální zadavatel o 2 formy centrální zadávání n nákup pro jiné zadavatele + následný přeprodej bez navýšení ceny (dodávky/služby/stav.práce) n nákup na účet jiných zadavatelů (dodávky/služby/stav.práce) o Povinná písemná smlouva před centralizovaným zadáváním o Odpovědnost za porušení zákona – centrální zadavatel o Centrálním zadavatelem může být pouze veřejný zadavatel o Výhody x nevýhody (USA) Veřejná zakázka o Zakázka realizovaná na základě písemné smlouvy s jedním nebo více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné n poskytnutí dodávek n poskytnutí služeb n provedení stavebních prací o Pronájem infrastruktury (nemocnice, sítě, apod.) Klasifikace veřejné zakázky o klasifikace veřejné zakázky = zařazení předmětu plnění dle číselného (CPV) o určující pro dodavatele, zejména zahraniční o plní statistické účely o zpřehledňuje poptávané zboží po celé EU – je jednotné o rozhodující dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2195/2002 a nařízení Komise č. 2151/2003 Druhy veřejných zakázek Dělení dle předmětu plnění (druhy VZ) A) Dodávky - pořízení zboží (koupě, na splátky, nájem, leasing) - pořízení zboží + umístění (montáž) uvedení do provozu (není-li základním účelem a je nezbytná) B) St. práce - činnosti uvedené v příloze č. 3 - činnosti + související projektová nebo inženýrská činnost - zhotovené stavby - st. práce shora uvedené + nezbytné dodávky/služby - st. práce pořízené přes službu 3 os. (zprostředkov.) C) Služby - negativní vymezení (co není dodávkou ani st. prací) - služba + dodávka (je-li PH služeb vyšší) - služba + st. práce (nejsou-li zákl.účelem + jejich provedení je nezbytné ke splnění služby) Převaha plnění Nadlimitní VZ Dělení dle výše předpokládané hodnoty A) nadlimitní VZ 1. dodávky / služby 3.782.000,- ČR, státní příspěvková organizace, Min. obrany pro vymezené zboží 5.857.000,- územní samosprávné celky, jejich příspěvkové organizace, veřejnoprávní subjekty, min.obrany pro zboží nevymezené prováděcí vyhláškou 11.715.000,- sektorový zadavatel 2. stavební práce 146.447.000,- jednotné pro všechny typy zadavatelů Podlimitní VZ Dělení dle výše předpokládané hodnoty B) podlimitní VZ • dodávky/služby – 2.000.000,- Kč – 3.782.000,- Kč – 5.857.000,- Kč • stavební práce – 6.000.000,- Kč – 146.447.000,- Kč Veřejná zakázka malého rozsahu Dělení dle výše předpokládané hodnoty C) Veřejná zakázka malého rozsahu • dodávky/služby jejíž předpokládaná hodnota nedosáhne hodnoty 2.000.000,- Kč • stavební práce jejíž předpokládaná hodnota nedosáhne hodnoty 6.000.000,- Kč Námitky na vysoký limit x EU nestanovuje vůbec Veřejná zakázka dle předpokládané hodnoty – obecný přístup Problematika dělení zakázek: n dílčí celky n možnost plnit jedním dodavatelem n účelové dělení x účelové slučování n otázka kontroly zakázek – věcná nepříslušnost ÚOHS pro zakázky malého rozsahu n způsob stanovování předpokládané hodnoty – zejména hraniční oblasti Zadávací řízení - druhy o Druhy zadávacích řízení n otevřené řízení n užší řízení n jednací řízení s uveřejněním n jednací řízení bez uveřejnění n soutěžní dialog n zjednodušené podlimitní řízení o Zvláště vyčleněné a nikoliv jako druhy ZŘ: n dynamický nákupní systém n elektronická aukce Otevřené řízení Lze použít bez podmínek, jde o základní typ Postup: n podání nabídky ve lhůtě a na místě stanoveném v oznámení zadávacího řízení či zadávací dokumentaci n otevírání obálek s nabídkami n posouzení nabídek – jsou zde samostatné celky, tj. hodnotí se samostatně a postupně – problematika okamžiků vyřazení a vyloučení nabídky n hodnocení nabídek n výběr nejvhodnější nabídky – nejsou lhůty n uzavření smlouvy n oznámení výsledku do informačního systému n písemná zpráva zadavatele Otevřené řízení Nevýhody: n je poměrně administrativně náročné n dlouhé lhůty (reálně okolo 100 dní) n malá možnost variability postupu zadavatele – nehodí se pro všechno, zejména pokud lze obtížně specifikovat předmět plnění Zásadní věci užšího řízení Varianta způsobu zadání bez dalších podmínek Postup: n zahajuje se oznámením užšího řízení na informačním systému veřejných zakázek n omezený počet musí být stanoven v oznámení předem! n počet zájemců se stanovuje: o rozmezím s uvedením min. a max. počtu o přesným počtem n omezování dle objektivních kritérií se provádí: o odpovídá některému z ekonomických a finančních nebo technických kvalifikačních předpokladů o náhodným výběrem losem Změny v úpravě užšího řízení o Omezení počtu zájemců v UŘ n losování za účasti zájemců n je zde povinnost informovat zájemce o termínu losování nejméně 5 dnů před losováním n zadavatel je povinen o postupu při omezení počtu zájemců pořídit protokol, ze kterého bude patrný způsob a výsledek omezení počtu zájemců. Zájemci jsou oprávněni do tohoto protokolu nahlížet n losování Karlovy Vary Jednací řízení s uveřejněním Podmínky použití JŘSU n v předchozím OŘ, UŘ nebo SD byly podány pouze neúplné nebo nepřijatelné nabídky n ve výjimečných případech, kdy existuje důvodný předpoklad, že nabídkové ceny budou navzájem neporovnatelné n veřejná zakázka na služby, zejména na pojišťovací, bankovní, investiční či projektové služby nebo auditorské, tlumočnické, právní či podobné n veřejná zakázka na stavební práce, které jsou prováděné výhradně za účelem výzkumu nebo vývoje n veřejná zakázka na služby uvedené v příloze č.2 Sektorový zadavatel může zadat veřejnou zakázku v jednacím řízení i bez naplnění těchto podmínek.