Organizační kultura Doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. Kultura „ …dynamický systém explicitních a implicitních pravidel, vytvořený skupinou za účelem jejího přežití, zahrnující postoje, hodnoty, názory a normy chování, sdílené skupinou, ale jednotlivci ve skupině zvnitřněné v rozdílné míře, komunikované z generace na generaci, relativně stabilní, ovšem s potenciálem ke změně v průběhu času“ (Matsumoto, 2000) Úrovně kultury n úroveň národní kultury n úroveň kultury spojená s určitým etnikem, náboženstvím nebo jazykem n úroveň kultury spojená s náležitostí k pohlaví n úroveň kultury spojená s příslušností k určité generaci n úroveň kultury související s příslušností k určité třídě n úroveň organizační kultury Organizační kultura Organizační kultura je soubor názorů, hodnot, norem a vzorců chování, které: n vznikají jako výsledek chování, které se organizaci v minulosti osvědčilo n jsou sdíleny v rámci organizace n jsou navenek manifestovány v chování členů organizace a v artefaktech materiální a nemateriální povahy. Prvky organizační kultury (1/3) n základní předpoklady n hodnoty n normy chování n jazyk n artefakty Prvky organizační kultury (2/3) Artefakty: n materiální povahy (vybavení, architektura, …) n nemateriální povahy Ø historky Ø mýty Ø zvyky Ø rituály Ø ceremoniály Ø hrdinové Prvky organizační kultury (3/3) § základní strukturální a funkční elementy organizační kultury n indikátory obsahu organizační kultury n nástroj předávání a utváření organizační kultury Struktura organizační kultury (1/3) Struktura organizační kultury (2/3) Struktura organizační kultury (3/3) n organizační kultura = multidimenzionální, vícevrstevnatý jev n prvky organizační kultury jsou strukturovány do několika rovin n vnější rovina = artefakty, chování vnitřní rovina = základní předpoklady, hodnoty, normy, postoje Zdroje organizační kultury n prostředí (národní kultura, podnikatelské prostředí, konkurenční prostředí, …) n profesionální kultura, využívané technologie n zakladatel, dominantní vůdce, vlastník n velikost a délka existence organizace n interní vlivy Organizační kultura a jedinec (1/2) Čtyři základní varianty chování z hlediska vztahu jedince k organizační kultuře (K. A. Golden, 1995): Ø jednoznačné dodržování Ø „napjaté“ dodržování Ø utajené nedodržování Ø otevřené nedodržování Organizační kultura a jedinec (2/2) Organizační kultura a strategie (1/2) Organizační kultura a strategie (2/2) Organizační kultura ovlivňuje: Ø tvorbu strategie n vliv na postoj k potřebě formulace (reformulace) strategie a míru opatřování informací n vliv na výběr informací n vliv na zpracování a interpretaci informací n vliv na obsah strategie a výběr z variant strategie Ø implementaci strategie Organizační kultura a výkonnost Vliv síly organizační kultury na výkonnost organizace (1/4) Výhody silné organizační kultury Z hlediska organizace: • vytváří soulad ve vnímání a myšlení pracovníků Ø usnadňuje komunikaci a redukuje konflikty uvnitř organizace Ø zvyšuje schopnost dosahovat konsensu • usměrňuje chování lidí Ø zvyšuje schopnost postupovat koordinovaně Ø zabezpečuje žádoucí kontrolu • znamená sdílení společných hodnot a cílů Ø je zdrojem soudržnosti organizace Ø je zdrojem motivace pracovníků Vliv síly organizační kultury na výkonnost organizace (2/4) Z hlediska jednotlivce: • zprostředkovává pracovníkům normy a vzorce chování Ø snižuje nejistotu pracovníků • zvyšuje emocionální pohodu a pracovní spokojenost pracovníků Nevýhody silné organizační kultury • fixuje organizaci na minulou zkušenost Ø management nevnímá potřebu nové strategie • zabraňuje myšlení v alternativách • způsobuje rezistenci vůči změnám Vliv obsahu kultury na výkonnost organizace Ø aktivace pracovníků (pokud obsah sdílených hodnot a norem podporuje angažovanost, participaci a loajalitu) Ø směrování pracovníků (pracovníci jsou směrováni k naplňování hodnot a cílů, které jsou součástí organizační kultury) Příklad typologie organizační kultury 1/2