Ekonomie byrokracie PVTEVS 4. 12. 2008, ESF-MU Základní pojmy n Byrokracií chápeme: q množina úřadů, které jsou odpovědné za státem zabezpečované služby (Jackson-Brown) n Sponzor q rozhoduje o velikosti rozpočtu úřadu n byrokrat n Byrokracie podniková q byrokratický management n Vládní byrokracie Úřad n Nezisková organizace n Financování z pevných dotací q pravidelné příjmy, o velikosti rozhoduje sponzor n Složen z byrokratů Weberův byrokrat n Ideální model q Racionální jedinec q Normativní pohled n Byrokracie q určitý způsob organizace a fungování (veřejné) správy, resp. jejího personálního základu. q označení racionalizované techniky jejího fungování, organizace a řízení. q vyřizování úkolů podle objektivně stanovených pravidel, bez ohledu na konkrétní politické poměry. Weberova byrokracie n byrokratické organizaci vládnutí a spravování se připisuje několik charakteristických rysů: • hierarchická struktura podřízenosti a delegování pravomocí odshora dolů • rigidní vymezení funkčních míst a odpovědnosti • rozhodování podle stálých, apriorně daných pravidel a procedur • neúměrně vysoká náročnost na formální přesnost v detailech n Realita dnes – Weber „administrativní eunuch“ n Motivace chování jedince (tedy i byrokrata) Srovnání monopolu, NGO, úřadu n Předpoklady: q Pro všechny tři formy platí stejné ceny faktorů (stejné dlouhodobé průměrné náklady (LRAC) q D je poptávková funkce pro monopol a NGO, a jako poptávka voliče mediána (MV) pro úřad q Konstantní výnosy z rozsahu – tedy LRAC=LRMC q Byrokracie je závislá svým příjmem na objemu produkce (rozpočet přijímá od sponzora) Srovnání monopolu, NGO, úřadu Důsledky srovnání n Rozhodnutí o velikosti rozpočtu (množství statku) je v rukou politiků n Míru (ne)informovanosti (informační asymetrie „pomáhá“ redukovat úřad n Politik minimalizující nebezpečí tlaku voličů z nedostatečné úrovně statku tenduje k udělení vyššího rozpočtu úřadu Niskanen n Byrokrat je ekonomický subjekt – jako každý jiný – maximalizuje svůj užitek n U = f(plat, výhody a požitky, počet podřízených, reputace, status, velikost rozpočtu) Niskanenův model n Neoklasické předpoklady n Řeší problematiku alokace n Předpokládá asymetrii informací Argumenty n Proti – (Jackson): q v UK nezávisí platy úředníků na velikosti rozpočtu q prof. Weigel: nepravděpodobnost vysoké míra asymetrie informací Alternativní užitek byrokrata n maximalizace „slack“ – q polštář, který umožní byrokratovi mírnit napětí uvnitř úřadu, q zvyšuje jeho moc n minimalizace rizika - q riziko – bude odvolán, potrestán Neefektivnost X n (Liebenstein) X-inefficiency q Neefektivnost monopolních korporací n Plýtvání, přebyteční zaměstnanci, nízká produktivita (technická neefektivnost) q Složitost vztahů, špatná specifikace smluv a náplně práce, transakční náklady