Mikroekonomie 1
9. Monopol a monopolistická konkurence
Cíl tématu
V této lekci byste se měli naučit o monopolech:
- co jsou to monopoly a jak vznikají
- proč pro monopolistu platí MR
- jak monopolista určujte objem produkce a cenu
- jak monopoly ovlivňují blahobyt společnosti
- co je to cenová diskriminace
- co může vláda s monopoly dělat
a o monopolistické konkurenci:
- co je to monopolistická konkurence
- jak firmy v monopolistické konkurenci určují vyráběné množství a cenu
- jak efektivní je monopolistická konkurence
- proč firmy v monopolistické konkurenci dělají reklamu a jaké jsou společenské přínosy a náklady reklamy
Metodické poznámky
Lekce pokrývá dvě kapitoly, z toho druhá bude v přednášce jen nastíněna. Je třeba, abyste si ji nastudovali sami z učebnice -- a to včetně částí, které nejsou ve slides -- i ty budou součástí zkouškového testu!
Co studovat
Lekce je založena na kapitolách 15 a 17 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji.
Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: monopol: screen, print, handouts, monopolistická konkurence: screen, print, handouts a společná show.
Rozšiřující poslechy:
- Winston: "Market Failure and Government Failure" (EconTalk, mp3). Porovnání selhání trhu a selhání vlády (při snaze řešit tržní selhání) -- shrnutí známé empirie.
K procvičení
Příklady k procvičení na semináři najdete zde.
Testové otázky k procvičení najdete v ISu zde.