Tržní síly nabídky a poptávky 1 3. Tržní síly nabídky a poptávky mic-slide03 (2 / 48) Co se dnes naučíte co je to trh a konkurence jaké faktory určují velikost nabídky a poptávky na konkurenčním trhu jak nabídka a poptávka spolu určují cenu statku a prodané množství jak změna ve faktorech určujících velikost nabídky a poptávky změní tržní cenu a prodané množství jak trhy alokují zdroje Přednáška odpovídá kapitolám 4 a 6. mic-slide03 (3 / 48) Trh Trh je skupina kupujících a prodávajících určitého statku nebo služby. Trhy mohou být organizované (komoditní / akciová burza, . . . ) neorganizované (restaurace, maloobchod, . . . ) Kupující ví, že existuje více prodejců, mezi kterými si mohou vybírat, a další kupující, se kterými soutěží o statky nabízené prodejci. Prodejci ví, že existuje víc kupujících, kterým mohou prodat, a víc prodejců, se kterými soutěží o peníze kupujících. Umění je správně určit, kdo na daný trh patří a kdo už ne. mic-slide03 (4 / 48) Konkurence Konkurence znamená soutěž ­ mezi kupujícími, nebo mezi prodávajícími. Konkurenční trh je trh, na kterém je mnoho prodávajících a kupujících, takže soutěž mezi nimi je silná a každý z nich má pouze zanedbatelný vliv na tržní cenu. Jednotlivé trhy se v daném okamžiku liší stupněm konkurence. Tržní síly nabídky a poptávky 2 mic-slide03 (5 / 48) Typy konkurenčních struktur na straně nabídky dokonalá konkurence má tyto vlastnosti: prodávané statky jsou homogenní zcela stejné kupujících i prodejců je tolik, že žádný z nich nedokáže ovlivnit tržní cenu = jsou příjemci ceny existuje volný vstup na trh a odchod z trhu monopol znamená, že na trhu je jen jeden prodejce, který určuje ceny monopolistická konkurence znamená, že na trhu je mnoho prodávajících, kteří nabízejí mírně odlišné výrobky; každý prodejce může do jisté míry ovlivnit svou cenu oligopol znamená, že na trhu je malé množství prodejců, kteří na sebe musejí vzájemně reagovat ­ hrají strategické hry mic-slide03 (6 / 48) Konkurence na straně poptávky Na straně poptávky obvykle pro jednoduchost uvažujeme dokonalou konkurenci. Monopson znamená, že na trhu je jen jeden kupující. mic-slide03 (7 / 48) V této a příštích dvou přednáškách V této a příštích dvou přednáškách budeme předpokládat na obou stranách trhu dokonalou konkurenci. Taková konkurence sice v realitě není příliš častá, ale dokonale konkurenční trhy se snadno analyzují model se často používá jako první krok k analýze každého trhu (na většině trhů je určitý stupeň konkurence) model tvoří benchmark pro hodnocení ostatních konkurenčních struktur mic-slide03 (8 / 48) Poptávka Poptávané množství je množství statku či služby, které jsou kupující ochotní a schopní koupit. Poptávané množství závisí na mnoha faktorech ­ nás zajímá předně, jak poptávané množství závisí na ceně statku či služby. Poptávková tabulka znázorňuje vztah mezi cenou statku a poptávaným množství. Poptávková křivka graficky znázorňuje vztah mezi cenou statku a poptávaným množství. Poptávané množství obvykle klesá s růstem ceny poptávková křivka je obvykle klesající. Tržní síly nabídky a poptávky 3 mic-slide03 (9 / 48) Individuální poptávková tabulka a křivka Klářina poptávka po pivě: cena piva (P) poptávané množství (qd ) zdarma 6 20 Kč 5 40 Kč 4 60 Kč 3 80 Kč 2 100 Kč 1 P Q1 100 2 80 3 60 4 40 5 20 6 0 d mic-slide03 (10 / 48) Tržní poptávková tabulka Poptávané množství na trhu je součtem množství poptávaných jednotlivými kupujícími při dané ceně. cena piva Klářino qd K Nadino qd N tržní Qd zdarma 6 + 9 = 15 20 Kč 5 + 7 = 12 40 Kč 4 + 5 = 9 60 Kč 3 + 3 = 6 80 Kč 2 + 1 = 3 100 Kč 1 + 0 = 1 Poptávkové tabulky se sečítají vodorovně (pro každou cenu)! mic-slide03 (11 / 48) Tržní poptávková křivka P Q 0 15 20 12 40 9 60 6 80 3 100 1 dK dN D 1 + 0 = 1 1 + 2 = 3 3 + 3 = 6 4 + 5 = 9 5 + 7 = 12 Poptávkové křivky se sečítají vodorovně (pro každou cenu)! mic-slide03 (12 / 48) Faktory ovlivňující poptávané množství Mezi hlavní faktory ovlivňující poptávané množství patří cena statku počet kupujících důchod (příjem) kupujících ceny statků, s nimiž existuje vztah preference očekávání Poptávková křivka ukazuje, jak změna ceny mění poptávané množství za jinak stejných okolností (ceteris paribus). Tržní síly nabídky a poptávky 4 mic-slide03 (13 / 48) Posun poptávkové křivky × posun po křivce Změna ceny znamená posun po poptávkové křivce. Změna ostatních faktorů ovlivňujících poptávané množství posouvá celou poptávkovou křivku = změna poptávky. Q P D P P Q Q Q P D D posun po křivce poptávky posun poptávkové křivky mic-slide03 (14 / 48) Změna počtu kupujících Růst počtu kupujících zvyšuje množství poptávané při každé ceně, což posouvá poptávkovou křivku vpravo (nahoru). k Nadě se přidala Klára P Q 0 15 20 12 40 9 60 6 80 3 100 1 D D mic-slide03 (15 / 48) Změna důchodu kupujících Růst důchodu způsobí růst poptávaného množství normálních statků při každé ceně poptávková křivka se posouvá vpravo. Růst důchodu způsobí pokles poptávaného množství podřadných statků při každé ceně poptávková křivka se posouvá vlevo. růst důchodu: P Q DD P Q DD normální statek podřadný statek mic-slide03 (16 / 48) Změna cen statků, s nimiž existuje vztah Dva statky jsou substituty, pokud zvýšení ceny jednoho zvýší poptávku po druhém. Dva statky jsou komplementy, pokud zvýšení ceny jednoho způsobí snížení poptávky po druhém. růst ceny: P Q DD P Q DD substitutu komplementu Tržní síly nabídky a poptávky 5 mic-slide03 (17 / 48) Změna preferencí Každá změna preferencí (,,chutí") změní i poptávku. Ekonomové považují preference za dané (psychologicky, historicky, . . . ) a nesnaží se je vysvětlit. Dokážou však zkoumat, co se stane při jejich změně. (Při snaze vysvětlit jevy reálného světa ekonomové obvykle uvažují změnu preferencí až nakonec.) mic-slide03 (18 / 48) Očekávání Lidé se obvykle rozhodují ne na základě okamžité situace, ale s ohledem na delší plánovací horizont. Proto jejich chování ovlivní i to, co očekávají v budoucnosti. Například: pokud lidé očekávají zvýšení svého důchodu v budoucnosti, začnou více utrácet už nyní pokud očekávají snížení ceny v budoucnosti, mohou být ochotní méně kupovat dnes mic-slide03 (19 / 48) Změna ceny statku Změna ceny ovlivňuje poptávané množství, protože vytváří dva efekty: důchodový efekt ­ zvýšení ceny snižuje ceteris paribus reálný důchod domácnosti a ta nakupuje méně normálních statků a více podřadných statků substituční efekt ­ zvýšení ceny relativně zlevňuje jeho substituty ­ domácnost jimi statek nahradí Poptávka po normálních statích je klesající, protože oba efekty jdou stejným směrem. U podřadných statků jsou efekty proti sobě. Podřadné statky však obvykle mají mnoho substitutů, takže substituční efekt je větší a poptávka je obvykle klesající. mic-slide03 (20 / 48) Shrnutí faktorů, které ovlivňují kupující Zvýšení způsobí ceny posun podél poptávkové křivky nahoru počtu kupujících posun poptávkové křivky D vpravo důchodu posun poptávkové křivky D normální statky vpravo, podřadné vlevo ceny jiných statků posun D substituty vpravo, komplementy vlevo preferencí posun D vpravo očekávání posun D Tržní síly nabídky a poptávky 6 mic-slide03 (21 / 48) Nabídka Nabízené množství je množství statku či služby, které jsou prodávající ochotní a schopní prodat. Nabízené množství závisí na mnoha faktorech ­ nás zajímá předně, jak nabízené množství závisí na ceně statku či služby. Nabídková tabulka znázorňuje vztah mezi cenou statku a nabízeným množství. Nabídková křivka graficky znázorňuje vztah mezi cenou statku a nabízeným množství. Nabízené množství obvykle s růstem ceny roste nabídková křivka je obvykle rostoucí. mic-slide03 (22 / 48) Individuální nabídková tabulka a křivka Nabídka piva jedním pivovarem: cena piva (P) nabízené množství (qs ) zdarma 0 5 Kč 1 10 Kč 2 15 Kč 3 20 Kč 4 25 Kč 5 P Q0 0 1 5 2 10 3 15 4 20 5 25 s mic-slide03 (23 / 48) Tržní nabídková tabulka Nabízené množství na trhu je součtem množství nabízených jednotlivými prodávajícími při dané ceně. cena piva qs S Starobrna qs P Plzně tržní Qs zdarma 0 + 0 = 0 5 Kč 1 + 0 = 1 10 Kč 2 + 3 = 5 15 Kč 3 + 6 = 9 20 Kč 4 + 9 = 13 25 Kč 5 + 12 = 17 Nabídkové tabulky se sečítají vodorovně (pro každou cenu)! mic-slide03 (24 / 48) Tržní nabídková křivka P Q 0 0 5 1 10 5 15 9 20 13 25 17 sS sP S 1 + 0 = 1 2 + 3 = 5 3 + 6 = 9 4 + 9 = 13 Nabídkové křivky se sečítají vodorovně (pro každou cenu)! Tržní síly nabídky a poptávky 7 mic-slide03 (25 / 48) Faktory ovlivňující nabízené množství Mezi hlavní faktory ovlivňující poptávané množství patří cena statku počet prodávajících ceny vstupů technologie očekávání Nabídková křivka ukazuje, jak změna ceny mění ceteris paribus nabízené množství. mic-slide03 (26 / 48) Posun nabídkové křivky × posun po křivce Změna ceny znamená posun po nabídkové křivce. Změna ostatních faktorů ovlivňujících nabízené množství posouvá celou nabídkovou křivku = změna nabídky. Q P S P P Q Q Q P S S posun po křivce nabídky posun nabídkové křivky mic-slide03 (27 / 48) Změna cen vstupů Vstupy (výrobní faktory) jsou statky a služby přímo použité k výrobě jiného statku či služby. Snížení ceny vstupu dělá výrobu ziskovější při každé úrovni ceny výstupu, takže firmy při každé úrovni ceny produkují více, což posouvá nabídkovou křivku vpravo. mic-slide03 (28 / 48) Změna technologie Technologie určuje, kolik kterých vstupů je třeba k výrobě jedné jednotky výstupu. Zlepšení technologie, které šetří náklady má stejný efekt jako pokles cen vstupů ­ firmy nabízejí při každé ceně výstupu více, takže se nabídková křivka posouvá doprava. Tržní síly nabídky a poptávky 8 mic-slide03 (29 / 48) Změna počtu prodejců Růst počtu prodejců zvyšuje množství nabízené při každé ceně, takže se tržní nabídková křivka posouvá doprava. P Q 0 0 5 1 10 5 15 9 20 13 25 17 sS sP S 1 + 0 = 1 2 + 3 = 5 3 + 6 = 9 4 + 9 = 13 mic-slide03 (30 / 48) Očekávání Firmy obvykle rozhodují ne na základě okamžité situace, ale s ohledem na delší plánovací horizont. Proto jejich chování ovlivní i to, co očekávají v budoucnosti. Například: události na Blízkém východě ovlivní očekávanou cenu ro- py jiní producenti ropy mohou na základě toho omezit svou současnou nabídku ­ čekají na budoucí vyšší ceny ­ nabídka ropy klesá (doleva) Obecně mohou výrobci, kteří čekají růst cen své produkce omezit svou současnou a zvýšit budoucí nabídku (pokud je jejich produkce trvanlivá). mic-slide03 (31 / 48) Změna ceny statku Zvýšení ceny motivuje firmu vyrobit více, protože ceny vstupů relativně klesají vůči ceně produktu firmy. Firma může odlákat více zdrojů z jiných výrob a za zvýšení produkce je odměněna ziskem. V dlouhém období láká zisk do odvětví další výrobce. mic-slide03 (32 / 48) Shrnutí faktorů, které ovlivňují prodejce Zvýšení způsobí ceny posun podél nabídkové křivky nahoru počtu prodávajících posun nabídkové křivky S vpravo cen vstupů posun nabídkové křivky S vlevo technologie posun S vpravo očekávání posun S Tržní síly nabídky a poptávky 9 mic-slide03 (33 / 48) Tržní rovnováha Tržní rovnováha je situace, ve které jsou nabídka a poptávka uvedeny do rovnováhy, tj. tržní cena je na úrovni, při které je nabízené a poptávané množství stejné. Rovnovážná cena je cena, při které je nabízené a poptávané množství stejné. Rovnovážné množství je nabízené a poptávané množství při rovnovážné ceně. mic-slide03 (34 / 48) Tržní rovnováha (pokrač.) P Qd Qs 0 6 0 1 5 1 2 4 2 3 3 3 4 2 4 5 1 5 6 0 6 P Q0 0 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 SD EE Kupující a prodávající posouvají svým jednáním trh přirozeně k rovnováze. mic-slide03 (35 / 48) Převis nabídky nad poptávkou P Q0 0 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 SD Nadbytek EE Při ceně 5 kupující poptávají 1 jednotku, prodejci nabízejí 5 jednotek. Vzniká nadbytek 4 jednotky. Prodejci, kteří nemohou prodat, snižují cenu. Cena klesá ke své rovnovážné úrovni. mic-slide03 (36 / 48) Převis poptávky nad nabídkou P Q0 0 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 SD Nedost. EE Při ceně 1 kupující poptávají 5 jednotek, prodejci nabízejí 1 jednotku. Vzniká nedostatek 4 jednotky. Prodejci, vidí, že lidé jsou za nabízené množství ochotni platit víc (chtějí víc jednotek, než je na trhu). Proto zvyšují cenu. Cena roste ke své rovnovážné úrovni. Tržní síly nabídky a poptávky 10 mic-slide03 (37 / 48) Cenové regulace: cenový strop Cenový strop je příkladem cenové regulace, kdy vláda stanoví nejvyšší povolenou cenu, za kterou smí být zboží prodáno. P Q0 0 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 SD Nedost. EE QS QS QD QD Příklad: regulace nájemného. Cenové stropy jsou buď neúčinné (P P ), nebo brání dosažení rovnováhy a způsobují nedostatek (P < P ). Za regulovanou cenu se prodá minimum z QS a QD , zde QS . mic-slide03 (38 / 48) Příklad: regulace nájemného v Británii mic-slide03 (39 / 48) Cenové regulace: minimální cena Minimální cena je příkladem cenová regulace, kdy vláda stanoví nejnižší povolenou cenu, za kterou se smí zboží prodávat. P Q0 0 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 SD Přebytek EE Příklad: zákon o minimální mzdě. Minimální ceny jsou buď neúčinné (P P ), nebo brání dosažení rovnováhy a způsobují převis nabídky, např. nezaměstnanost (P > P ). Za regulovanou cenu se prodá minimum z QS a QD , zde QD . mic-slide03 (40 / 48) Tržní rovnováha v praxi ­ experiment Potřebuji 5 dobrovolníků, kteří mají rádi sušenky. Pozor! Hraje se o skutečné peníze! A skutečné sušenky! Tržní síly nabídky a poptávky 11 mic-slide03 (41 / 48) Komparativní statika Pokud se z nějakého důvodu posune nabídka nebo poptávka, změní se i tržní rovnováha. Komparativní statika je porovnávání původní rovnováhy před změnou a nové rovnováhy po změně nabídky nebo po- ptávky. Tři kroky analýzy: urči, zda událost posunula nabídku, poptávku nebo obě urči, kterým směrem se křivka posunula pomocí grafu urči, jak posun křivky ovlivní rovnováhu mic-slide03 (42 / 48) Příklad: parné léto P Q SD D EE EE P P Q Q Nastalo parné léto. V parném létě lidé pivo preferují více než jindy. Na nabídku piva nemá počasí přímý vliv. Roste tržní cena i spotřebované množství. mic-slide03 (43 / 48) Příklad: neúroda chmele P Q SD S EE EE P P Q Q Chmel napadla nově zavlečená choroba. Jeho množství klesá a cena roste. To snižuje nabídku piva. Na poptávku po pivu to nemá žádný vliv. Roste tržní cena, ale spotřebované množství klesá. mic-slide03 (44 / 48) Příklad: parné léto a neúroda chmele P Q SD SD EE EE P P Q , Q Parné léto zvýšilo poptávku po pivu. Zároveň chmel napadla nově zavlečená choroba, což snižuje nabídku piva. Roste tržní cena. Změna spotřebovaného množství není jistá ­ záleží na tom, zda převáží posun nabídky či poptávky. Tržní síly nabídky a poptávky 12 mic-slide03 (45 / 48) Příklad: parné léto a vznik nových pivovarů P Q SD SD EE EE P , P Q Q Parné léto zvýšilo poptávku po pivu. Podnikavci očekávali růst ceny piva, a proto založili nové pivovary, což zvýšilo tržní nabídku piva. Spotřebovávané množství piva roste. Změna tržní ceny není jistá ­ záleží na tom, zda převáží posun nabídky či po- ptávky. mic-slide03 (46 / 48) Ceny alokují vzácné zdroje V tržní ekonomice se ceny přizpůsobují tak, aby vyrovnaly nabídku a poptávku. Rovnovážné ceny poskytují signály, které vedou ekonomické rozhodnutí domácností a firem, a tedy alokují vzácné zdroje, poskytují motivaci k výrobě a rozdělují výsledný produkt. Čtěte: M. Friedman: ,,Svoboda volby", kap. 1, min. s. 17­31. mic-slide03 (47 / 48) Shrnutí základních myšlenek Trh je skupina lidí kupujících a prodávajících určitý statek nebo službu. Na trhu mezi sebou soutěží kupující a prodávající. Na trhu nabídka a poptávka určují rovnovážné množství statků, které se prodává, a rovnovážnou cenu, za kterou se prodává. Cenové regulace způsobují na trhu poruchy. Cena má tři funkce: informační, motivační a rozdělovací. mic-slide03 (48 / 48) Domácí úkol Přečíst Mankiw, kapitoly 4 a 6 (první část). Číst M. Friedman: ,,Svoboda volby", kap. 1, minimálně s. 17­31. Připravit se na seminář.