KOUČOVANÍ Milada Blažková 26. 11. 2009 1 2 Hlavni témata □ koučováni - cesta k osobnímu a firemnímu rozvoji □ z čeho čerpá koučování □ změna pohledu na živé systémy □ jedinec v sociálních vazbách □ základní koučovací přístupy □ systemické koučování □ proces systemického koučování = = = = =3 Jake existuji modely koučovaní? □ individuální koučování □ skupinové koučování □ vedoucí koučuje své spolupracovníky □ člověk koučuje sám sebe Dle Suchý,J., Náhlovský, P. 4 Kdy nejčastěji lide voli koucink? □ nastup do nove pozice □ akutní problémy týmu □ neúspěch u zákazníka □ po pravidelném hodnocení □ aktivnější práce s lidmi □ uvažuje o změně ve svém životě 5 Trojúhelník osobního růstu ==POSTOJE Já chci! Já to dokážu! VEDOMOSTI DOVEDNOSTI Znám! Umím! 6 Dle Suchý, Náhlovský Z čeho cerpa koučovaní? □ klasická systémová teorie □ kybernetika I. a II. řadu □ neurobiologie □ Luhmanova teorie sociálních systémů □ poststrukturalisticka teorie komunikace 7 Zmena pohledu na žive systémy □ zive systémy a jejich vlastnosti □ teorie autopoiézy □ operacionální uzavřenost □ poznatky z neurobiologie □ konstruktivistické chápání 8 Živý systém dle Maturany □ je „operačně uzavřený" čili oddělený od svého okolí □ má schopnost samoorganizace, dokud nezahyne □ neustále vyměňuje látky se svým okolím □ tomu, co se děje v okolí, přizpůsobuje své chování 9 Systemicky koncept □ koncept pozorovatele - reflexe □ struktura versus užitek chování □ samoorganizace a operacionální uzavřenost jedince □ základní princip zacházení s jedincem 10 Luhmanova teorie sociálních systému □ koncept členství □ struktura versus společné téma sociálních 1 systémů □ autopoiéza a operacionální uzavřenost 1 sociálního systému □ základní princip zacházení se sociálním = systémem 11 Manažerské aplikace - dosahovaní cílu, zvyšování výkonu □ jedinec jako samoorganizující jednotka □ malá skupina jako samoorganizující jednotka □ firma jako sociální organismus 12 Jedinec a jeho výkonnost a spokojenost □ Jedinec a jeho práce na sobe - cesty k vlastnímu rozvoji □ Jedinec v sociálních vazbách 13 Teorie osobnosti (modely ilustrující, čemu se systemické koučování věnuje) avokádo iceberg 14 Koucovaci prístupy □ model GROW g|J. Whitmor, T.W. Gallway, M. Atkinson □ systemický prístup - rozhovor s cirkulárními g^^otázkami, S. de Shazer, I.K.Berg, K. Ludewig, P. Parma 15 Model GROW 16 Model GROW □ G - goal □ R - reality □ O - opportunity □ W - will Co chceš? Jak to vypadá ted? Jaké máš možnosti? Co udeláš a kdy? 17 Systemický koucink - zdroje U Americká škola , Solution focused brief theraphy 5l(krátká terapie orientovaná na řešení) JjSteve de Shazer a Insoo Kim Berg U Německá škola - hamburská - systemische Utheraphy, Kurt Ludewig U Novozélandská škola -narrative theraphy, M. White, D. Epson 18 Základem systemickeho přístupu je Radikální konstruktivismus 19 Základni systemicke přístupy k jedinci □ každy člověk je jedinečnou individualitou □ každy člověk vnímá svět jinak □ lide se mohou změnit pouze sami □ male změny mohou mít velky dopad □ lide jsou z principu „dokonalí", ne „neschopní" □ každy člověk má vždy prostor k jednání □ prověřovat je dobre, důvěřovat je lepší □ změna je možná kdykoli □ za vším stojí dobre úmysly a konkrétní užitek Dle E. Haberleitner 20 Systemický koucovaci proces Systemický koucovaci rozhovor ma pevná pravidla: □ na začátku je pracovní stanovení „zakázky"- co přesně chce koučovaný řešit □ na konci formulace je výstupu - jaký bude první krok =^=řešem □ jaký mám z rozhovoru užitek 21 Nástroje systemického koučování □ vytváření vztahu □ otázky □ aktivní naslouchání □ metamodel jazyka □ sdělení vzájemných očekávání □ poskytování a přijímání zpětné vazby □ přerámování □ jak zacházet s chybami a návrhy řešení □ mentální techniky 22 Systemické techniky dotazování □ cirkularní dotazovaní □ otázka po zázraku □ technika zázračné změny □ zhodnocení pozitiv □ reflektující tým □ externalizace problému 23 cvičení: Vytvořte k následujícím tvrzením otázky, abyste o těchto výrocích získali co nejvíce informací. Všichni vědí, že dělám, co mohu. Nutí mě, abych byl nekompromisní. Dle Haberleitner 24 Děkuji za pozornost ! Kontaktní údaje: PhDr. Milada Blažková Mobil: 732 453 117 blazkovamilada@seznam.cz 25