Cvičení 8 – Rozhodování firmy v podmínkách oligopolu 1) Cournotův model. Firma vyrábějící prací prášky působí na nedokonale konkurenčním trhu. Firma vyrábí s konstantními průměrnými náklady ve výši 5 Kč. Tržní poptávková křivka je dána rovnicí P = 53-Q. a) Spočítejte cenu a množství umožňující firmě maximalizovat zisk. Zakreslete b) Předpokládejme, že na trh vstoupí druhá firma, která má stejné průměrné náklady jako první firma. A předpokládejme, že každá firma volí úroveň výstupu za předpokladu, že výstup jejich konkurenta je fixní. Nalezněte reakční křivku každé firmy. Zakreslete c) Jaké je množství produkce dodávané jednotlivými firmami a cena na trhu? Zakreslete 2) Odvětví s dominantní firmou. Předpokládejme, že v Jihomoravském kraji působí jediný velký výrobce uzenin, který určuje cenu malým výrobcům. Poptávka po uzeninách má tvar P = 300 – (1/2)Q. § Pokud by byla cena uzenin na trhu 250 Kč/kg, velká firma by nevyráběla a veškerou poptávku by uspokojily malé firmy. § Pokud by byla cena na trhu 100 Kč/kg, malé firmy by už nevyráběly a veškerou poptávku by uspokojila velká firma. § Tržní cena uzenin je 150 Kč/kg. a) Zakreslete. Množství vyráběné velkou firmou označte q[DF] množství vyráběné konkurenčním okrajem q[KO] 3) Odvětví s dominantní firmou. Křivka tržní poptávky je dána vztahem P= 40-2Q. Část poptávky, která připadá dominantní firmě, lze vyjádřit jako P = 20 – Q. Dominantní firma maximalizuje zisk a má průměrné náklady ve výši 4. a) Určete objem produkce nabízené dominantní firmou b) Cenu, za kterou prodává dominantní firma c) Objem produkce, který bude nabízet konkurenční okraj d) Cenu, za kterou budou prodávat malé firmy 4) Kartel. Tržní poptávka po produkci odvětví lze vyjádřit funkcí P = 1000 -Q. V odvětví působí dvě firmy, jejichž mezní náklady jsou MC1 = 10 + 4Q a MC2=10 + 11,88 Q. Firmy uzavřely kartelovou dohodu, výrobní kvóty jsou přidělovány na nákladovém principu. MC (kartelu) = 10 + 3Q. a) Vypočítejte objem produkce vyráběné v odvětví a rovnovážnou cenu. b) Určete, jaké množství produkce dodávají jednotlivé firmy, zakreslete. 5) Model se zalomenou křivkou poptávky. Firma Lima, a.s. vyrábí papírové tácky. Na trhu jsou další 4 firmy vyrábějící obdobnou produkci. Tácky prodává za 20 Kč/balení. Pokud by firma cenu produkce zvýšila, ostatní firmy v odvětví by ji nenásledovaly a firma by prodala podstatně méně produkce. Pokud by cenu naopak snížila, ostatní firmy by cenu snížily také a přírůstek tržeb by nebyl tak velký. a) Zakreslete situaci do grafu. Vyznačte křivku poptávky a mezního příjmu b) Zakreslete situaci v případě, že by ostatní firmy v odvětví reagovaly opačně