5. Dokonale konkurenční trh výstupu Obsah Ø charakteristika prostředí Ø výstup DoKo firmy v krátkém období Ø nabídka DoKo firmy v krátkém období a její souvislosti Ø nabídka DoKo odvětví v krátkém období Ø výstup DoKo firmy v dlouhém období Ø nabídka Doko odvětví v dlouhém období: Ø efektivnost DoKo tržní struktury Ø cenová regulace a její dopady Literatura k tématu Soukupová, J. et al.: Mikroekonomie. 3. vydání. Kapitola 8, str. 232 – 262 Varian, H. R.: Mikroekonomie – moderní přístup. Kapitoly 21-22, str. 369 – 407 Charakteristika prostředí... Ø velký počet kupujících a prodávajících na každém trhu Ø nikdo není natolik silný, aby ovlivnil cenu nebo výstup odvětví Ø všechny statky jsou homogenní Ø na žádném trhu neexistují bariéry pro vstup a výstup Ø všichni výrobci a spotřebitelé jsou dokonale informováni o cenách a množstvích na trhu Ø firmy usilují o maximalizaci ekonomického zisku, spotřebitelé o maximalizaci užitku ...a z ní vyplývající skutečnosti Ø firma je tzv. „price taker“ – cena je dána objektivně trhem Ø tržní podíl každé z firem je pouze minimální Ø individuální poptávka firmy (poptávka po produkci jedné firmy) je nekonečně elastická – rovnoběžka s osou „x“ na úrovni tržní ceny Ø křivky průměrných a mezních příjmů jsou totožné a splývají s křivkou individuální poptávky Funkce individuální poptávky Výstup firmy v krátkém období Firma volí takový výstup, který jí umožní maximalizovat ekonomický zisk, tedy takové Q, při kterém: • je maximální rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady, neboli: • se rovnají mezní příjmy a mezní náklady Výstup firmy v krátkém období Zjištění optimálního výstupu firmy Ø zlaté pravidlo maximalizace zisku je pouze nutná (nikoli postačující) podmínka: MR = SMC TR – STC = π max. – provedeme maximalizaci ziskové funkce → ∂TR/∂Q - ∂STC/∂Q = 0, čili: MR – SMC = 0 → zjistíme Q, při němž platí uvedená podmínka – není jasno o hospodářském výsledku Ø postačující podmínka: druhá derivace ziskové funkce je menší než nula: ∂^2π/∂Q^2 < 0, tzn.: zjišťujeme Q, kde křivka SMC protíná křivku MR zdola, v opačném případě Q, maximalizující ztrátu Nabídka firmy v SR Ø křivka individuální nabídky (nabídky firmy) je tvořena rostoucí částí křivky SMC, zdola omezenou bodem min. AVC, proč? Ø rostoucí část SMC zobrazuje jednoznačný vztah mezi cenou a nabízeným množstvím sledované firmy Ø firma nemusí svými příjmy krátkodobě krýt své celkové náklady, ale: Ø má-li mít její činnost ekonomický smysl, musí krýt své náklady variabilní a část nákladů fixních Nabídka firmy v SR Příklad: Firma pořídí budovy (sídlo+výrobní hala) v hodnotě 5 mil. CZK (její fixní náklady). Na mzdy, energie a materiál vynaloží 2 mil. CZK (její variabilní náklady). Příjmy z realizace výstupu činí 3 mil. CZK. Firmě se vyplatí pokračovat v činnosti, neboť svými příjmy hradí celé VC, ale pokrývá i část FC. Za těchto podmínek získá všechny prostředky, vložené do podnikání, zpět během 5 let (každý rok uhradí 1 mil. svých FC) Nabídka firmy v SR Pokud ale: Firmě se vyplatí ukončit činnost, neboť velikost její ztráty je stejná jako velikost fixních nákladů. Ukončení činnosti přinese stejnou ztrátu jako pokračování v činnosti. Nabídka firmy v SR Nabídka DoKo odvětví v SR – konstantní ceny vstupů Nabídka DoKo odvětví v SR – rostoucí ceny vstupů Výstup firmy v dlouhém období Ø v dlouhém období může firma měnit objem všech výrobních faktorů Ø optimální výstup – tam, kde P = MR = LMC Ø optimální výstup – ovlivněn volným vstupem do odvětví a výstupem z odvětví Ø DoKo. firma vykazuje dlouhodobě nulový ekonomický zisk – dlouhodobé optimum firmy Výstup firmy v dlouhém období DoKo. firma je v dlouhodobé rovnováze, pokud neexistuje důvod pro vstup do odvětví či pro odchod z odvětví Výstup firmy v dlouhém období Je-li tržní cena vyšší než LAC, firma dosahuje ekonomického zisku – pouze krátkodobá rovnováha Výstup firmy v dlouhém období Je-li tržní cena nižší než LAC, firma vykazuje ztrátu – opět pouze krátkodobá rovnováha Nabídka firmy v dlouhém období Je správné následující tvrzení?: „Křivka nabídky firmy v LR je totožná s rostoucí částí křivky LMC zdola omezenou minimem LAC.“ Nabídka DoKo. odvětví v dlouhém období Nabídka odvětví = množina dlouhodobých rovnovážných bodů odvětví = množina průsečíků posunující se tržní poptávky a krátkodobých křivek tržní nabídky LIS křivka (Long Industry Supply) – dlouhodobá křivka nabídky odvětví LIS křivka a konstantní ceny vstupů Tvar LIS křivky závisí na cenách vstupů, resp. na tom, zda a jak se ceny vstupů mění LIS křivka a rostoucí ceny vstupů LIS křivka a klesající ceny vstupů Efektivnost dokonale konkurenčního trhu Výrobní a alokační efektivnost: Ø Výrobní efektivnost: firma vyrábí daný výstup s minimálními průměrnými náklady – v krátkém období firma nemusí vyrábět s minimálními AC ! Ø Alokační efektivnost: je vyráběn takový výstup, při němž neexistuje lepší řešení – případnou změnou nemůže dojít k tomu, aby si polepšily všechny subjekty, tj. jak spotřebitelé, tak výrobci (neexistují náklady mrtvé váhy) – platí, pokud P=MC. DoKo. firma i odvětví jsou alokačně efektivní vždy (nezasahuje-li do trhu stát) Alokační efektivnost Výrobní efektivnost Výrobní efektivnost Cenová regulace } cenová regulace = zasahování státu do svobody tvorby ceny trhem na základě střetu poptávky s nabídkou } 2 základní formy: stanovování cenových stropů (maximálních cen) a cenových podlah (minimálních cen) } důvody regulace: zajistit, aby trh fungoval tak, jak si přeje úzká skupina osob } dopady: vznik nerovnovah na trhu Cenové stropy (maximální ceny) Cena na trhu nesmí být vyšší, než určil regulátor Cenové podlahy (minimální ceny) Cena na trhu nesmí být nižší, než určil regulátor