8. Monopolistická konkurence Obsah *charakteristika *volba výstupu firmy v SR a LR *Chamberlinův model *model rozmístění při výrobkové diferenciaci *efektivnost monopolistické konkurence Literatura Soukupová et al.: Mikroekonomie. Kapitola 10, str. 291 – 305. Musil: Mikroekonomie – středně pokročilý kurz. Kapitola 8, str. 176 - 188. Charakteristika monopolistické konkurence *nejjemnější forma nedokonalé konkurence *velký počet firem na trhu *výrobky na daném trhu jsou blízké substituty – ale: *...produkce je částečně diferencovaná *obsahuje rysy monopolu i DoKo. *např.: maloobchod, pohostinství, ubytovací služby,… Charakteristika monopolistické konkurence Rysy DoKo.: *bariéry vstupu do odvětví minimální, a tedy... *...tendence k nulovému ekonomickému zisku v LR Rysy monopolu: *firma může částečně ovlivnit cenu – firma v pozici „price makera“ Diferenciace produktu *umístění provozovny, obal, související služby, prodejní podmínky Identifikace odvětví „monopolistická konkurence“ Dva indexy: *Four-firm concentration ratio *Herfindahl-Hirschmanův index Four-firm concentration ratio *jde o podíl čtyř největších firem v odvětví na celkových tržbách v daném odvětví *0 – 100 % *hodnoty blízké nule – dokonalá konkurence *100 % - monopol *40 – 100 % - oligopol *do 40 % - monopolistická konkurence Herfindahl-Hirschmanův index (HHI) *jde o součet mocnin tržních podílů firem v daném odvětví *např.: 4 firmy s tržními podíly – 50 %, 25 %, 15 % a 10 %, pak: *HHI = 50^2 + 25^2 + 15^2 + 10^2 = 3 450 *alternativně: HHI = 0,5^2 + 0,25^2 + 0,15^2 +0,1^2 = 0,345 *hodnoty HHI do 1000 – jde o konkurenční odvětví *HHI mezi 1000 a 1800 – středně konkurenční odvětví *HHI větší než 1800 – koncentrované odvětví HHI dle odvětví zpracovatelského průmyslu v ČR (firmy se 100 a více zaměstnanci) HHI bankovního sektoru v ČR Volba výstupu v SR SMC = MR Bod ukončení činnosti firmy v SR firma v krátkém období ukončí činnost, pokud P ≤ AVC Volba výstupu v LR *v LR tendence k nulovému ekonomickému zisku *ziskové odvětví přiláká nové firmy – vstup nových firem způsobí pokles individuální poptávky (sníží se tržní podíl každé z firem) *ztrátové odvětví způsobí odliv firem z odvětví – vzrůst individuální poptávky (zvýši se tržní podíl „přeživších“ firem) *dlouhodobá rovnováha: LAC = AR = P Volba výstupu firmy v LR LMC = MR Chamberlinův model monopolistické konkurence PŘEDPOKLADY MODELU: • Velký počet firem vyrábějících diferencovaný (ale podobný) produkt • Rozhodovací nezávislost firem • Nákladové a poptávkové křivky všech firem v daném odvětví jsou totožné (velmi silný předpoklad) Chamberlinův model základem jsou dva typy individuálních poptávkových křivek: Chamberlinův model Chamberlinův model – formování rovnováhy Chamberlinův model – rovnovážný stav Chamberlinův model – rovnováha v dlouhém období Model rozmístění při výrobkové diferenciaci *zabývá se stupněm výrobkové diferenciace *řeší, jak moc se budou firmy snažit odlišit svou produkci od produkce konkurenčních firem *např. volba umístění provozovny, volba skladby pořadů v TV, rozhlase, programy politických stran Příklad: rozmístění stánků se zmrzlinou *mořská pláž + chodník podél ní *stánek s chlazenými nápoji – kam se umístí? *tam, kde se minimalizuje vzdálenost mezi spotřebiteli a stánkem → do poloviny vzdálenosti chodníku *if 2 stánky s nápoji (duopol) – 1. stánek do čtvrtiny vzdálenosti chodníku, 2. stánek do ݯ viz násl. obrázek: Umístění stánků I: Umístění stánků II: Bude-li na trhu duopol (oligopol s malým počtem firem): *výrobková diferenciace bude minimální *každá firma bude napodobovat produkci ostatních firem *snaha získat nezanedbatelnou část tržního podílu konkurenta Bude-li trh monopolisticky konkurenční: *velké množství stánků: Coca-Cola, Pepsi, Kofola, RC-Cola, Tesco Cola atd. *snaha o maximální diferenciaci produktu *firmy se budou snažit přesvědčit o jedinečnosti své produkce s cílem získat určitý stupeň tržní síly – nebýt nadále firmou s malým tržním podílem *snaha rozmístit stánky co nejvíce od sebe Aplikace *proč automobilky napodobují produkci konkurence? *a proč se hospody snaží od konkurence odlišit? *proč téměř všude naleznete na jednom místě McD a KFC? *a proč nejsou všechny brněnské lékárny na Náměstí Svobody? Efektivnost monopolistické konkurence Výrobní efektivnost – firma nevyrábí ani v LR s minimem AC → výrobně neefektivní odvětví Alokační efektivnost – i zde vznikají náklady mrtvé váhy, ovšem menší než u monopolní či oligopolní firmy