Bankovnictví 2 Krajíček 1 BankovnictvBankovnictvíí 22 BankingBanking 2 Bankovnictví 2 Krajíček 2 www.econ.muni.cz CCííll Druhá část Bankovnictví 2 se věnuje systému finančního řízení, organizační struktury a kompetencí jednotlivých bankovních útvarů, informačního systému, strategie a plánování, kontrolního systému, základy postavení klienta v bankovním podnikání, personálního managementu a ekonomické analýzy banky Navazujeme na znalosti z předmětů Bankovnictví I, Součástí jsou: přednášky semináře zpracovaní zadaných seminárních prací a POT prezentace zadaných seminárních prací přednášky odborníků z praxe, především v prezenční formě studia Bankovnictví 2 Krajíček 3 www.econ.muni.cz Plán přednášek 1) Specifické postavení firemního bankovnictví Podstata bankovnictví pro fyzické osoby Podstata firemního bankovnictví Výběr klientů a jejich segmentace Segmenty firemního bankovnictví Postavení firemních klientů v bance 2) Firemní bankovnictví a jeho trh funkce a význam bankovních poradců politika produktů a služeb hodnocení a ocenění obchodního personálu 3) Firemního bankovnictví a jeho strategie Východiska pro tvorbu produktů a služeb Tvorba nových produktů Omezení tvorby nových produktů Východiska pro strategii Bankovnictví 2 Krajíček 4 www.econ.muni.cz Plán přednášek 4) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) Tvorba strategie klienta a strategie banky Produkty a služby ve vazbě na strategii banky Stávající klienti a akvizice nových klientů 5) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie Sofistikované produkty a služby Cash Managament a Cash Pooling Syndikované úvěry Kolaterizované produkty (CDO, CDM apod.) Spolupráce s klienty a jejich poradci 6) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví Orientace bank Priority Akvizice klientů Požadavky klientů na nové produkty a služby Bankovnictví 2 Krajíček 5 www.econ.muni.cz SeminSemináárnrníí prpráácece 1) Specifické postavení firemního bankovnictví Analýza základní klientské segmentace v bankách (analyzovat nejméně dvě vybrané banky) 2) Firemní bankovnictví a jeho trh Analýza přístupu bank k firemní klientele (porovnání přímých přístupů a akvizic prostřednictvím třetích osob na příkladu nejméně dvou vybraných bank) 3) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie Analýza nejpoužívanějších produktů ve firemním bankovnictví (analyzovat produkty nejméně dvou vybraných bank) 4) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) Analýza strategického přístupu k firemní klientele (vzájemně analyzovat jaký je přístup bank a tvorba jejich strategických záměrů) 5) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie Prezentace vybraných produktů pro firemní klientelu a jejich porovnání (je možno si vybrat libovolné produkty, jejich popis, uplatnění a výhody pro klienty) 6) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví Co lze očekávat ve firemním bankovnictví Všichni (vlastní volné úvahy v rozsahu cca 1 strany ­ všichni studenti) Kontrolní test Vybrané banky: Komerční banka, ČSOB, ČSAS, Raiffeisenbank, Citibank, Royal Bank of Scotland, Unicredit, GE Money Bank Bankovnictví 2 Krajíček 6 www.econ.muni.cz POTPOT Stejné jako u pro seminární práce, ale posluchači si vyberou každý pouze jedno téma 1) Specifické postavení firemního bankovnictví Analýza základní klientské segmentace v bankách (analyzovat nejméně dvě vybrané banky) 2) Firemní bankovnictví a jeho trh Analýza přístupu bank k firemní klientele (porovnání přímých přístupů a akvizic prostřednictvím třetích osob na příkladu nejméně dvou vybraných bank) 3) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie Analýza nejpoužívanějších produktů ve firemním bankovnictví (analyzovat produkty nejméně dvou vybraných bank) 4) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) Analýza strategického přístupu k firemní klientele (vzájemně analyzovat jaký je přístup bank a tvorba jejich strategických záměrů) 5) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie Prezentace vybraných produktů pro firemní klientelu a jejich porovnání (je možno si vybrat libovolné produkty, jejich popis, uplatnění a výhody pro klienty) 6) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví Co lze očekávat ve firemním bankovnictví Všichni (vlastní volné úvahy v rozsahu cca 1 strany ­ všichni studenti) Kontrolní test Vybrané banky: Komerční banka, ČSOB, ČSAS, Raiffeisenbank, Citibank, Royal Bank of Scotland, Unicredit, GE Money Bank Bankovnictví 2 Krajíček 7 www.econ.muni.cz PoPožžadavky ke zkouadavky ke zkouššcece Prezenční studium Podmínkou účasti na zkoušce je: úspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních seminárních testů. Podmínkou pro úspěšné absolvování každého z nich je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více). zpracování, předložení a presentace seminární práce na zadané téma s hodnocením prospěl. Kombinované studium Podmínkou účasti na zkoušce je: Vypracování a odevzdání prací opravovaných tutorem (POT) podle harmonogramu jako průkazný výsledek domácí přípravy studentů v rámci samostudia. Bankovnictví 2 Krajíček 8 www.econ.muni.cz DoporuDoporuččenenáá literaturaliteratura a) základní literatura: MISHKIN,F. The economics of money, banking and finance.vyd.7., Boston, 2004, 679 s. ISBN 0-321- 12235-6 REVENDA,Z., Peněžní ekonomie a bankovnictví, Management Press, vyd. 4., Praha, 2005, 627 s., ISBN 80-7261-132-1 SŮVOVÁ, H., Specializované bankovnictví, vyd. 1., Bankovní institut, Praha, 1997, 398 s., ISBN 80- 902243-2-6 PETRJÁNOŠOVÁ, B. Bankovnictví II-Distanční studijní opora. vyd.1., Brno: MU Brno, 2004. 80 s. ISBN 80-210-3523-4 POLOUČEK, S.České bankovnictví na přelomu tisíciletí. vyd.1. Ostrava: Ethics, 1999. 190s. ISBN 80- 238-3982-9 SOKOLOVSKÝ, Z. Vitální banky.. 1. vyd. Praha : Bankovní institut, 1999. 374 s. ISBN 80-7265-024-6. b) doporučená literatura: CETLOVÁ,H., NEUMANN,J. a kol. Bankovní strategie. vyd. 1., Praha: Bankovní institut, a.s., 1999, 116s. LÉR,L. Regulace činnosti bank, vyd.1., Praha: Bankovní institut, a.s., 1997, 157 s.; SARDI,A.Vnitřní bankovní audit. vyd.1., Praha: HZ Praha, 1996.112s. ISBN 80-86009-05-X TOMÁŠEK,M. Bankovnictví jednotného vnitřního trhu Evropské unie. Vyd.1., Praha: Linde Praha, a.s., 1997. 516 s. ISBN 80-7201-052-2 Bankovnictví 2 Krajíček 9 www.econ.muni.cz 1 p1 přřednednášáškaka SpecifickSpecifickéé postavenpostaveníí firemnfiremníího bankovnictvho bankovnictvíí Bankovnictví 2 Krajíček 10 www.econ.muni.cz podstata bankovnictví pro fyzické osoby podstata firemního bankovnictví výběr klientů a jejich segmentace segmenty firemního bankovnictví postavení firemních klientů v bance Bankovnictví 2 Krajíček 11 www.econ.muni.cz Podstata bankovnictvPodstata bankovnictvíí pro fyzickpro fyzickéé osobyosoby Retailové obchody Jednotné postupy Velký počet klientů Vysoká rizika u jednotlivých klientů Celkově nižší riziko Vysoké výnosy ­ marže u jednotlivců Bankovnictví 2 Krajíček 12 www.econ.muni.cz Podstata firemnPodstata firemníího bankovnictvho bankovnictvíí menmenšíší popoččet klientet klientůů ccíílenlenáá segmentacesegmentace ninižžšíší úúrokovrokovéé výnosyvýnosy ­­ marmaržžee platebnplatebníí stykstyk tuzemskýtuzemský zahranizahraniččnníí ppřřeshranieshraniččnníí Bankovnictví 2 Krajíček 13 www.econ.muni.cz VýbVýběěr klientr klientůů a jejich segmentacea jejich segmentace propročč výbvýběěr klientur klientu smysl segmentacesmysl segmentace podmpodmíínky segmentacenky segmentace Bankovnictví 2 Krajíček 14 www.econ.muni.cz Segmentace O klientech musíme vědět, pokud je chceme opravdu uspokojit, vše (resp. co nejvíce). Pokud opravdu víme vše, teprve potom můžeme vytvořit účinnou marketingovou strategii. Současně máme možnost se zaměřit na náš cílový trh ­ tzv. cílování trhu (targeting). O klientech je nezbytně nutné vědět: kdo jsou (podle toho definujeme jejich vlastnosti a potřeby), jak k nim přistupovat (strategie jejich získaní uspokojení jejich potřeb). Klient je souhrnem všech fyzických a právnických osob, které mohou získat výrobky, produkty či služby, které nabízíme. Tyto definice pochopitelně zahrnují širokou škálu osob s různými a jedinečnými potřebami, chováním, očekáváním a hodnocením. Tyto osoby mají mnohé společné vlastnosti, ale jsou naprosto jedinečné. Bankovnictví 2 Krajíček 15 www.econ.muni.cz Segmentace v bankovnictví Segment soukromé klientské sféry Za nejdůležitější je považována segmentace demografických faktorů a v případě potřeby u globálních bank i geografických faktorů. Ve vybraných případech se potom používají kriteria psychologická nebo chování. Demografické faktory: věk, příjem, majetek, zaměstnání, pohlaví, velikost rodiny, životní cyklus rodiny, vzdělání, náboženství, rasa, národnost, bydliště. Bankovnictví 2 Krajíček 16 www.econ.muni.cz Segment podnikatelské klientské sféry (corporate banking) Základem strategie v segmentu podnikatelské sféry je rozčlenění dle čtyř základních kriterií pro segmentaci. Kritéria jsou: ekonomická aktivita, velikost, postavení na trhu, vlastnické vztahy. Toto rozčlenění není možno považovat pouze za členění z pohledů marketingu, ale má svůj význam i z pohledu řízení rizika a stanovení tržních podílů jednotlivých sektorů v úvěrovém portfoliu bank. Bankovnictví 2 Krajíček 17 www.econ.muni.cz PostavenPostaveníí firemnfiremníích klientch klientůů vv bancebance drobní podnikatelé a fyzické osoby střední podniky velké podniky Bankovnictví 2 Krajíček 18 www.econ.muni.cz ČČíím tedy jsoum tedy jsou korporkorporáátntníí klienti pro bankuklienti pro banku přinášejí rozhodující zisk Přitahují další klienty Korporátní Retailové Bankovnictví 2 Krajíček 19 www.econ.muni.cz 2 p2 přřednednášáškaka FiremnFiremníí bankovnictvbankovnictvíí a jeho trha jeho trh Bankovnictví 2 Krajíček 20 www.econ.muni.cz funkce a význam bankovních poradců politika produktů a služeb hodnocení a ocenění obchodního personálu Bankovnictví 2 Krajíček 21 www.econ.muni.cz Funkce a význam bankovnFunkce a význam bankovníích poradcch poradcůů Jak rozdělit bankovní poradce v bance mimo banku na volné noze Bankovnictví 2 Krajíček 22 www.econ.muni.cz Politika produktPolitika produktůů a slua služžebeb Nehmotná povaha služeb, zejména v bankovním sektoru má za následek odlišnosti při jejich prodeji od hmotných produktů. Pokud si klient kupuje televizi má prodejce možnost mu ji zcela konkrétně předvést a klient možnost se s ní seznámit. Jakou možnost se seznámit s nabízenou bankovní službou má klient banky kterému je nabízena investice do zahraničních podílových fondů, otevření běžného účtu a jiné služby. S výjimkou platebních karet např. zlatých nebo platinových, kdy klient dostane do rukou prestižní kousek plastiku nemá klient banky k dispozici nic jiného než záznam v počítači banky a jeho otisk na papírové medium. Stejně tak pokud navštívíme holiče, aby nás ostříhal (oholil) po poskytnutí jeho služby již nemáme žádný pocit nového produktu. Bankovní službu, stejné jako ostatní služby můžeme považovat za nehmotný produkt, který je spotřebován v okamžiku jeho poskytnutí Bankovnictví 2 Krajíček 23 www.econ.muni.cz HodnocenHodnoceníí a ocena oceněěnníí obchodnobchodníího personho personáálulu Na počátek se zamysleme nad tím co je vlastně úkolem zaměstnanců prodeje ­ obchodního personálu. Hlavním úkolem zaměstnanců prodeje je jednak zabezpečení vlastního prodeje a současně udržovat trvalé dobré vztahy jak se současnými, tak potenciálními klienty. Bankovnictví 2 Krajíček 24 www.econ.muni.cz Mají následující funkce: Informovat klienty. Klienti, kteří projeví zájem o naše produkty a služby musí být informování především o vlastnostech, použití a přednostech našich produktů. Není nutné aby se prodejci zabývali technickými detaily ­ klienti jim v mnoha případech rozumí mnohém lépe. Klient si vždy nutně nekupuje produkt, ale výhodu která je s jeho vlastnictvím spojena. Navrhovat. Zejména v bankovnictví jsou správné návrhy řešení k uspokojení potřeb klientů tím nejdůležitějším co bance získává klienty. Odrazem v potřebě správných řešení je private banking, které zaznamenává svůj rozmach. V bankách je to i otázka bankovních poradců, kteří řešení problému buď klientům sami navrhnou, nebo si přizvou specialisty. Přesvědčovat. Klienta je nutno přesvědčit k tomu aby přijal naší nabídku. Nemůžeme však klientovi vnucovat každou nabídku. Nabídka musí být pro klienta výhodná, jinak ohrožujeme své budoucí obchody s klientem, ale vznikne i potenciální hrozba že klient bude o našem postupu informovat i ostatní. Spolupracovat. Zejména v bankovnictví je nutno sledovat klienta a jeho chování,abychom měli jistotu že správně využívá naše služby. Bankovnictví 2 Krajíček 25 www.econ.muni.cz 3 p3 přřednednášáškaka FiremnFiremníí bankovnictvbankovnictvíí a jeho strategiea jeho strategie Bankovnictví 2 Krajíček 26 www.econ.muni.cz Východiska pro tvorbu produktů a služeb Tvorba nových produktů Omezení tvorby nových produktů Východiska pro strategii Bankovnictví 2 Krajíček 27 www.econ.muni.cz Východiska pro tvorbu produktVýchodiska pro tvorbu produktůů a slua služžebeb Inovace klíč k úspěchu Rostoucí konkurence a s ní spojená všeobecná agresivita vytvářejí na tlak na neustálou tvorbu nových produktů. Tento trend je zřejmý ve finančnictví a bankovnictví zejména v posledních létech. Banky a finanční instituce jsou nuceny věnovat stále více času tvorbě a vývoji nových produktů a služeb. Klient může tak lépe uspokojovat své potřeby má možnost si vybrat produkt, službu, která lépe uspokojí jeho potřeby. Příčiny vzniku inovací Vnitřní faktory Vnější faktory návrhy zaměstnanců klienti vedoucí odd. styku s klienty dodavatelé vedoucí marketingu poradci vedoucí oddělení vývoje zprostředkovatelé návrhy spojené s rozvojem firmy konkurence firemní ,,brainstorming" skupinové rozhovory změny ve společnosti legislativní změny Bankovnictví 2 Krajíček 28 www.econ.muni.cz Tvorba nových produktTvorba nových produktůů Bankovnictví 2 Krajíček 29 www.econ.muni.cz OmezenOmezeníí tvorby nových produkttvorby nových produktůů Jedná se o služby Kopírovatelnost Napodobitelnost Neexistence autorské ochrany Bankovnictví 2 Krajíček 30 www.econ.muni.cz Východiska pro strategiiVýchodiska pro strategii Určení cílového trhu Rozhodující pro přežití firmy je především vytvoření: vhodného portfolia produktů a služeb, strategie zavádění produktů a služeb. Žádná firma nemůže mít ve svém portfoliu všechny produkty a služeb. K jejich optimalizaci musí stanovit i jejich strategii jak je postupně zavádět. Co je tedy smyslem: mít produkty a služby s různým stupněm zralosti, mít možnost uspokojovat co nejširší požadavky klientů, rozložení produktů a služeb směřovat tak aby naše příjmy neustále rostly. Bankovnictví 2 Krajíček 31 www.econ.muni.cz 4 p4 přřednednášáškaka StrategieStrategie korporkorporáátntnííchch bankbank (firemn(firemníí bankovnictvbankovnictvíí)) Bankovnictví 2 Krajíček 32 www.econ.muni.cz Tvorba strategie klienta a strategie banky Produkty a služby ve vazbě na strategii banky Stávající klienti a akvizice nových klientů Bankovnictví 2 Krajíček 33 www.econ.muni.cz Tvorba strategie klienta a strategie banky O co má zájem banka Maximalizaci zisku na klienta Udržet si klienta Podíl na trhu Získat nové klienta O co má zájem klient Co nejnižší náklady na bankovní služby Sofistikované produkty Bankovnictví 2 Krajíček 34 www.econ.muni.cz Produkty a sluProdukty a služžby ve vazbby ve vazběě na strategii bankyna strategii banky Inovace jako klíč k úspěchu Etapy vývoje produktu, služby Jaké služby Jaké produkty Inovace a vývoj produktu v bankovnictví Specifikum bankovního marketingu Bankovnictví 2 Krajíček 35 www.econ.muni.cz StStáávajvajííccíí klienti a akvizice nových klientklienti a akvizice nových klientůů Co je těžší Klienta udržet Klienta získat Nabídky klientům Válka topinkovačů Bankovnictví 2 Krajíček 36 www.econ.muni.cz 5 p5 přřednednášáškaka Produkty firemnProdukty firemníího bankovnictvho bankovnictvíí a jeho strategiea jeho strategie Bankovnictví 2 Krajíček 37 www.econ.muni.cz Sofistikované produkty a služby Cash Managament a Cash Pooling Syndikované úvěry Kolaterizované produkty (CDO, CDM apod.) Spolupráce s klienty a jejich poradci Bankovnictví 2 Krajíček 38 www.econ.muni.cz SofistikovanSofistikovanéé produkty a sluprodukty a služžbyby Over-night servis Cash management Multicash Poradenství Bankovnictví 2 Krajíček 39 www.econ.muni.cz Cash Managament a Cash PoolingCash Managament a Cash Pooling Co je více Cash Management nebo Cash Pooling Bankovnictví 2 Krajíček 40 www.econ.muni.cz Bankovnictví 2 Krajíček 41 www.econ.muni.cz Bankovnictví 2 Krajíček 42 www.econ.muni.cz Bankovnictví 2 Krajíček 43 www.econ.muni.cz SyndikovanSyndikovanéé úúvvěěryry Druhy syndikovaných úvěrů Proč syndikované úvěr Co syndikované úvěry přinášejí Bance Klientovi Bankovnictví 2 Krajíček 44 www.econ.muni.cz KolaterizovanKolaterizovanéé produkty (CDO, CDM apod.)produkty (CDO, CDM apod.) CDO CDM Příčiny jejich vzniky Jak je použivat Bankovnictví 2 Krajíček 45 www.econ.muni.cz SpoluprSpoluprááce sce s klienty a jejich poradciklienty a jejich poradci Má banka spolupracovat s poradci Má klient spolupracovat s poradci Co přináší spolupráce s poradci Klientům Bance Bankovnictví 2 Krajíček 46 www.econ.muni.cz Bankovnictví 2 Krajíček 47 www.econ.muni.cz Konkrétní příklad Náklady na provoz a financování 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 ČSAS KB ING BANK RB ABN AMRO CITI OBERBANK HVB ČSOB FORTIS Provozní náklady Náklady financování Celkové náklady Bankovnictví 2 Krajíček 48 www.econ.muni.cz 6 p6 přřednednášáškaka OOččekekáávaný vývojvaný vývoj ve firemnve firemníím bankovnictvm bankovnictvíí Bankovnictví 2 Krajíček 49 www.econ.muni.cz Orientace bank Priority Akvizice klientů Požadavky klientů na nové produkty a služby Bankovnictví 2 Krajíček 50 www.econ.muni.cz Orientace bankOrientace bank specializace univerzálnost sofistikované produkty Bankovnictví 2 Krajíček 51 www.econ.muni.cz PriorityPriority zisk tržní podíly Bankovnictví 2 Krajíček 52 www.econ.muni.cz Akvizice klientAkvizice klientůů Východiska analýza současných a budoucích cílových trhů, faktorů ovlivňujících trh, potřeby, požadavky a hodnoty cílové skupiny klientů, podíl na trhu, který v současnosti a v budoucnosti chceme obsadit, současná a očekávaná výkonnost a účinnost produktu, SWOT analýza klienta a klientů ­ cílových skupin a jejich určení. Bankovnictví 2 Krajíček 53 www.econ.muni.cz PoPožžadavky klientadavky klientůů na novna novéé produkty a sluprodukty a služžbyby Marketingová východiska analýza klientů stávajících Potenciálních potřeby klientů služby spolupráci podporu Bankovnictví 2 Krajíček 54 www.econ.muni.cz Co udCo uděělatlat identifikací a vyhodnocením trhu jak po částech, tak celkově, popisem jednotlivých segmentů trhu, identifikací potřeb a motivací klientů, definovat předpokládaný vývoj obratu a cenové úrovně, analyzovat postavení firmy/banky na trhu a její image, poznat firmu/banku zevnitř, poznat prostředí v němž se firma/banka pohybuje jako základ pro strategická rozhodnutí, sběr a analýzu informaci u realizovaných i nerealizovaných projektů včetně příčin úspěšnosti a neúspěšnosti, rozhodnout o formě a metodách propagační kampaně, rozhodnutí o uvedení nového výrobku (produktu) na trh. Bankovnictví 2 Krajíček 55 www.econ.muni.cz