Analýza prostředí strategického podnikatelského záměru 1) Externí prostředí - makroprostředí - existuje nezávisle na vůli podniku Definuje: Příležitosti O (Opportunities) a Hrozby T (Threats). Často ve vazbě na budoucnost. Model SLEPT Popisuje vliv následujících základních sil makroprostředí: S sociologie, v širším smyslu kultura L legislativa E ekonomika T technologie. - mezoprostředí - částečně podnikem ovlivnitelné nástroji marketingu Model 5F (pět konkurenčních sil podle Portera)) DODAVATELÉ SUBSTITUTY KONKURENCE NOVĚ V OBORU PŘÍCHOZÍ ODBĚRATELÉ 2) Interní prostředí - mikroprostředí – podnik přímo ovlivňuje svými činnostmi Definuje: Silné stránky S (Strenth) a Slabé stránky W (Weakneses), jako aktuální stav. Model 4P (alt. 7P) Product Price Place Promotion 3) Souhrn výsledků strategické analýzy (generování alternativních strategií) Matice SWOT Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Hrozby Matice TOWS Modifikace SWOT matice o čtyři konkurenční strategie Silné stránky Slabé stránky ofenzivní opatrný Příležitosti přístup přístup ukázat sílu ustupovat, a kompromisy, Hrozby unikat nebezpečí ebeny. likvidace BCG matice (Boston Consulting Group), alt. známé i jako BPM (Business Portfolio Matrix) + 20% Hvězdy Otazníky (Problémové děti) nárust 0 odvětví Dojné Psi krávy (Ubozí psi) - 20% 1 0,5 0 relativní podíl na trhu