Sestavení taktických a operativních finančních plánů Soustavu taktických a operativních finančních plánů tvoří: 1. Roční finanční plán, který je vnitřně členěn na čtvrtletní období a tvoří jej: · rozpočet výnosů (tržeb z prodeje podnikových produktů) · výrobní rozpočet (rozpočet vlastních nákladů) a rozpočet nedokončené výroby · odbytový rozpočet · režijní rozpočet · investiční rozpočet · kapitálový rozpočet · souhrnný vnitropodnikový rozpočet výnosů a nákladů · rozpočtová rozvaha · rozpočet cash flow. Analýza nových výrobků Při plánování a rozhodování o zavedení nového výrobku je nutné zpracovat samostatný projekt, jehož součástí je ekonomická analýza navrhovaného výrobku pomocí metody kalkulace životního cyklu produktu. Projekt sestavuje oddělení marketingu ve spolupráci s oddělením vývoje příslušné divize; hodnocení ekonomické efektivnosti navrhovaného produktu sestavuje oddělení strategického rozvoje ve spolupráci s oddělením controllingu. Zpráva o hodnocení ekonomické efektivnosti nového produktu obsahuje tyto body: 1. Výsledky kalkulace cílové ceny a cílových nákladů včetně komentáře k návrhům ke snížení nákladů a k případné restrukturalizaci podnikových procesů. 2. Časový návrh hlavních fází životního cyklu produktu (fáze zavedení, fáze růstu, fáze zrání a fáze ústupu). 3. Komentář k předpokládanému rozložení výnosů a nákladů, kapitálový rozpočet a návrh forem financování investic. 4. Kalkulace životního cyklu navrhovaného produktu včetně zohlednění kapitálových výdajů a nákladů na financování. 5. Výpočet finančních ukazatelů, komentář jejich vztahu ke strategickým cílům podniku a výsledný návrh. O zavedení nového produktu rozhoduje na základě předložených podkladů generální ředitel po projednání záměru s ředitelem příslušné divize.