ODBYTOVÁ FUNKCE realizace, prodej ODBYT A HODNOTOVÝ ŘETĚZEC infrastruktura podniku P O řízení pracovních sil D P technologický rozvoj (tj. obecně know-how, výrobní Ů postupy, resp. technologie) R N obstaravatelská činnost (nákup vstupů jako funkce, tj. É i jako technologie, tj. např. způsoby jednání s partnery, ICT, pravidla hodnocení, metody, techniky, ukazatele, kriteria…) č i řízení výroba řízení marketing n vstupných a výstupných a servis n operací provoz operací prodej o s P R I M Á R N Í činnosti t i Funkce odbytu • prostorová (umisťovací) • časová • kvantitativní • kvalitativní • propagační (reklamní) • úvěrová • koordinační ………… n 1. přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský), tj. základní transformační činnost n 2. překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem spotřeby (odběratelem), tj. prostorová funkce n 3. překonání rozdílů mezi časem výroby (dodání) a časem nákupu zákazníka, tj. časová funkce n 4. zajištění množství a kvality prodávané produkce (zde se mimo jiné promítají i otázky nákupu) n 5. ovlivňování výroby a poptávky (tj. částečně i propagační funkce) n 6. zajištění racionálních odbytových cest (logistika) n 7. zajištění včasné úhrady dodavatelům. „TOKY“ PŘI ODBYTOVÉ FUNKCI n Fyzické n Vlastnické n Propagační n Komunikační (jednání) n Finanční (financování) n Rizika n Objednávání n Plateb n Zpětné (např. obalů, reklamací…) Odbytové manažerské činnosti • plánování • organizování • přikazování • koordinace • motivování (tj. vedení lidí) • evidence • kontrola • …metody, způsoby jednání… - zdroj nákladů – objekt manažerských funkcí Odbyt a podnik o strategické cíle podniku o předmět odbytu o trh - zákazník o konkurence o vnitřní prostředí podniku (kompetence) o vazby s vnějším prostředím Odbyt – spolu s ostatními funkcemi n Co? – co se bude prodávat – nabídka/sortiment – šíře, hloubka…kvalita, množství, případně i značková politika n Za co? - Cenotvorba + kupní a dodací podmínky n Komu? - Vyhledávání a udržování a rozvíjení vztahů se zákazníky – segmenty, cílové skupiny n Kde? – území/lokalita n Kdy a co kdy? (sezónnost resp. frekvence poptávky, nabídky, cenové pohyby…) n Kdo a jak? - Způsoby prodeje – vlastní zástupci versus „cizí“, spolu s dalšími partnery – distribuční kanál a distribuční a komunikační politika, logistika (skladování, vychystávání, kompletace, balení – práce s obaly, značení – signo –obalů, doprava a přeprava Odbyt a produkt n Charakteristiky produktu (např. tzv. „technologické skupiny zboží – bezpečnostní, klimatické, manipulační… podmínky) n Možnosti kombinace a komplementarity; substituovatelnosti n Podmínky prodeje a spotřeby n Inovace n Možnosti snižování ceny n Obaly n PRŮVODNÍ DOKLADY, ZPŮSOB PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ ZÁKAZNÍK - CHARAKTERISTIKY n velikost zákazníka, pozice, geografické umístění, velikost a frekvence dodávek, předmět dodávky a charakteristiky dodávky, podíl zákazníka v portfoliu zákazníků, historie vztahu, solidnost zákazníka, míra spolupráce … n Znalost, pomoc, komunikace – poradenství, poskytování služeb – napříč podnikem? Outsourcovaných?... ZÁKAZNÍK n Přímý prodej n Zprostředkovatelé - obchodní zástupce - obchodní makléř (z.) - komisionář VOO - dodávkový - agenturní - C&C - regálový - aukce (např. i květiny) - burzy, tržiště + zásilkový prodej, automaty, internetový prodej, teleshopping… Zákazník a předmět odbytu (+ konkurence, trh,interní prostředí…) n náklady, zisk –možnosti marží v dalších článcích řetězce – hledisko konečné ceny!!!, riziko, vlastní schopnosti a kompetence, hledisko kontroly, náročnost na znalosti a kompetence a možnosti distribučních článků (mohou být zákazníkem), nároky na a možnosti motivování, zákazníci zákazníků… sklad n Optimální využití skladu + účelné dispoziční řešení + optimalizace cesty produktů skladem n Skladové technologie n Personální obsazení skladu – náplň práce a rozdělení… n Zpětné toky DOPRAVA zejména VNITROPODNIKOVÁ n Doprava a manipulace s materiálem aj.….mezi pracovisky n Doprava a manipulace produktu k dalšímu distribučnímu článku n Nakládka, vykládka, převoz, kontrola produktu a dokumentace n Svoz prázdných obalů a vrácených produktů a manipulace včetně dokumentace n Péče o vozový park – vlastní nebo smluvní? n Práce řidičů a dalších pracovníků dopravy a manipulace – dispečink n Optimalizace dopravy a přepravy… Závěr n Oblast odbytu – další témata: - kvalita - personální management - sdružování podniků