Kampaň pro získání zahraničních studentů do dlouhodobých programů MUNI Jitka Gruberová Johana Janoušková Obsah prezentace ž Úvod do problému, zadání kampaně ž Marketingové cíle ž Cílová skupina ž Analýzy : zákazníka, produktu (SWOT), životní cyklus produktu, Bostonská matice, PEST-analýza prostředí, Porterova analýza, analýza konkurence ž Kreativní strategie ž Komunikační strategie ž Akční plán – čas a rozpočet (náklady) ž Kontrola Úvod do problému a zadání kampaně ž Větší nárůst tzv. mezinárodních studentů (hlavně ve standardně dlouhých programech) ž Centrum zahraničních studií ž 2 směry: žzískávání zahraničních studentů do českých studijních programů - neplatí školné žzískávání zahraničních studentů do programů v cizích jazycích - platí školné ž Dosavadní aktivity MUNI: žprezentace na zahraničních veletrzích žspolupráce se zahraničními univerzitami žspolupráce s agenturami rekrutujícími uchazeče v zahraničí žspolupráce s Českými centry v zahraničí žpromo-video o MU na youtube Úvod do problému a zadání kampaně ž Cíle kampaně: Zvýšení počtu zahraničních studentů ve studijních programech v rámci celé MU mimo fakultu lékařskou (českých i anglických) ž Rozpočet: 2 miliony Kč/rok ž Požadavky na průběh kampaně • souvislá celoroční kampaň • veškeré prostředky by se neměly vyčerpat jen na jednu jedinou aktivitu Marketingové cíle kampaně ž Dílčí cíl – zvýšení povědomí o možnosti/ kvalitě studia na naší univerzitě ž Mezicíl – zvýšení poptávky po studijních programech určených zahraničním studentům ž Hlavní cíl – zvýšení počtu zahraničních studentů ve studijních programech (českých i anglických ) v rámci celé MU kromě Lékařské fakulty Kvantifikace hlavního cíle ž konstantní růst - přibližně 600 nových studentů ročně ž náš cíl - meziroční nárůst let 2009 a 2010 → 700 studentů ž z dlouhodobějšího hlediska - strmější trend růstu Cílová skupina ž PRIMÁRNÍ : Středoškolská mládež v zahraničí – studenti 3. a 4. ročníků všeobecných středních škol (gymnázií) a to ve státech: • 1) jazykově příbuzných pro studium v češtině (Slovensko, Bělorusko, Ukrajina, Rusko, Polsko, Chorvatsko, Slovinsko) • 2) asijských pro studium v angličtině ž SEKUNDÁRNÍ : Vysokoškolští studenti na partnerských univerzitách v Asii do anglických studijních Ph.D. programů. Analýzy ž Analýza zákazníka Tab.: Žebříček států, z nichž pochází zahraniční studenti v r. 2008 Tab.: Žebříček fakult podle počtu studujících zahraničních studentů v r. 2008 Analýzy ž SWOT analýza produktu Programy v češtině • Strenghts: bezplatné studium, kvalitní, prestižní univerzita /2. největší v ČR/, velké množství fakult a programů, moderní zázemí, získávání kontaktů během studia, přehledné informace o možnosti studia na czs.muni.cz • Weaknesses: český jazyk -> placený kurz češtiny před přijímacími zkouškami, nutnost se naučit, informace se na internetu hledají dlouho ( méně přístupné ) • Opportunities: jazyková příbuznost, moderní trend internacionalizace – studia v zahraničí, Brno ( kulturní centrum), • Threats: konkurence ( podobné programy na jiných vysokých školách ), ekonomická recese , nízké povědomí o MUNI v zahraničí, cizí země/ prostředí, jiná legislativa, vyšší životní náklady (doprava domů), omezení kontaktu s rodinou a přáteli Analýzy ž SWOT analýza produktu Programy v angličtině – bakalářské a magisterské • Strenghts: v nejpoužívanějším jazyce na světě -> potenciál pro studium studentů odkudkoli, cena – výhodnější oproti KU, prestižní univerzita /2. největší v ČR/ • Weaknesses: velmi omezený výběr programů pro zahájení vysokoškolského studia (pouze na ESF, LF, PedF), taktéž pro navazující mgr. programy( pouze ESF, FI, PřF, FSS), informace se na internetu hledají dlouho ( méně přístupné ) • Opportunities: moderní trend internacionalizace – studia v zahraničí, Evropa jako centrum a kolébka kultury a vzdělání, Brno – ideální pro studentský život • Threats: konkurence ( podobné programy na jiných vysokých školách ), ekonomická recese , nízké povědomí o MUNI v zahraničí, cizí země/ prostředí, jiná legislativa, vyšší životní náklady (doprava domů), omezení kontaktu s rodinou a přáteli Analýzy ž SWOT analýza produktu Programy v angličtině – doktorské • Strenghts: v nejpoužívanějším jazyce na světě -> potenciál pro studium studentů odkudkoli, cena – výhodnější oproti KU, velké množství programů ( všude kromě PrF), prestižní univerzita /2. největší v ČR/ • Weaknesses: slabá propagace, špatně vyhledatelné informace, vysoká cena • Opportunities: silné vědecké zázemí MUNI , moderní trend internacionalizace – studia v zahraničí, Evropa jako centrum a kolébka kultury a vzdělání, Brno – ideální pro studentský život • Threats: konkurence – v ČR a zahraničí, ekonomická recese Analýzy ž Analýza fáze životního cyklu produktu ž Bostonská matice Analýzy ž PEST analýza vnějšího prostředí • Politicko-legislativní vlivy: nutnost víz pro zahraniční studenty, rozdílná legislativa,demokracie, politická stabilita státu, stejné postavení všech národností • Ekonomické faktory: ekonomická recese, rozvinutá ekonomika, stabilní měna, snadno dostupné finanční půjčky pro studenty, nízká inflace, zvyšující se nezaměstnanost ( menší pracovní možnosti při studiu ) • Sociálně-kulturní faktory: rostoucí úroveň a nabídka vzdělání, široká nabídka volnočasových aktivit, náboženská svoboda, volnost pohybu, kulturní prostředí ( tradice, umění ) • Technologické vlivy: státní podpora vědy a výzkumu, rychlý růst úrovně technologií, modernizace Analýzy ž Porterova analýa 5ti konkurenčních sil • 1. riziko vstupu potenciálních konkurentů • 2. rivalita mezi stávajícími konkurenty • 3. smluvní síla odběratelů • 4. smluvní síla dodavatelů • 5. hrozba substitučních výrobků ž Analýza konkurence • I) Karlova univerzita, Praha • II) Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích • III) Univerzita T. Bati ve Zlíně → porovnání Kreativní strategie „Checked by years, keeping pace with time“ neboli „Léty prověřená, avšak držící krok s dobou “ + dobové foto z 20. let v ČR a foto studujících studentů s moderními vymoženostmi této doby „I Masaryk studoval v zahraničí….“ „ …ale kdyby si mohl vybrat nyní, studoval by na MUNI“ Komunikační strategie ž I) Vytvoření institutu „ PARTNERSKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA V ZAHRANIČÍ“ • komunikace s primární cílovou skupinou, a to zejména v evropských zemích s jazykovou příbuzností, okrajově též v zemích asijských • direct mail Komunikační strategie ž Hlavní náplní spolupráce ze strany středních škol: • 2x v roce promo video MUNI – přidat popisky/tituky v češtině – přidání „home-videa“ • vlastní mediální kanál ž Hlavní náplní spolupráce ze strany MUNI: • poskytnutí záznamu přednášky (5x) Komunikační strategie ž II) Informační brožurky • před promo-videem • Obsah brožurky: – Info o MUNI jako celku, historie, mezinárodní význam – info o T.G. Masarykovi – info o fakultách a studiu – info o vědeckých možnostech – info o Brně – Info o České republice • Návrh přední strany - viz kreativní strategie. • Náklad: 2 x ročně 200 ks do 10 SŠ = 4000 ks 1 x ročně 50 ks do 10 VŠ = 500 ks 1 x ročně 25ks do 20 center = 500 ks • celkem: 5000 výtisků • Předpokládaná cena/ks…20 Kč • …náklad na tisk celkem : 100 000 Kč Komunikační strategie ž III) Redakce a distribuce NEWSLETTERU • v angličtině psaný plátek • vybrané původní články z měsíčníku muni.cz a nově pro tento účel speciálně vytvořené články • 6 čísel za rok • i pro komunikaci se sekundární cílovou skupinou (důraz na větší počet vědeckých příspěvků) ž IV) Realizace projektu DEN S CHATEM • autentické zkušenosti se zdejším studiem • 3 studenti na každé fakultě • od 15 do 21 hod – čtvrtek • odměna - 600 Kč/ 6 hodin práce Komunikační strategie ž V) Rozšíření působnosti INTERNATIONAL STUDENT CLUBu na zahraniční studenty dlouhodobých programů • tzv. International student club (2003) • cíl: pomáhat zahraničním studentům • výlety, akce, benefity plynoucíc z členství ( slevy, jiná privilegia ), zařízení tzv. adopce zahraničního studenta (tutoring) Komunikační strategie ž VI) Optimalizace obsahu webových stránek a SEO • Manuál zahraničního studenta – Účel: jednoduchý přehled důležitých kroků pro bezproblémový průběh studia • Část webové stránky věnovaná výhradně informacím pro zahraniční studenty – www.muni.cz/study/international_students → komplexní rozcestník • SEO – optimalizace stránek podle internetových vyhledávačů Souhrnný akční program Souhrnný akční program Systém kontroly ž a) srovnání počtu zahr. studentů v letech 2009 a 2010 ž b) také v letech následujících, tj. 2010 a 2011, apod. ------------------------------------------------------- a) nárůst alespoň o 700 studentů & b) strmější trend růstu než doposud → strategie dosáhla vytyčených cílů (byla úspěšná) Děkujeme za pozornost