Public Relations = jsou samostatnou řídící funkcí, jejímž posláním je vytváření a udržování komunikačních kanálů, usilování o vztahy důvěry a vzájemného porozumění a hledání možnosti spolupráce mezi organizací a relevantní částí veřejnosti. PR orientují vedení organizace ve stavu veřejného mínění a starají se o otevřenost organizace vůči společenským potřebám. Jsou odpovědné za vytváření atmosféry odpovědnosti organizace vůči společenským potřebám. PR podporují vedení organizace v jeho snaze držet krok s požadavky doby a učí je využívat dobových změn k prospěchu organizace tím, že anticipuje trendy jako systém včasné výstrahy (Rex Harlow) = komunikační nástroj používaný pro podporu dobrého jména firmy = činnost, jež identifikuje a překonává rozdíl mezi tím, jak je firma skutečně vnímána klíčovými skupinami veřejnosti a tím, jak by chtěla být vnímána = Public Relations helps an organization and its publics adapt mutually to each other (Public Relations Society of America) PR – evropský pohled • Mezi roky 1988-1995 Public Relations Society of America vydává Public Relations Body of Knowledge • 1998 European Public Relations Education and Research Association chce vydat EBOK • Později k výzkumu přidány „Country Cards“ Dimenze evropského PR: • řídící • technická • reflektivní • výchovná Grunigovy modely New model of excellent two-way PR (1) Pure Assymmetry Model – Communication used to dominate public, accept dominat coalition´s position (2) Pure Cooperation Model – Communication used to convince dominant coalition to cave into public´s position (3) Two-way Model – Communication used to move public, dominant coalition, or both to acceptable win-win zone Phineas Taylor Barnum „Teď nebo nikdy.“ „Každou minutu se narodí jeden hlupák, který uvěří čemukoliv, co je dostatečně přesvědčivě prezentováno.“ Silné stránky PR Slabé stránky PR Typy PR Media Relations – průzkum mezi českými novináři v r. 2003 • internetový výzkum provedený agenturou Donath-Burson-Marsteller • ve Velké Británii provedla The Survey Shop • osloveno 751 novinářů • vzorek čítal 158 novinářů • vyloučeni novináři z televizí a rádií • dotazování proběhlo 23. – 30.06.2003 Model novináře • muž • preferuje zprávy e-mailem • pro určení informační hodnoty čte 1. odstavec • obdrží 46 tiskových zpráv týdně • domnívá se je víc než ݣiskových zpráv obsahuje superlativy, nepoužitelné citace a neobsahuje žádné zpravodajsky hodnotné informace • cení si nejvíc tiskových konferencí • k práci nepotřebuje audiovizuální materiály ani výsledky spotřebitelských soutěží Model novináře – pokračování • preferuje formát MS Word • nečte všechny tisk. zprávy poslané na adresu redakce • má zájem hl. o zprávy související s tématy, kterým se věnuje • na zprávu delší než A4 se nepodívá • e-mailům důvěřuje • o avíza formou SMS nestojí Vyhodnocování účinnosti Media relations • nejslabší místo PR • rozpor mezi verbální výpovědí a realitou • v ČR inspirace Kotlerem Techniky: • počet dojmů, změna přístupu, postojů, stanovisek, počet expozic • vyhodnocování mediálního pokrytí • vyhodnocování na základě předem stanovených cílů • komunikační proces má tři stupně – nutno použít odlišné metody měření Krizová komunikace Grunigovy zásady krizové komunikace: • zásada vztahu • zásada zodpovědnosti • zásada odhalení • zásada symetrické komunikace 7 kroků k měření: • definice veřejnosti • definice cílů • definice kritérií • benchmark • načasování a rozpočet • výběr metod měření • analýza výsledků Community Relations community = blízké okolí podniku, tzv. geografické sousedství Projevy community relations: • filantropie • sponzorství • corporate citizenship • rozvoj měst či čtvrtí • dobrovolnické práce • spolupráce s místními úřady • atd. Typy sponzorství Měření efektivnosti sponzorství Citované zdroje: • DE PELSMACKER, P. – GEUENS, M. – VAN DEN BERGH, J. Marketingová komunikace. 1. vydání. Praha: Grada, 2003. 600 s. ISBN 80-247-0254-1 • Průzkum mezi českými manažery: Rizika a krize 2003. Donath-Burson-Marsteller – Det Norske Veritas – MR.Think, 2003 • Průzkum mezi českými novináři – červen 2003. Donath-Burson-Marsteller, 2003 • http://www.internetweekly.org/photo_cartoons/cartoon_saddam_in_disguise.html • http://www.cbsnews.com • Verčič, D. et all. On the definition of public relations: a European view. Public Relations Review 27 (2001), p. 373-387 • HIEBERT, R.E. Public relations and propaganda in framing the Iraq war: a preliminary review. • http://www.tampa.prsa.org/pr101.html • KOTLER, P. MINDAK, W. Marketing and Public relations. Journal of Marketing (1978), p. 13-20 • TRNKOVÁ, J. SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST FIREM • http://www.wordiq.com/definition/Public_relations • http://www.wordiq.com/definition/Propaganda