Značka Značka = jméno, název, výtvarný projev n. jejich kombinace Brand management – Aaker – 10 bodů: - identita značky - nabídka hodnoty - pozice značky - provedení - konzistence v čase - systém značek - využití značky - monitorování hodnoty značky - odpovědnost za značku - investice do značky Nejlepší globální značky - 2008 Nejlepší globální značky podle zemí Identita podle Aakera: unikátní sada asociací, které reprezentují to, co značka představuje a naznačují určitý slib vůči zákazníkům Identita značky dle Kapferera Vizuální identita n identita monolitická http://www.lybar.cz/produkty_cz/lybar_klasik_cz n identita sdílená n identita unikátní Značka – tvarová struktura n značky obrazové n značky typografické n značky kombinované Manuál http://www.peckadesign.cz/download/manual/branko.pdf http://www.rjelinek.cz/download/design-manual.pdf Nabídka hodnoty = je v rámci značky prohlášení o: n Funkčních požitcích založeny na vlastnostech výrobku, které může zákazník funkčně využít n Emočních požitcích založeny na poskytnutí příjemného pocitu z nákupu n. užívání n Požitku sebevyjádření založen na nabídce způsobu, jak vyjádřit svou představu o sobě samém Pozice značky Hierarchie značky – dle Kapferera n značka produktu n značka produktové řady n značka pro několik produktových kategorií http://katalog.avoncosmetics.cz/katalog-13-2008/movie.html n zastřešující značka http://www.canon.cz/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/index.asp n zdrojová značka http://www.ysl-parfums.com/gb/index.html n garantující značka Architektura značky Pojmy n master brand (MB) Ex: 3M ve značce 3M Accuribbon n endorser brand Ex: General Mills podporuje Yoplait n subbrand Ex: Škoda má podznačku Fabia n descriptors n product brand Ex: MB + subbrand n. MB + descriptor Co-branding = any pairing of 2 brands in a marketing context such as advertisements, product, product placement and distribution outlets = combination of 2 brands to create single, unique product Park et al. Godiva (fine chocolates) – Slim Fast (weight-loss product) OK Coca-Cola and Nutrasweet Hodnota značky Pravidla podle MaM n p. barev n p. bratrství n p. firmy n p. hranice n p. jména n p. kategorie n p. kvality n p. publicity n p. reklamy n p. slova 10 ikon reklamy • The Marlboro Man • Ronald McDonald • The Green Giant • Betty Crocker • The Energizer Bunny • The Pillsbury Doughboy • Aunt Jemima • The Michelin Man • Tony the Tiger • Elsie Kovboj Marlboro Produkt: cigarety Marlboro Rok zavedení: 1955 Tvůrce: Leo Burnett Co. Ronald McDonald Produkt: restaurace McDonald's Rok zavedení: 1963 Tvůrce: Franšízant O. Goldstein a jeho místní reklamní agentura Králíček Energizer Produkt: baterie Energizer Rok zavedení: 1989 Tvůrce: Chiat/Day Panáček Michelin Produkt: pneumatiky Michelin Rok zavedení: 1898 Tvůrce: idea formulována E. Michelinem Tygr Tony Produkt: Kellogg's Sugar Frosted Flakes (později Frosted Flakes) Rok zavedení: 1951 Tvůrce: Leo Burnett Co.