Koncept NPM Řízení a kontrola ve veřejné správě New Public Management n nové řízení organizací veřejné správy n orientace na službu n jednat n hospodárně n efektivně n Kvalita veřejné správy n účinnost služeb poskytovaných veřejnou správou Historická východiska NPM n Velká Británie n M. Thatcherová n 80. léta 20. století n nároky státu blahobytu n potřeba snižování veřejných výdajů n krize ekonomických struktur n internacionalizace veřejných záležitostí Přístupy NPM n Britský přístup n Zvyšování kvalifikace státních úředníků n Manažerské zajištění poskytování služeb n Americký přístup n Multidisciplinární n Metody řízení ze soukromého sektoru n Evropský kontinentální přístup n Přizpůsobování práva funkcím úředníků Východiska konceptu NPM n Politicky stanovené potřeby n X trh n Ziskový motiv à měření efektivnosti n X celospolečenské potřeby, veřejný zájem n Právní prostředí n Soukromé n Co je zakázáno n Veřejné n Co je povoleno nebo přikázáno n Kategorie rovnosti a spravedlnosti n Způsob rozhodování n Veřejné mínění - média Důvody vzniku n služba veřejnosti podřízena n hospodářskému systému n politickému systému n v minulosti n státní aparát à hospodářství à byrokratizace X NPM hospodářství à státní aparát Problémy VS n Hranice mezi politikou a správou n Rozhodování nepodřízeno ekonomické racionalitě n Hierarchie vedoucí k otrockému dodržování procesů n Přístup „top-down“ n Koordinace a komunikace n Lidská svobody n Rozsah VS n Zájmy privilegovaných skupin Teoretické základy n Teorie veřejné volby n větší konkurence n možnosti privatizace a contractingu n větší množství informací n větší kontrola byrokracie n Teorie organizací n pozice zastupitelské vlády nad byrokracií n posilováním moci politických lídrů prostřednictvím § Centralizace § Koordinace § Kontroly § Contractingu n Manažerismus n nové metody pro plnění funkcí státu n plánování n vyjednávání n diverzifikace n Neo-taylorizmus n odstranění neefektivnosti byrokracie n zvýšit kontrolu ekonomických a finančních informací n zaměřit se na hodnocení výkonu n odvození odměny od dosaženého výsledku n Veřejné podnikání n vznik správy s podnikatelským duchem Zásady NPM n Dynamika n politická instance neřídí vstupy, ale vytyčuje cíle n Delegování na co nejnižší úrovně řízení n výkonných pravomocí n zodpovědnosti n Globální rozpočet n rozpočet stanoven pro předem definovaný výkon n odměny dle vykonané práce n ruší tabulky n Controlling n interní či nezávislá vnější grémia pravidelně prověřující služby veřejné správy n Benchmarking n srovnání veřejných jednotek (s tou, která dané služby poskytuje nejlépe) Poslání NPM n Úsilí o změnu n prosazení tržních principů do VS n Snaha o revitalizaci správních procesů n změna stávajících systémových zákonitostí n možnost podnikatelského chování v rámci VS Cíle NPM n orientace na dopady poskytnuté služby n důraz na stanovování cílů a kontrolu služeb VS n orientace na zákazníka n sledování spokojenosti občanů se službami VS n vyhledávání jejich potřeb n orientace na náklady n odpovědnost za poskytnutou službu vzhledem k rozpočtu n orientace na produkt n povědomí o charakteru veřejných statků a služeb Metody NPM n uzavírání smluv (PPP) n oddělení strategických a operativních kompetencí n delegování zodpovědnosti n model koncernu n organizace s decentralizovanými autonomními správními jednotkami n systém motivace n zavádění prvků soutěže do veřejné správy Nástroje NPM n Přenášení kompetencí n Rozpočtování n Personální řízení n Mechanismy tržního typu n kontraktování n výkonové kontraktování n platby uživatelů n poukazy n benchmarking n nejlepší praxe n Kontrolling Podmínky pro aplikaci n Veřejná služba n stabilizovaná n na určité úrovni n různorodá n různí poskytovatelé n kontrolní mechanismy n etický standard Přínosy n Parlament n více prostoru pro řešení politických problémů n méně detailních otázek n lepší rozhodovací, řídící a kontrolní nástroje n Vláda n větší prostor pro samotné vládnutí a vedení n méně správních úkolů n Občané n služby - kompetentní, rychlé, partnerské, nekomplikované n transparentnost VS n dostupnost VS n otevřenost vůči problémům a potřebám občanů Přínosy n Zaměstnanci veřejné správy n samostatnost n vlastní iniciativa n zodpovědnosti n motivace n uznání v práci i na veřejnosti. Hodnocení výkonu NPM n ideologie NPM n různé úrovně při usilování o změny n komplexní využití pro všechny oblasti n vybrané oblasti n úspěšnost reforem n úspěšné dle vlastních měřítek jednotlivých zemí n výsledky ßà sliby n výsledky n nespecifikovatelné Good Governance n vychází z konceptu NPM n reakce na selhání n využití pozitiv Principy GG n občanská participace n orientace na dosažení konsensu n transparentnost n schopnost reagovat n účinnost a efektivnost n spravedlnost a nestrannost n dodržování zákonnosti n odpovědnost NPM vs. GG n do popředí stavěna efektivnost n obava z demokratického deficitu při tvorbě a výkonu rozhodnutí n vnímání role občana spíše jako spotřebitele n maximalizace užitku versus solidarita n občan je daňový poplatník n ztrácí se politická a sociální dimenze rozhodování n informační asymetrie mezi spotřebiteli a poskytovateli n snížení transparentnosti n decentralizace vede k roztříštěné odpovědnosti n efektivnost veřejného sektoru vs. organizace „Učící se organizace“ n výborné firmy se učí na chybách druhých n dobré na chybách svých n slabé se neučí vůbec n Podmínka existence n učení se jednotlivců n jejich zaměstnanců n podmínka nutná, nikoli postačující Podněty změn v organizacích n Selhání postupů n Organizační kultura n Změna n Zdůraznění n Potřeby uživatelů n Image organizace n Experimenty n Vzrůstající tempo změn n Konkurence Akcent jednotlivce n Učící se organizace n skupina lidí n spolupráce n trvalé rozšiřování svých znalosti n za účelem realizace společného cíle n učení – proces prohlubování svých dovedností n Jednotlivci n základní jednotka organizace n vytvářejí formu organizace n umožňují transformaci organizace n Jsou to pracovnice a pracovníci - kteří se učí n organizace může pouze tyto procesy podporovat n organizace - systém, který učení umožňuje, motivuje a podporuje Akcent organizace n Učící se organizace n umožňuje učení všem členům organizace n sama sebe nepřetržitě transformuje n Učení v organizaci n se uskutečňuje prostřednictvím jednotlivců n nikoliv kumulativní součet těchto jednotlivců Model učící se organizace Disciplíny učící se organizace n osobní dokonalost n myšlenková schémata n sdílená vize n týmové učení n systémový přístup Předpoklady učící se organizace n Sebereflexe n Zpětná vazba n Přijetí spoluodpovědnosti Parametry učící se organizace n Zaměstnanci - zdroj informací a znalostí n otevřená podpora kreativitě a inovacím n využití synergických efektů n organizační struktura - plochá n podpora otevřené komunikace n podpora týmové práce i spolupráce mezi útvary Zásady učící se organizace n chyby - součást učení n ochota přepracovat organizační systém a struktury n doladění podnikové kultury n respekt různých preferencí v učení n podpora poznávání vlastního stylu n rozvíjení znalostí lidí n motivace k učení Změny potřeb v učící se organizaci