Motivace a postavení úředníků Řízení a kontrola ve veřejné správě Zapojení se do organizace n Potřeba n Dostat n Dát n Užitečnost n Nepostradatelnost n Motivace n Postavení n Peníze Kvalita VS vs. lidské zdroje n Nároky n Kvalita řízení n Vedoucí pracovníci § Znalosti § Dovednosti § Zkušenosti n Řízení lidských zdrojů Lidské zdroje n Aktivum organizace n Lidský potenciál n Ekonomický potenciál n Zvláště v organizacích poskytujících služby Historie HR n 20. léta 20. stol. n Řízení lidských zdrojů n Dlouhodobá perspektiva n Orientace na vnější faktory formování pracovní síly n 50. léta 20. stol. n Personální řízení n Krátkodobá a střednědobá perspektiva n Orientace na vnitřní faktory formování pracovní síly Faktory formování a utváření lidských zdrojů n Vnější n Populační vývoj n Trh práce n Hodnotová orientace společnosti n Právní prostředí n Stav životního prostředí n Vnitřní n Výběr n Organizace n Struktura n Kultura n Formace n Motivace Personální politika n Strategie řízení lidských zdrojů n Analýza pracovních míst n Personální plánování n Získávání a výběr pracovníků n Hodnocení pracovníků n Rozmísťování pracovníků n Ukončování pracovního poměru n Vzdělávání pracovníků n Pracovní vztahy n Péče o pracovníky n Personální informační systém n Průzkum trhu práce n Zdravotní péče o pracovníky Cíle personální politiky n Udržení kvalitních zaměstnanců n Snížení fluktuace pracovníků n Snížení výdajů za přesčasovou práci n Snížení výdajů za práci ve státní svátek/víkend/noční práce apod. n Produktivita práce Práce ve veřejné správě n Max Weber n Celoživotní služba n Služební postup n Hierarchická struktura n Dva systémy n Kariérní n Poziční Systémy veřejné služby n Kariérní n Právně zaručený služební postup n Služební roky n Disciplinární delikty n Přijímání pracovníků bez přímé vazby na pracovní místo n Závazek dlouhodobé spolupráce n Strnulost personální politiky n Poziční n Kvalifikace a schopnost pracovníka n Nebere v potaz zkušenosti v oblasti VS n Přijímání pracovníků na konkrétní předem definovaná pracovní místa n Dynamika personální politiky n Možná nestabilita poskytování veřejné služby Rozdílná východiska postavení pracovníků ve veřejném a soukromém sektoru n Motiv odměny n Ziskový motiv n Politické vlivy n Kompetence n Cíle veřejné instituce n známe je? n Motivace ke splnění cílů n máme k dispozici motivační nástroje? n Naplnění cílů n jsme schopni posoudit naplnění cílů? Motivační proces Odměňování pracovníků n Potřeby mzdové motivace n Zisk n odměna za kvalitu práce n Jistota n Základní mzda n Mzda n Základní n odměny, prémie n jiné složky n Potřeby nemzdové motivace n Zdraví n Jistota n Zaměstnání n Prestiž n Afiliace n Komfort n Poznávání – vzdělání – studium n Seberealizace Platové tarify Benefity n školení a vzdělávání n pracovní doba a náplň práce n kariérní plán n cafeteria (systém volitelných výhod) n příspěvky na bydlení, dopravu n zvýhodněný prodej Sankce n Snížení mzdy n Sociální nejistota n Odebrání základního platu n Propuštění n Slovní potrestání Schéma zohledňující výkon a věk pracovníka Hodnocení pracovníků n Cíl n Popisy práce n Seznámení s cíli a úkoly n Podmínky: vzdělávání, pracovní podmínky n Hodnotící kritéria n Posouzení kvality práce n Výsledky – naplnění cíle a úkolů n Hodnotící rozhovor n Odměna vs. sankce n Cíl n Změna popisů práce ? n Změna cílů a úkolů ? n Změna podmínek ? Hodnocení pracovníků n Průběžné n Každodenní komunikace mezi pracovníkem a jeho nadřízeným, udělování úkolů, obvykle nedokumentováno n Příležitostné n Pracovní posudek n Systematické n Analytické hodnocení n Stanovení kritérií n Formální (průběžné) n Neformální (příležitostné a systematické) Kritéria pracovního chování n Pracovní aktivita n Samostatnost n Vytrvalost n Flexibilita n Osobní odpovědnost n Odolnost vůči stresu n Odborné znalosti a dovednosti n Kvalita výkonu n Kvantita výkonu n Přizpůsobení se vedení n Zvládání fyzického zatížení n Dodržování pracovní doby n Schopnost adaptace n Pracovní režim n Dodržování pracovních a bezpečnostních postupů n Připravenost nést riziko n Loajalita k organizaci Kritéria pracovního chování n Sociální chování n Vztahy se spolupracovníky n Jednání s lidmi n Společenské vystupování n Profil osobnosti člověka n Rozumové schopnosti n Morální profil n Cíle n Vyrovnanost n Osobní odpovědnost n Sociální konformita n Pracovní postoje n Motivace n Zájmové zaměření Kritéria pracovního chování pro vedoucí pozice n Schopnost využití teoretických poznatků v praxi n Vztah k novým úkolům n Organizace práce n Hospodárnost n Rozhodování n Odpovědnost n Schopnost vést lidi Způsoby hodnocení pracovníků n Hodnotící rozhovor n MBO n Posuzovací stupnice n Úspěšnost v jednotlivých činnostech n Pracovní posudek n Srovnávání s jinými pracovníky n Metoda kritických případů n Klíčové dobré a špatné výsledky n Hodnocení pomocí dotazníků n 360° zpětná vazba n Nadřízení, podřízení, kolegové Faktory motivace pracovníků n Motivátory vnitřních pracovních potřeb n Dlouhodobé působení n Soulad s vnitřní strukturou osobnosti n Dosažení výsledku n Uznání n Obsah práce n Delegovaná zodpovědnost n Pracovní postup n Možnosti rozvoje n Faktory pracovního prostředí n Mohou negativně ovlivňovat působení vnitřních motivátorů n Organizační politika n Personální řízení n Mezilidské vztahy n Pracovní podmínky n Výše mzdy n Jistota pracovního místa Hodnotící období n Rok (nejčastější) n Půlrok (velmi intenzivní) n Čtvrtrok (nereálné) Hodnotící rozhovor n Jaké jsou základní odpovědnosti vaší činnosti (funkce) ? n Jaké byly cíle vaší práce za minulé hodnotící období ? n Jaké byly vaše přínosy pro úřad za uplynulé hodnotící období ? n Jaký byl účinek těchto přínosů pro cíle úřadu (konkrétně) ? n Co jste udělal nejlépe a co považujete za nejpřínosnější ? n Co se vám příliš nepodařilo a jaké jste z toho vyvodil poučení pro sebe? n Co byste doporučil pro vyšší efektivnost práce úřadu? n Které vaše vlastnosti a schopnosti ještě nejsou dostatečně využity ? n Co můžete udělat pro to, aby vaše práce byla efektivnější v příštím období ? n Jaké vzdělávací aktivity potřebujete k tomu, aby vaše práce byla v příštím období kvalitnější ? n Jaké budou vaše cíle na příští hodnotící období ? n Jaké překážky by vám mohly zabránit ve splnění těchto cílů ? Předpoklady účinné motivace n Definování cíle a úkolů n Přesné stanovení kritérií n Hodnocení pracovníků všech řídících stupňů a na všech úrovních n Vedoucí odborů n Vedoucí oddělení n Odborní pracovníci n Kvalitní hodnotící rozhovor Etické hledisko n Hodnotový systém n Etická vnímavost a povědomí n Etické školení Postavení zaměstnanců ve veřejné správě n zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, sjednocující postavení příslušníků policie, celní správy, hasičského záchranného sboru, vězeňské služby, Bezpečnostní a informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace n služebního zákon vztahující se na úředníky státní správy n zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů Úředníci územních samosprávných celků n Vstupní vzdělávání n Do 3 měsíců n Průběžné vzdělávání n Příprava a ověření zvláštní odborné způsobilosti n Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů n Zákon č. 361/2003 Sb. n platnost 1. ledna 2007 n o 3 roky později než bylo v původním plánu n kritéria pro přijetí a povýšení n po třech letech služby n povinná služební zkouška n zákaz podnikání n zákaz členství v politických stranách či hnutích Služební zákon n zákon č. 218/2002 Sb. n o službě státních zaměstnanců ve státních úřadech n účinnost počtvrté odložena o další 3 roky tj. k 1. lednu 2012 Zákon o zaměstnancích ve veřejné správě n Měl by nahradit předešlé tři předpisy Institut státní správy n 1. červenec 2001 n součástí Ministerstva vnitra ČR n kurzy institucionální přípravy n prezenční kurzy n e-learningové a kombinované kurzy § komunikace s médii § krizová komunikace § protokol a image úředníka n jazykové kurzy n jazykové centrum pro samostudium angličtiny, němčiny a francouzštiny Další instituce n Institut pro místní správu Praha n Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR