Finanční kontrola Řízení a kontrola ve veřejné správě Limská deklarace n 1977 n principy nezávislé kontrolní činnosti n doporučující dokument Druhy kontroly n podle toho, kým je vykonávána n vnitřní (uvnitř organizace n vnější (prováděna zvenčí) n podle toho, ve které fázi řídícího procesu je vykonávána: n předběžná n průběžná n následná Právní úprava n Zákon o finanční kontrole ve veřejné správě a o některých zákonů změně (Zákon o finanční kontrole č. 320/2001 Sb.) n účinnost 1. ledna 2002 n povinnost zavést systémy finanční kontroly podle zákona od 30. 6. 2002 n vyhláška č. 416/2004 Sb. (kontrolní postupy, metody, rozsah a struktura zpráv, termíny předkládání, …). Důvody přijetí zákona n neexistence uceleného systému finanční kontroly n neexistence povinnosti vnitřní kontroly ve správních úřadech n nezabezpečení výměny kontrolních informací n nejednotnost kontrolních mechanismů n možnost finanční kontroly mezinárodními organizacemi n vstup do EU n fondy, korupce, ochrana veřejných prostředků Cíle finanční kontroly n dodržování právních předpisů a opatření přijatých OVS při hospodaření s veřejnými prostředky n zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem a jiným nedostatkům n způsobených n porušením právních předpisů n nehospodárným, neúčelným nebo neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky n trestnou činností Cíle finanční kontroly n včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy n o nakládání s veřejnými prostředky n o prováděných operacích n o jejich účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti OVS v souladu se stanovenými úkoly n hospodárný, efektivní, účelný výkon veřejné správy 3E n Hospodárnost - efficiency n takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů, při kterých vynakládáme co nejnižší objem těchto prostředků (jde o náklady, vstupy, tj. pravidlo „dělat věci levně“) n Efektivnost - effectivity n takové použití veřejných prostředků, při kterém se dosáhne co nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění (jde o vztah mezi vstupy a výstupy, tj. pravidlo „dělat věci správnou cestou“) n Účelnost – expediency n takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů. Znamená „dělání správných věcí“, jde o výstupy) Finanční kontrola n Působnost zákona n Základní pojmy n Problémová místa n Interní audit v zákoně o finanční kontrole Základní pojmy n působnost zákona n vyloučena je kontrola vykonávaná NKÚ, přezkum hospodaření obcí, kontrola a. s. a o. p. s., k nimž stát plní funkci zakladatele a kontrola a. s., s. r. o. a o. p. s., k nimž plní funkci zakladatele ÚSC n orgán veřejné správy n ÚSC (obec, kraj), hl. město Praha, státní fondy, soudy, stát. zastupitelstva, příspěvkové organizace státu a ÚSC, Konsolidační agentura Základní pojmy n vedoucí orgánu veřejné správy n obecně statutární orgán (v obci starosta, v kraji ředitel KrÚ, v příspěvkové organizaci její ředitel) n veřejné prostředky n veřejné finance, věci, majetková práva a jiné majetkové hodnoty, patřící osobě vymezené jako orgán veřejné správy n operace (finanční a majetková) n postupy při nakládání s veřejnými prostředky, které mají svůj odraz v příslušných evidencích – účetní, operativní, pokladní) n má právní a finanční fázi Vymezení systému finanční kontroly n Finanční kontrola je součástí systému finančního řízení n zabezpečuje hospodaření s veřejnými prostředky n podsystémy n systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány vůči n orgánům veřejné správy n žadatelům a příjemcům veřejné finanční podpory § tato kontrola je vždy vykonávána na základě zákonného zmocnění (pověření), zákon pro ni používá legislativní zkratku veřejnosprávní kontrola Vymezení systému finanční kontroly n systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv n smlouvy jsou publikovány ve Sbírce mezinárodních smluv n vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy Vnitřní kontrolní systém v orgánu veřejné správy n je v souladu s požadavky Evropské komise rozdělen na dva podsystémy FM/C n finanční řízení a kontrola n interní audit Finanční řízení a kontrola n Systém finančního řízení a kontroly n řídící kontrola n Zahrnuje kontrolu zajišťovanou odpovědnými vedoucími zaměstnanci jako součást vnitřního řízení orgánu veřejné správy n nepřetržitý proces § při přípravě operací, před jejich schválením (předběžná, ex ante) § při průběžném sledování uskutečňovaných operací až do jejich konečného vypořádání a vyúčtování (průběžná kontrola) § následné prověření vybraných operací v rámci hodnocení dosažených výsledků a správnosti hospodaření (následná kontrola, ex post) Interní audit n Systém interního auditu zahrnuje organizačně a funkčně nezávislé přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování vybraných operací Cíle finanční kontroly n obecné cíle FK v souladu se zásadami obsaženými ve směrnici Mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí (INTOSAI) z roku 1992 n Základní zaměření n posuzování výkonu veřejné správy Cíle finanční kontroly n dodržování „zásady 3 E“ při výkonu veřejné správy n dodržování zákonnosti při hospodaření s veřejnými prostředky n ochrana veřejných prostředků n zpravodajská povinnost ve vztahu k vedoucím orgánům veřejné správy Odpovědnost vedoucího orgánu veřejné správy n organizování finanční kontroly n řízení finanční kontroly n zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly Povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy n rozvrhnout a zavést takový systém FK, který poskytne n přiměřenou míru ujištění o tom, že budou plněny schválené záměry a cíle orgánu veřejné správy n povinnost zajistit výkon finanční kontroly n zaměstnanci, kteří disponují zákonem požadovanou způsobilostí (3 požadavky: kvalifikační předpoklady, bezúhonnost, nesmí hrozit střet zájmů) n povinnost zavést nezávislý objektivní výkon finanční kontroly Povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy n povinnost stanovit vhodné, srozumitelné, přiměřené a konkrétní cíle finanční kontroly a zakomponovat je do hlavních cílů orgánů veřejné správy n povinnost zajistit realizaci výsledků finanční kontroly n vyvozovat z výsledků kontrol systémová opatření ovlivňující celý systém finančního řízení a kontroly orgánu veřejné správy Působnost kontrolních orgánů k výkonu veřejnosprávní kontroly n § 7 a § 8 n Ministerstvo financí a správci kapitol státního rozpočtu a jejich působnost n § 9 n působnost územních samosprávných celků: n zajistit kontrolu svého hospodaření n zajistit kontrolu hospodaření svých organizačních složek n zajistit kontrolu hospodaření svých příspěvkových organizací (veřejnosprávní kontrola) Veřejnosprávní kontrola – procesní pravidla n § 12 n Vyloučení střetu zájmů n § 13, 14, 15 n Pravidla pro výkon veřejnosprávní kontroly na místě n § 16 n Přizvané osoby n § 17, 19, 20, 21 n Pokuty za maření veřejnosprávní kontroly na místě n § 18 n Opatření k nápravě n § 22 n Podávání zpráv o výsledcích finančních kontrol Finanční kontrola podle mezinárodních smluv n vztahy v kontrole nezávisle vykonávané kontrolními orgány mezinárodních organizací n mezinárodním organizacím musí být na základě dohod umožněna kontrola nebo poskytnuta součinnost při prověřování poskytovaných prostředků Shrnutí základních pojmů Vnitřní kontrolní systém v obci legislativa podněty kontrolní výbor vnitřní kontrolní systém opatření odpovědi Vnitřní kontrolní systém v obci n Kontrola je součástí řízení n regulatorní funkce n preventivní funkce n Dva podsystémy kontroly v obci n Vnitřní n Vnější n Vnitřní kontrolní systém n samokontrola, kontrola vedoucím pracovníkem, kontrolní komise n Vnější kontrola n přezkum hospodaření, dozor nad výkonem přenesené působnosti, dohled stavební, ekologický, hygienický, zdravotní, veterinární, krizový, bezpečnostní, protipožární apod. n Vnější kontrola společenská n připomínky, podněty, petice Kontrolní výbor zastupitelstva n Zřízení je povinné podle zákona o obcích n Vykonává svěřené činnosti vnitřní kontroly n Kontroluje, jak všechny orgány obce dodržují právní předpisy, jak se plní usnesení rady a zastupitelstva n Plní i další kontrolní úkoly podle pověření zastupitelstva Vnitřní kontrolní systém n jde o kontrolní mechanismy v rámci (uvnitř) organizace n stanovení pracovních postupů n rozdělení funkcí – pravomocí a odpovědností n nutnost zpětné vazby n zabudování kontrolních mechanismů v rámci systému řízení do vnitřních předpisů, norem, postupů apod. tak, aby fungovaly automaticky a byla vytvořena zpětná vazba Zásady při vytváření systému vnitřní kontroly n koncepčnost a systematičnost (ne nahodilost či nárazovost) kontrolní činnosti n stanovení konkrétních cílů n objektivně a pravidelně zjišťovat a vyhodnocovat výsledky kontroly (rozbory, analýzy) n pravidelně zveřejňovat výsledky kontrolní činnosti – upozorňovat ostatní na nedostatky n využívat výsledky kontrolní činnosti v řídící práci Organizační zajištění kontrolní činnosti a působnost krajů n § 5 – jednoznačná odpovědnost za organizování, řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly leží na vedoucím orgánu veřejné správy n základní povinnosti vedoucích OVS n § 9 – působnost územních samosprávných celků n jsou povinny vytvořit systém FK PO ve své působnosti a také ho prověřovat Vnitřní kontrolní systém § 25 - § 31 n § 25 n povinnosti vedoucího orgánu VS a vedoucích zaměstnanců při zavedení VKS n jaký má VKS být n co musí ke splnění odstavce 1 vedoucí orgánu VS a vedoucí zaměstnanci udělat § 25 povinnosti vedoucího orgánu VS n zavést a udržovat VKS, který n vytváří podmínky pro hospodárný, účelný a efektivní výkon veřejné správy n je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů n zahrnuje postupy pro včasné podávání informací příslušným úrovním řízení o výskytu závažných nedostatků a o přijímaných a plněných opatření k jejich nápravě Jak zabezpečit povinnosti z § 25 n stanovit rozsah pravomocí a odpovědností vedoucích a ostatních zaměstnanců při nakládání s veřejnými prostředky n zajistit oddělení pravomocí a odpovědností při přípravě, schvalování, provádění a kontrole operací (smlouvy, výběrová řízení, platby…) n zajistit vedení potřebné dokumentace o operacích a kontrolách n přijmout nezbytná opatření k ochraně veřejných prostředků n zajistit hospodárné, účelné a efektivní využívání veřejných prostředků n sledovat a zajišťovat plnění rozhodujících úkolů k dosažení schválených záměrů a cílů Řídící kontrola (§ 26 - § 27) n Předběžná kontrola – kontrola plánovaných a připravovaných operací n příkazce operace n správce rozpočtu n hlavní účetní n Průběžná a následná kontrola Schéma kontroly Zavedení vnitřního kontrolního systému n Vymezit působnost k výkonu finanční kontroly organizačním útvarům (vedoucím těchto útvarů) v organizačním řádu n Zapracovat vedoucím zaměstnancům, případně ostatním zaměstnancům do pracovních náplní rozsah pravomoci a odpovědnosti v rámci finančního řízení a kontroly n Zapracovat ustanovení zákona o finanční kontrole do „kontrolního řádu“ nebo do jiného vhodného vnitřního předpisu (např. Oběh a přezkušování účetních dokladů) Zajištění řídící kontroly n Určit „příkazce operace“ n nejčastěji starosta n v případě PO ředitel n Pokud se starosta nebo ředitel rozhodne delegovat tuto pravomoc na svého podřízeného, je třeba osobní jmenování n Tím se ovšem nezbavují obecné odpovědnosti za výkon finanční kontroly jako vedoucí orgánu veřejné správy n podpisový vzor Zajištění řídící kontroly n Určit „správce rozpočtu“ n buď je jím vedoucí oddělení odpovědný za finance nebo jiný zaměstnanec, odpovědný za dodržování finančního rozpočtu/plánu v objemu i struktuře n delegování opět písemně + podpisový vzor n Určit „hlavní účetní“ n buď je jím vedoucí útvaru odpovědný za účetnictví nebo jiný zaměstnanec k tomu pověřený n delegování opět písemně + podpisový vzor n sloučení správce rozpočtu a funkce hlavní účetní je výjimečně možné Zajištění řídící kontroly n dodržování zásady „čtyř očí a dvou podpisů“ n možnost stanovit určité typy operací (co do objemu veřejných výdajů a druhu operace) a u nich předběžnou kontrolu na pozici „příkazce“ provádět souběžně s předběžnou kontrolou na pozici „správce“ a „účetní“) n Průběžná kontrola n Následná kontrola Udržování vnitřního kontrolního systému n Sledování a vyhodnocování výsledků finanční kontroly n při zjištění nedostatků neprodleně přijímat konkrétní opatření k nápravě n i systémová opatření, která mají za cíl předcházet a včas odhalovat nesprávné operace a jejich příčiny n Podávat zprávy o výsledcích finančních kontrol podle Vyhlášky č. 64/2002 Sb.