Interní audit Řízení a kontrola ve veřejné správě Geneze úlohy interního auditu n Historie auditu je prastará a úzce souvisí s rozvojem účetnictví n Obě metody používali italští kupci a obchodníci n pro evidování majetku n ochranu před zcizením, a to zejména na základě podvodů a omylů v nesprávné evidenci Význam slova audit n v latině n slyšení, poslouchání, dozvídání se n auditoři informovali ve starém Římě senát o výši státního majetku n v angličtině n revize, kontrola účtů n Lawrenc B. Sawyer n audit je v podstatě kritická analýza, která umožňuje ověřovat informace dodané podnikem a hodnotit operativní činnosti a systémy při jejich předávání Rozvoj účetnictví vs. rozvoj auditu n základ povinného auditu n ověření rozvahy již ke konci 19. století v Anglii (externě) n rostoucí velikost podniků znamenala zvýšené riziko omylů a podvodů a vyžadovala, aby správnost účetnictví byla posuzována n interními pracovníky – auditory n již před 2. světovou válkou vyvstala nutnost posunout službu interního auditu k zvláštnímu typu podpory řízení podniku Institucionalizace interního auditu n 1941 založen v New Yorku Institut interních auditorů n od této doby stoupá význam i postavení interního auditu v rámci organizační struktury n své místo nachází vedle nejvyšší řídící úrovně s cílem n sloužit stále lépe vedení podniku jako nástroj pro dosažení efektivnosti řízení podniku n toto postavení zaručuje internímu auditu nezávislost a zároveň ho vystavuje velké nedůvěře n do ČR dorazil audit s 40letým zpožděním (ČIIA) Tradiční definice auditu n Interní audit je nezávislá vyhodnocovací funkce zřízená v organizaci pro zkoumání a vyhodnocování její činnosti jako služba organizaci n hlavním cílem je napomáhat členům organizace při efektivním plnění jejich úkolů n pro tento účel jim audit poskytuje analýzy, hodnocení, doporučení, konzultace a informace o posuzovaných činnostech n podpora kontrolní činnosti v mezích rozumných nákladů Moderní pojetí interního auditu n Interní audit n nezávislá, objektivní, ujišťovací a konzultační činnost n zaměřená na přidanou hodnotu a zlepšení provozu organizace n pomáhá organizaci dosáhnout její cíle § zavádí systematický metodický přístup k hodnocení a zlepšení efektivnosti řízení rizik, řídících a kontrolních procesů Principy auditu n nezávislost n nikoli sledování, jak se druzí dopouštějí chyb, ale vnitřní přístup n nikoli konfrontace, ale podpora n nikoli náprava provedených chyb, ale účast n objektivnost n nutnost, vnitřní přístup založený na schopnostech n ujištění n interní auditor je profesionál, managementu předkládá názor na obecnou či specifickou složku řídícího systému Principy auditu n poradenství n nestačí pouze změřit velikost mezery v systému, ale navrhnout, jak ji překlenout nebo příště předejít jejímu vzniku budováním řídícího kontrolního systému n přidání hodnoty n organizace existují proto, aby vytvářely hodnotu nebo užitek vlastníkům, klientům nebo ostatním n toto pojetí zakládá účel jejich existence n interní auditoři mohou ve formě konzultace, doporučení, auditorské zprávy nebo v jiných produktech poskytnout informace pro pochopení a zhodnocení rizika Principy auditu n řízení rizika, přispění k efektivnosti řízení a kontroly n procesy „řízení rizika“ zavádí management n při těchto strategiích je interní auditor na straně konzultanta a „pomáhá“ n řídící a kontrolní procesy pak mají zajišťovat, aby byla rizika v toleranci n interní auditor monitoruje a vyhodnocuje vnitřní kontrolní systém n tak přispívá k efektivnosti řízení a kontroly EU a interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě n Dokument o strategii a zpráva Evropské komise o pokroku, jehož na cestě k přistoupení dosáhly jednotlivé kandidátské země Požadavky Evropské komise n V oblasti finanční kontroly, kde sbližování legislativy ve většině zemí výrazně pokročilo n musí kandidáti své snahy zaměřit na zavedení adekvátních systémů interní kontroly a veřejných auditů n aby bylo možné získat unijní prostředky n musí být zajištěn kvalitní systém jejich řízení a kontroly n země musí posílit administrativní struktury na ochranu finančních zájmů Společenství Standardy interního auditu n SPPIA n INTOSAI n GAGAS SPPIA n Standards for the Professional Practice of Internal Auditing n Standardy pro profesionální praxi interního auditu n Auditor n znalosti, dovednosti a další schopnosti potřebné pro plnění svých úkolů n provádět s náležitou profesionální péčí n nevyžaduje splnění specifických nároků na vzdělání jako po externích auditorech n možnost získat diplom CIA Principy SPPIA n Představenstvo a vrcholný management n poslání a cíle n Vrcholný management n Řízení dalších úrovní managementu n Auditor interní součástí subjektu n Auditor smí radit, ale ne utvářet n Auditor je nezávislý INTOSAI n International Organization of Supreme Audit Institutions n Mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí Cíle INTOSAI n Účetnictví a odborné standardy n Zajistit silné, nezávislé a multidisciplinární nejvyšší kontrolní úřady n Vytvořit institucionální kapacity n Vzájemné sdílení znalostí a služeb n Modelování systému s regionálními odlištnostmi GAGAS n Generally Accepted Government Auditing Standards n Governmnet Auditing Standards n Yellow Book n Obecně platné standardy pro auditing ve veřejné správě Interní audit podle zákona § 28 až 31 n Z ustanovení § 25 odst. 1 a 2 zákona je vedoucí orgánu veřejné správy povinen zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který zahrnuje kromě řídící kontroly také interní audit n Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy Interní audit podle zákona § 28 až 31 n Interní audit zajišťuje n organizační útvar n zaměstnanec, pověřený výkonem interního auditu n Základní požadavky na postavení IA n přímé podřízení orgánu veřejné správy n funkční nezávislost (na činnosti, které audituje) n vyloučit pravomoc a odpovědnost za auditovanou oblast n organizační oddělení od výkonných a řídících struktur Interní audit podle zákona § 28 až 31 n zákon připouští výjimku z povinnosti vytvořit interní audit n u subjektů, kde existuje malá pravděpodobnost výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky + stupeň obtížnosti a struktura vnitřního řízení, povaha zajišťovaných úkolů n u obcí, majících méně jak 15 000 obyvatel (jsou povinny zajistit funkci IA přijetím jiných dostatečných opatření – nejsou blíže specifikována) Interní audit podle zákona § 28 až 31 n plánování interního auditu § střednědobý (3-5 let, aktualizovaný) § východiska § stanovení auditorských oblastí § stanovení oblastí prioritního významu na základě analýzy rizik § roční § kapacitní východiska na jednotlivé akce § rozpis plánovaných auditorských akcí § rozpis metodické činnosti a ostatních aktivit Interní audit podle zákona § 28 až 31 n podávání zpráv n o svých zjištěních z provedených auditů s doporučením n k přijetí opatření k nápravě n k předcházení nebo zmírnění rizik n ke zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému n roční zprávu o činnosti interního auditu se zhodnocením úrovně vnitřního kontrolního systému Stručný obsah zákona o přezkumu zákon č. 420/2004 Sb. n stanoví předmět, hlediska, postup a pravidla uplatňovaná při přezkoumání hospodaření n stanovuje práva a povinnosti jak kontrolorů, tak i práva a povinnosti ÚSC n předmět přezkoumání n oblasti dotýkající se plnění příjmů a výdajů rozpočtu n náklady a výnosy podnikatelské činnosti n hospodaření a nakládání s prostředky poskytovanými z Národního fondu n prostředky ze zahraničí n vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům krajů n další důležité oblasti podléhající přezkoumání hospodaření n nakládání s majetkem ve vlastnictví územního celku n nakládání a hospodaření s majetkem státu n zadávání a uskutečňování veřejných zakázek n stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi n zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob n účetnictví vedené územním celkem n oblasti přezkoumání se ověřují z hlediska n dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy n o finančním hospodaření územních celků n o hospodaření s jejich majetkem n o účetnictví a o odměňování n ověření souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem n dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci n věcná a formální správnost dokladů o přezkoumávaných operacích Dílčí přezkoumání n zaveden novou právní úpravou s cílem n zvýšení účinnosti kontroly územních celků n zvýšení efektivnosti jejího výkonu n další role n v principu předcházení a vyvarování se chyb a nedostatků zjišťovaných při přezkoumání hospodaření n možnost územním celkům zjištěné chyby a nedostatky odstranit n do konce roku n tak, aby již nemusely být řešeny při konečném přezkoumání n dílčí přezkoumání lze provést u všech územních celků n povinné je pouze u n obcí nad 800 obyvatel n obcí, které vykonávají tzv. hospodářskou činnost n u dobrovolných svazků obcí Závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření n musí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání n nebyly zjištěny chyby a nedostatky (závěr A) n byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedených v § 10 odst. 3 písm. c) zákona o přezkoumávání hospodaření (závěr B) n byly zjištěny nedostatky, spočívající n v porušení rozpočtové kázně (závěr C1) n v neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví (závěr C2) n v pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy (závěr C3) n v porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními předpisy (závěr C4) n v neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky (závěr C5) n nevytvoření podmínek pro přezkoumání (závěr C6) Audit n Finanční audit n výsledkem je auditorská zpráva n je nad rámec požadavků zákona o obcích a o přezkumu hospodaření n je zaměřen na ověření věrného zobrazení n stavu majetku a závazků n finanční situace n výsledku hospodaření a účetnictví n Výkonnostní audit n zaměřuje na ukazatele, které v podnikatelské oblasti měří zisk, tedy hospodárnost, účelnost a efektivitu n je nad rámec požadavků zákona o obcích n audit peněžně vyjádřených hodnototvorných činností n value-form-money audit = performance audit n cílem tohoto auditu je porovnání vybraných ukazatelů se standardy n provádí se tehdy, přeje-li si obec demonstrovat občanům § Účelné § Hospodárné § efektivní využívání veřejných prostředků n provádí se na základě existujících měřítek nebo kritérií výkonnosti Účetní jednotky, které mají povinnost auditu ze zákona Zákon o auditorech n Zákon 93/2009 Sb., o auditorech a změně některých zákonů (zákon o auditorech) n upravuje postavení a činnost n statutárních auditorů n auditorských společností n asistentů auditora n působnost Komory auditorů ČR n Rady pro veřejný dohled nad auditem Vydávání auditorského oprávnění n Magisterské nebo bakalářské vysokoškolské vzdělání n Způsobilost k právním úkonům n Bezúhonnost n 3 roky praxe na pozici asistenta auditora n Nesmí vykonávat podnikatelskou činnost Auditorská zkouška n všeobecná účetní teorie a zásady n právní požadavky a standardy vztahující se k přípravě n účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky n mezinárodní účetní standardy n finanční analýza n nákladové a manažerské účetnictví n řízení rizik a vnitřní kontrola provádění povinného auditu a profesní znalosti n právní požadavky a profesní standardy vztahující se k povinnému auditu a statutárním auditorům n mezinárodní auditorské standardy, případně další auditorské standardy vydané Komorou, n profesní etika a nezávislost Orgány Komory n sněm n výkonný výbor a prezident Komory n dozorčí komise n kárná komise Rada pro veřejný dohled nad auditem n vykonává veřejný dohled nad výkonem auditorské činnosti a činností Komory v rozsahu stanoveném tímto zákonem n rozhoduje o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech PO a FO, pokud tak stanoví tento zákon