Ekonomika kultury Předběžná struktura přednášek a seminářů – podzim 2009 01. P 1 23. 9. Zahájení výuky – základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Doporučená literatura. Předpoklady ke zkoušce. 02. P 2 30. 9. Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v životě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. 03. P 3 7. 10. Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. Kulturní politika vybraných zemí EU a USA. Státní zásahy - ano či ne? Veřejné služby v kultuře. 04. P 14. 10. Návštěva vybrané kulturní instituce 05. S 1 21. 10. Financování kulturních činností – obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; - od roku 1989 v ČR: kulturní rozpočty, kategorie výkonu a užitku. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. Pravidla přidělování dotací. Multiplikační efekty dotací do kultury. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. 06. P 5 28. 10. Čtecí týden, tj. samostudium. 07. S 2 4. 11. Návštěva vybrané kulturní instituce 08. P 6 11.11. Kulturní dědictví a památková péče v České republice – dodržování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie.Hudební umění. Další oblasti umění, literatury a knihoven Oblast umění, literatury a knihoven 09. P 8 18. 11. Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. (RNDr. Jiří Plocek – hudebník a bývalý majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) 10. S 3 25. 11. Návštěva vybrané masmediální instituce 11. P 9 2. 12. Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Masmédia – televize, rozhlas. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tisk jako prostředek masové komunikace. Budoucnost veřejnoprávních médií. 12. S 4 9. 12. Návštěva vybrané kulturní instituce 13. P 10 16. 12. Semestrální písemka. Doporučená literatura: Základní: · Škarabelová, S. – Neshybová, J. – Rektořík, J. Ekonomika kultury a masmédií. Elektronická skripta. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4267-4 · TOWSE, R. (ed.). A Handbook of Cultural Economics. Northampton: Edward Elgar Publishing, Inc., 2003. ISBN 1-84064-338-2 · Studijní materiály PVEKMA Doporučená: · McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3 · Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5 · Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4 · Lawless, R. Co je to kultura. 1. vyd. Praha: Votobia 1996. ISBN 80-7198-106-0 Rozvrh: Přednášky – středa 9:20 - 10.50 v P5 Semináře – 4x v semestru zpravidla sraz mezi 9-10hod. před kulturní institucí – bude vždy včas sděleno na přednášce a potvrzeno hromadným e-mailem. Předpoklady ke zkoušce: * Závěrečný test * Účast na 3 seminářích * 8 str. (řádkování 1,5) esej na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií, nebo překlad anglického textu z téže oblasti dle zadání vyučujícího. Během zkouškového termínu proběhne rozprava nad tímto textem. Odevzdání eseje v tištěné podobě do 8.1.2010, nejpozději však 3 dny před zkouškou. Garant: Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. Vyučující: Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D., Ing. František Svoboda, Ph.D.