Státní politika zaměstnanosti Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. n stanovuje postup k dosažení cílů politiky státu v oblasti zaměstnanosti. Státní politika zaměstnanosti usiluje: n o dosažení rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po pracovních silách, n o produktivní využití zdrojů pracovních sil, n o zabezpečení práva občanů na zaměstnání….§ 2 n Stát + další subjekty (zaměstnavatelé, odborové organizace) Státní správa v oblasti státní politiky zaměstnanosti n Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a úřady práce (ÚP). n ÚP jsou územním orgánem státní správy s právní subjektivitou, jejíž nadřízeným orgánem je MPSV. Postavení vymezeno zřizovací listinou a statutem, nepodléhá zápisu do obchodního rejstříku. Ministerstvo práce a sociálních věcí § 6 n Zpracovává celostátní koncepce a programy PZ n Sleduje a vyhodnocuje situaci na trhu práce n Řídí úřady práce n Spravuje a poskytuje prostředky na zabezpečování SPZ n Vede centrální evidenci zájemců o zaměstnání, uchazečů o zaměstnání, atd. n Vede evidenci agentur práce kontroluje jejich činnost n Vykonává kontrolní činnost včetně ukládání pokut Úřady práce n Správní úřady,v čele ředitel n Správní obvody shodné s územními obvody okresů n Příloha 1 zákona o zaměstnanosti Funkce ÚP n sledují a hodnotí stav na trhu práce, zpracovávají koncepci vývoje zaměstnanosti ve svém územním obvodu, přijímají opatření k ovlivnění nabídky a poptávky; n informují občany o možnostech získání zaměstnání, odborné přípravy a rekvalifikace, informují zaměstnavatele o volných zdrojích pracovních sil; n zprostředkovávají vhodné zaměstnání uchazečům a zájemcům o zaměstnání; n poskytují občanům poradenské služby spojené s hledáním zaměstnání, volbou povolání, odbornou výchovou a rekvalifikací; n vedou evidenci uchazečů, příp. zájemců o zaměstnání, evidenci volných pracovních míst, evidenci pracovních povolení vydaných cizincům nebo osobám bez státní příslušnosti; n rozhodují o vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, o přiznání, odejmutí, zastavení nebo vrácení hmotného zabezpečení; n organizují, zabezpečují a usměrňují rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání; Funkce ÚP n hmotně podporují vytváření nových pracovních míst,; podporují vytváření a provoz chráněných pracovních míst a chráněných pracovních dílen pro občany se zdravotním postižením; n vydávají a odnímají povolení k zaměstnávání osobám, které nejsou státními občany České republiky a občany Evropské unie ani jeho rodinnými příslušníky; n spolupracují s institucemi ovlivňujícími trh práce se zaměstnavateli při přijetí uchazečů do zaměstnání, při umísťování uvolněných zaměstnanců v důsledku strukturálních změn, organizačních a racionalizačních opatřeních, s orgány sociálního zabezpečení, státní zdravotní správy a ostatními orgány státní správy; n kontrolují dodržování závazných právních předpisů včetně mzdových předpisů, ukládají pokuty při zjištění jejich porušení, n vyřizují stížnosti občanů; n hospodaří s finančními prostředky určenými na zabezpečení státní politiky zaměstnanosti a provoz úřadů práce. Cíl APZ n Podpořit aktivní přístup osob při hledání zaměstnání n prostřednictvím ÚP a agentur práce zprostředkovávají informace o volných pracovních místech a o uchazečích o zaměstnání n Podporují vznik nových pracovních příležitostí n Podporují adaptabilitu uchazečů o práci prostřednictvím rekvalifikací Cíl PPZ n Zabezpečení nezaměstnaným osobám při ztrátě zaměstnání. n Kompenzace ztráty pracovního období. Uchazeč o zaměstnání Uchazečem o zaměstnání může být podle zákona o zaměstnanosti fyzická osoba, n která osobně požádá o zprostředkování vhodného zaměstnání ten úřad práce, v jehož správním obvodu má bydliště n Je úřadem práce zařazena do evidence uchazečů o zaměstnání Uchazečem nemůže být § je uznána dočasně neschopnou práce, § vykonává trest odnětí svobody, vykonává ochranné opatření zabezpečovací detenci nebo je ve vazbě, § pobírá peněžitou pomoc v mateřství v době před porodem a 6 týdnů po porodu, nebo § je invalidní ve třetím stupni32a), s výjimkou fyzické osoby, která je invalidní ve třetím stupni a je schopna výdělečné činnosti za zcela mimořádných podmínek32b). je plně invalidní podle § 39 odst. 1 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění. (Tato novelizace nabývá účinnosti 1. ledna 2010.) Ukončení x vyřazení z evidence n Uchazeč o zaměstnání vykonává nelegální práci n Bez vážného důvodu odmítne nastoupit do vhodného zaměstnání n Odmítne nastoupit na dohodnutou rekvalifikaci, neplní povinnosti spojené s rekvalifikací, neposkytne součinnost při vypracování IAP Vhodné zaměstnání a) které zakládá povinnost odvádět pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti b) jehož délka pracovní doby činí nejméně 80 % stanovené týdenní pracovní doby c) které je sjednáno na dobu neurčitou, nebo na dobu určitou delší než 3 měsíce a d) které odpovídá zdravotní způsobilosti fyzické osoby a pokud možno její kvalifikaci, schopnostem, dosavadní délce doby zaměstnání, možnosti ubytování a dopravní dosažitelnosti zaměstnání. Zvýšená péče při zprostředkování n fyzické osoby se zdravotním postižením n fyzické osoby do 20 let věku, n těhotné ženy, kojící ženy a matky do devátého měsíce po porodu, n fyzické osoby pečující o dítě do 15 let věku, n fyzické osoby starší 50 let věku, n fyzické osoby, které jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 5 měsíců, n fyzické osoby, které potřebují zvláštní pomoc; n IAP! Nárok na podporu n Během posledních 3 let se na důchodovém pojištění podílel v délce alespoň 12 měsíců n Náhradní doba zaměstnání n Doba soustavné přípravy (vzdělávání) – vůbec! Nárok na podporu nemá n se kterým byl v době posledních 6 měsíců před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání zaměstnavatelem skončen pracovněprávní vztah z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem; to platí i v případě skončení jiného pracovního vztahu z obdobného důvodu, n který v posledních 6 měsících před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání bez vážného důvodu opakovaně sám ukončil vhodné zaměstnání zprostředkované úřadem práce, n kterému vznikl nárok na výsluhový příspěvek podle zvláštních právních předpisů a tento příspěvek je vyšší než podpora v nezaměstnanosti Náhradní doba n přípravy osoby se zdravotním postižením k práci n pobírání invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně, pobírání plného invalidního důchodu, (Tato novelizace nabývá účinnosti 1. ledna 2010.) n osobní péče o dítě ve věku do 4 let, n osobní péče o fyzickou osobu, která se podle zvláštního právního předpisu považuje za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby n výkonu dlouhodobé dobrovolnické služby nebo výkonu veřejné služby, pokud rozsah vykonané služby překračuje v průměru alespoň 20 hodin v kalendářním týdnu, n osobní péče o fyzickou osobu mladší 10 let, která se podle zvláštního právního předpisu považuje za osobu závislou PPZ - podpůrčí doba n Do 50 let věku – 5 měsíců n Od 50 – 55 let – 8 měsíců n Nad 55 let – 11 měsíců Výše podpory n rok 2008 První tři měsíce: 50 % průměrného čistého výdělku Po zbytek podpůrčí doby: 45 % průměrného čistého výdělku Strop pro výplatu byl 12 250 korun n rok 2009 První dva měsíce: 65 % průměrného čistého výdělku Další dva měsíce: 50 % průměrného čistého výdělku Po zbytek podpůrčí doby: 45 % průměrného čistého výdělku Strop pro výplatu je 13 307 korun (0,58 násobek průměrné mzdy) n Při rekvalifikaci 60 % (strop 0,65násobek průměrné mzdy v NH) n Možnost přivýdělku Příklad n Uchazeč o zaměstnání (53 let). Jeho průměrný čistý výdělek z posledního ukončeného zaměstnání byl 12.260,- Kč. Podpora na základě náhradní doby n Podpora v nezaměstnanosti se v těchto případech stanoví první dva měsíce ve výši 0,15násobku, n další dva měsíce ve výši 0,12násobku n po zbývající dobu ve výši 0,11násobku průměrné mzdy. n 0,14 násobku při rekvalifikaci Příklad Zpřísnění podmínek n Vyřazení z důvodu opakovaného (nejméně 2 x) ukončení vhodného zaměstnání, zprostředkovaného ÚP n Z důvodu hrubého porušení pracovních povinností n Odmítnutí IAP, rekvalifikace (částka životního minima 2 020) n Na 6 měsíců vyřazení z evidence pro práci načerno Cíle aktivní politiky zaměstnanosti n Prosazování rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na pracovním trhu, zejména snižováním nákladů na hledání zaměstnání n Přerozdělení nezaměstnanosti ve prospěch nejvíce ohrožených skupin n Umožnění prvního kontaktu či udržení kontaktu s pracovním trhem při jeho delším přerušení a ochrana lidského kapitálu a kvalifikace nezaměstnaných n Prevence sociální exkluze a prevence zhoršování celkové kvality života nezaměstnaných Typy programů APZ podle jejich cílů n Programy orientované trhem (na stranu poptávky) – přizpůsobování pracovní síly, na nedostatek kvalifikace n Programy orientované klienty (na stranu nabídky) – individuální předpoklady a potřeby nezaměstnaných Nástroje APZ • rekvalifikace • investiční pobídky • veřejně prospěšné práce • společensky účelná pracovní místa • příspěvek na zapracování • příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program Součástí opatření APZ n Poradenství n Podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením (část 3) n Cílené programy k řešení nezaměstnanosti § 120 n Možnost ověřování nových nástrojů n APZ je financována ze státního rozpočtu a hospodaření se řídí zvláštním právním předpisem (Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ) – nelze poskytovat OSS a státním PO Rekvalifikace n „změna dosavadní kvalifikace uchazeče získáním nových znalostí a dovedností umožňující jeho pracovní uplatnění ve vhodném zaměstnání“ n Dohoda mezi uchazečem a ÚP n Akreditace MŠMT n Specifická rekvalifikace (používány nejčastěji – zaměření na konkrétní výkon pracovního místa n Nespecifická rekvalifikace – obecně napomáhají k vyšší zaměstnatelnosti uchazeče n Doplňkové – rozšiřují znalosti pro výkon určitého místa n Rekvalifikace – stáže – praktické zkušenosti absolventům n Zaměstnanecké rekvalifikace – při zavádění nových postupů, technologií a nové organizace práce Rekvalifikace REKVALIFIKACE § 108 – 110 ZoZ n za účastníka rekvalifikace hradí úřad práce náklady rekvalifikace a může mu poskytnout příspěvek na úhradu prokázaných nutných nákladů spojených s rekvalifikací n rekvalifikaci zajišťuje úřad práce příslušný podle místa bydliště uchazeče o zaměstnání nebo zájemce o zaměstnání n zaměstnavateli, který provádí rekvalifikaci svých zaměstnanců, nebo rekvalifikačnímu zařízení, které pro zaměstnavatele tuto činnost zajišťuje, mohou být plně nebo částečně hrazeny náklady rekvalifikace zaměstnanců a náklady s ní spojené. Investiční pobídky INVESTIČNÍ POBÍDKY § 111 ZoZ n u zaměstnavatele, kterému bylo vydáno rozhodnutí o příslibu investiční pobídky podle zvl. právního předpisu, se hmotně podporuje: n vytváření nových pracovních míst a rekvalifikace nebo školení nových zaměstnanců n hmotná podpora na vytváření nových pracovních míst jestliže jsou vytvářeny v oblasti, kde průměrná míra nezaměstnanosti za 2 poslední pololetí je nejméně o 50 % vyšší než průměrná u v ČR; podmínka minimální míry nezaměstnanosti v územní oblasti platí i pro poskytnutí hmotné podpory na rekvalifikaci nebo školení zaměstnanců n hmotnou podporu poskytuje ministerstvo, účelově vázány n výši hmotné podpory a formu poskytnutí hmotné podpory stanoví vláda nařízením. Veřejně prospěšné práce VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ PRÁCE § 112 ZoZ n jsou časově omezené pracovní příležitosti spočívající zejména v údržbě veřejných prostranství, úklidu a údržbě veřejných budov a komunikací nebo jiných obdobných činnostech ve prospěch obcí nebo ve prospěch státních nebo jiných obecně prospěšných institucí, které vytváří zaměstnavatel nejdéle na 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, a to i opakovaně, k pracovnímu umístění uchazečů o zaměstnání n příspěvek lze poskytnout až do výše skutečně vyplacených mzdových nákladů na zaměstnance umístěného na tyto práce, včetně pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti a pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance. Společensky účelná pracovní místa SPOLEČENSKY ÚČELNÁ PRACOVNÍ MÍSTA § 113 ZoZ n jsou pracovní místa, která zaměstnavatel zřizuje nebo vyhrazuje na základě dohody s úřadem práce a obsazuje je uchazeči o zaměstnání, kterým nelze zajistit pracovní uplatnění jiným způsobem; společensky účelným pracovním místem je i pracovní místo, které zřídil po dohodě s úřadem práce uchazeč o zaměstnání za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti n má-li být zřízeno více než 5 pracovních míst, je úřad práce povinen vyžádat si vypracování odborného posudku Společensky účelná pracovní místa Společensky účelná pracovní místa n Příspěvek na vyhrazení jednoho společensky účelného pracovního místa n může být poskytován až do výše vyplacených mzdových nákladů na zaměstnance přijatého na vyhrazené pracovní místo, včetně pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance n příspěvek může být poskytován nejdéle po dobu 6 měsíců , po dobu 12 měsíců, jestliže ZP a starší 50 let Příspěvek na zapracování PŘÍSPĚVEK NA ZAPRACOVÁNÍ § 116 ZoZ n příspěvek může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel přijímá do pracovního poměru uchazeče o zaměstnání, kterému úřad práce věnuje zvýšenou péči (§ 33). n příspěvek lze poskytovat maximálně po dobu 3 měsíců n měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu minimální mzdy Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program PŘÍSPĚVEK PŘI PŘECHODU NA NOVÝ PODNIKATELSKÝ PROGRAM § 117 ZoZ n příspěvek může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel přechází na nový podnikatelský program a z tohoto důvodu nemůže zabezpečit pro své zaměstnance práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby n příspěvek lze poskytovat na částečnou úhradu náhrady mzdy, která zaměstnancům přísluší podle pracovněprávních předpisů n příspěvek lze poskytovat maximálně po dobu 6 měsíců n měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance může činit nejvýše polovinu minimální mzdy Cílené programy n Celostátní cílené programy zaměstnanosti n Program na obnovy a technické zhodnocení hmotného IM, který slouží k pracovnímu uplatnění osob se ZP- více než 50 % zaměstnanců – 70 % pořizovací ceny majetku n Regionální cílené programy Přehled příspěvků n http://portal.mpsv.cz/sz/local/lb_info/trhprace/apz Faktory ovlivňující dosažení cílu APZ n Dostatečný rozsah aktivních opatření n Vhodná struktura aktivních opatření n Vhodná cílenost aktivních opatření Účinky APZ n Dopady na nezaměstnanost (přímé a nepřímé) n Účinky snižující efekt programů na zaměstnanost (mrtvá váha, substituce, vytlačení) n Další pozitivní účinky (příjem nezaměstnaných, struktura času nezaměstnaných, vliv na lidský kapitál Negativní účinky: efekt uzavření, „creaming efekt“. Výdaje na PZ Výdaje na APZ Účinnost n Rekvalifikace – 48,2 %, nespecifické rekvalifikace 61,3 %, specifické 53,1 %, na rozšiřování kvalifikace 47,4 % - 271 mil Kč (7,5 % APZ) n Průměrné náklady na uchazeče – 6.652,- Kč n SÚPM – 596 mil (16,4 % APZ) n Příspěvěk na zapracování – 945 tisíc