Trh výrobních faktorů přednáška č. 11 Výrobní faktory l Mezi VF řadíme: – práci, – půdu + suroviny, – kapitál. l Poptávku po VF tvoří firmy. l Nabídku VF tvoří domácnosti. Tvorba ceny na trhu výrobních faktorů [l ]Cena je střetem D[VF] a S[VF].[] Tržní struktura trhu VF l dokonale konkurenční trh VF – celou S[VF] poptává mnoho firem, žádná z nich svým nákupem VF neovlivní cenu VF l monopson – celou S[VF] poptává jeden subjekt l oligopson – S[VF] je poptávána několika málo subjekty l monopsonistická konkurence – SVF je poptávána mnoha firmami, každá chce „trochu něco jiného“ Nákladové veličiny trhu VF l firmy nakupují VF, platí za ně cenu Þ cena VF je pro firmu náklad l celkové náklady na VF = TFC – všechno, co firmy za VF zaplatí l průměrné náklady na VF = AFC – kolik firmu průměrně stojí jedna jednotka l mezní náklady na VF = MFC – přírůstek celkových nákladů s další nakoupenou jednotkou Nákladové veličiny firmy poptávající na dokonalém trhu práce Nákladové veličiny firmy poptávající na nedokonalém trhu práce Příjmové veličiny na trhu výrobních faktorů l co firmě VF přinese (produkt vyjádřen v penězích) l příjem z celkového produktu = TRP – TRP = P * TP l příjem z průměrného produktu = ARP – ARP = p * AP l příjem z mezního produktu = MRP – MRP = MR * MP Příjmové veličiny na trhu VF Trh práce a zaměstnanost – dokonale konkurenční trh práce Rovnovážné množství práce najímané jednou firmou Poptávka po práci jedné firmy