Mikroekonomie pro VS Mechanismus hospodářské koordinace Hospodářský mechanismus l Uvádí jednotlivé části hospodářství do souladu. l Dává odpovědi na otázky: – co vyrábět, – jak vyrábět, – pro koho vyrábět. Kvalita hospodářského mechanismu l Hospodářský mechanismus musí splňovat požadavky: – uspokojovat lidské potřeby dle naléhavosti (produkovat takové statky a služby, aby byly potřeby uspokojovány v pořadí), – být efektivní (z omezených zdrojů uspokojení maxima potřeb). Hospodářský mechanismus Typy hospodářské koordinace l Tradiční l Příkazový l Cenový Vývoj systému koordinace v ČR l 1918 – 1938 tržní ekonomika l 1939 – 1945 válečná ekonomika (specifický příkazový) l 1945 – 1948 přechod od trhu k CPE (příkaz) l 1948 – 1989 CPE (příkaz) l od 1989 tržní ekonomika Způsob koordinace l Trh: – zpětná koordinace, – firmy se zpětně přizpůsobují neuspokojené poptávce l CPE: – koordinace dopředu – prostřednictvím plánu se dopředu plánují potřeby lidí CPE l Fungování CPE vyžaduje naplnění určitých podmínek: – vertikální struktura (vztahy nadřazenosti a podřízenosti) – státní vlastnictví. Příčiny neefektivnosti CPE l plánování budoucích potřeb l mnoho mezistupňů l absence majitelů firem l způsob odměňování l státní vlastnictví l ... Tržní mechanismus l Tržní mechanismus je procesem vzájemného ovlivňování nabídky, poptávky a ceny. Dokonalost tržního mechanismu l Tržní mechanismus je nejdokonalejším ze známých způsobů, jak zabezpečit, aby z omezených zdrojů bylo vyráběno právě to, co lidé chtějí. (Naléhavost potřeb.) l Tržní mechanismus zabezpečuje, že s pomocí omezených zdrojů bude uspokojeno maximum možných potřeb. (Efektivnost.) l To, že je nejdokonalejší ze známých způsobů neznamená, že nemá nedokonalosti. Nabídka S l S je souhrn zamýšlených prodejů. l S je ochota prodávajících nabídnout své produkty za určitou cenu. l Zákon rostoucí nabídky: – P   Q Nabídka S Poptávka D l D je souhrn zamýšlených koupí. l D je ochota kupujících si něco koupit za určitou cenu. l Zákon klesající poptávky: – P   Q Poptávka D Předpoklady působení tržního mechanismu l Cenová liberalizace: – změna vztahu mezi D a S se odrazí v ceně. l Vlastnická suverenita tržních subjektů – je umožněno, aby se změna ceny odrazila ve změně poptávaného nebo nabízeného množství. Subjekty na trhu l Domácnosti: – S na trhu VF, – D na trhu statků a služeb. l Firmy: – D na trhu VF, – S na trhu statků a služeb. l Stát. Základní schéma tržní koordinace Členění trhu l Dle regionálního hlediska: – místní, národní, světový. l Dle předmětu směny: – výrobků a služeb, peněz, kapitálu, půdy, práce, informací, atd. l Dle rozmanitosti směňovaného zboží: – dílčí, agregátní. Rovnovážná cena Tvorba ceny a rovnovážného množství