Mikroekonomie pro VS Konkurence Konkurence l Definice: Proces střetávání různých zpravidla protichůdných zájmů tržních subjektů. Konkurence (dělení dle konkurenčních stran) l Konkurence napříč trhem: – mezi poptávkou a nabídkou, – vždy. l Konkurence na straně poptávky – D > S, – ne příliš časté, regulované ceny. l Konkurence na straně nabídky – S > D, – permanentní proces, stimul pozitivního vývoje. Konkurence (dělení dle konkurenčního boje) l Konkurence cenová = pokles nákladů. l Konkurence necenová = reklama, servis apod. Konkurence (dělení dle charakteru tržního prostředí) l Dokonalá. l Nedokonalá: – monopolistická konkurence, – oligopol, – monopol. Monopol l Monopol znamená jeden, který má výhodu. l Příčiny vzniku monopolu: – SR l nový produkt, nová technologie apod. – LR l přírodní, l administrativní, l kontrola zdrojů, l právní, l přirozený. Dokonalá konkurence l abstrakce l nikdo neovlivní cenu (cena je objektivní) l volný vstup do odvětví l homogenní produkt l dokonalá informace l ... Monopol l nejvyhraněnější forma nedokonalé konkurence l jeden výrobce na straně S a existující koupěschopná poptávka l netypické Oligopol l málo firem l více firem, některé výrazně dominantní l homogenní/ nehomogenní produkt l snaha o stabilizaci tržní situace Monopolistická konkurence l velká skupina výrobců l diferenciace produktu l trh se rozpadá na trhy jednotlivých výrobců (dle: kvality, značky, jména firmy apod.) l necenový (i cenový) konkurenční boj l nejjemnější forma nedokonalé konkurence