Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce přednáška č. 6 Produkční funkce l Ukazuje vztah mezi množstvím zapojených vstupů (VF) a úrovni celkového výstupu. l Celkový výstup je funkcí vstupů. l Q = f(K, L, P, A) pozn.: P, A budeme považovat za konstantní SR a LR produkční funkce l SR – firma může zvyšovat pouze L. l LR – firma může zvyšovat L, K. l V SR je variabilní L, K je fixní. l V LR jsou variabilní L i K. SR a LR produkční funkce l pokud se v SR navyšuje práce, o přírůstku produktu hovoříme jako o výnosu z variabilního vstupu l pokud se v LR navyšuje L i K, o přírůstku produktu hovoříme jako o výnosu z rozsahu SR a LR produkční funkce Celkový, mezní a průměrný produkt práce l TP[L] celkový produkt práce - co všechno s danými pracovníky vyrobím l MP[L] mezní produkt práce - o kolik vzroste celkový produkt práce se zapojením dalšího pracovníka) l AP[L] průměrný produkt práce - TP[L]/L Celkový, mezní a průměrný produkt práce Technologická změna, zvýšení objemu kapitálu Vztah produkční funkce a nákladů v SR l Náklady jsou peněžní výdaje spojené s výrobou a realizací tržní produkce. l Náklady dělíme na: – FC fixní: nemění se s rozsahem výroby (r*K) – VC variabilní: rostou s rozsahem výroby (w*L) Celkové, průměrné a mezní náklady l TC celkové náklady – FC + VC l AC průměrné náklady (náklady na jednotku produkce) – TC/Q l MC mezní náklady (náklady na dodatečnou jednotku produkce) – o kolik vzrostou TC, pokud vyrobíme o jednotku více Celkové, průměrné a mezní náklady v SR Celkové, průměrné a mezní náklady v LR Výnosy z rozsahu l rostoucí – růst L a K o 10 %, výstup vzroste o více než 10 % l konstantní – růst L a K o 10 %, výstup vzroste o 10 % l klesající – růst L a K o 10 %, výstup vzroste o méně než 10 % Příjmy firmy l TR celkový příjem – P*Q l MR mezní příjem – přírůstek TR s další prodanou jednotkou l AR průměrný příjem – TR/Q Zisk firmy l zisk = TR – TC l rozlišujeme 2 pojetí zisku: – účetní = TR – explicitní náklady – čistý ekonomický = TR – explicitní – implicitní náklady Maximalizace zisku firmy l Fa zajímá, kolik musí vyrobit, aby byl zisk maximální. Maximalizace zisku firmy Rovnovážné množství produkce při různých cenách daného statku Individuální a tržní nabídka v SR