Mikroekonomie 1

8. Firmy na dokonale konkurenčních trzích

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit

  • co je to dokonale konkurenční trh
  • co je mezní příjem a jaký má vztah k celkovému a průměrnému příjmu
  • jak konkurenční firmy určují množství, které maximalizuje jejich zisk
  • kdy konkurenční firma krátkodobě ukončí činnost a kdy opustí trh
  • jak vypadá tržní nabídková křivka v krátkém a v dlouhém období

Metodické poznámky

První z kapitol o tom, jak se firmy rozhodují o množství a ceně v různých tržních strukturách. Věnujte velkou pozornost tomu, jak firma určí optimální rozsah výroby -- to je společném firmám v každé tržní struktuře. Dále věnujte pozornost odvození nabídkové křivky firmy a odvětví v krátkém a dlouhém období. Důležité je i rozhodnutí o ukončení činnosti v krátkém a odchodu z trhu v dlouhém období.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 14 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print, handouts a on-line.

Ekonomie ve filmu

  • Krátký film Pixaru "One Man Band" krásně ukazuje, jak konkurence mezi výrobci prospívá spotřebitelům. A že konkurence může být velmi živá i v případě, že výrobců je jen málo.

K procvičení

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Anglický procvičovací test ke kapitole 14.