Vzájemná závislost a prospěch z obchodu mic-slide02 (2 / 30) Co se dnes naučíte že dobrovolná směna prospívá oběma stranám význam absolutní a komparativní výhody pochopíte, jak komparativní výhoda vysvětluje prospěch ze směny naučíte se aplikovat teorii komparativní výhody v každodenním životě i v národní politice Přednáška odpovídá kapitole 3. mic-slide02 (3 / 30) Experiment: dražba rybiček Chci vyměnit konzervu rybiček za něco. Co mi nabídnete? mic-slide02 (4 / 30) Kdo na směně získal? Směna prospěla oběma stranám: mě – nemám rád rybičky; získal jsem, co mám rád kupci – získal to, co má raději než to, čeho se vzdal V dobrovolné směně získávají obě strany – jinak by nesměňovaly. mic-slide02 (5 / 30) Kanclsponku za dům? „Jmenuji se Kyle MacDonald a provádím sérii výměn za větší nebo lepší věc až ke svému cíli, kterým je dům. Začal jsem jednou červenou kancelářskou sponkou 12. července 2005.“ (http://oneredpaperclip.blogspot.com/) Kdo při směňování s Kylem vydělal? mic-slide02 (6 / 30) Kde se bere prospěch ze směny Příčinou směny a její prospěšnosti je různost vybavení preferencí produkčních schopností ⇒ dělba práce Každý se ve směně vzdá toho, co preferuje méně, a získá to, co preferuje více. mic-slide02 (7 / 30) Robinson Crusoe: autarkní ekonomika Robinson vyrábí dva statky: ryby a chleba. Denně pracuje 10 hodin. čas na výrobu jednotky max. denní produkce ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 10 40 Robinson může spotřebovat jen to, co sám vyrobí. Náklady na výrobu ryb jsou 4 chleby. Náklady na výrobu chleba je 1/4 ryby. mic-slide02 (8 / 30) Robinsonova hranice výrobních možností chléb ryby 10 20 30 40 10 20 RARA Robinsonova hranice výrobních možností je i jeho hranicí spotřebních možností. Předpokládejme, že pro Robinsona jsou chleba (x) a ryby (y) dokonalé komplementy v poměru 1:1. Pak bude jeho výroba i spotřeba RA : x/4 + y = 10, x = y ⇒ x = y = 8 mic-slide02 (9 / 30) Robinson a Pátek: přínosy dělby práce Na ostrov přibyl Pátek. I on pracuje denně 10 hodin a vyrábí a spotřebovává chleba a ryby. čas na výrobu jednotky max. denní produkce ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 10 40 Pátek 1/4 h 1 h 40 10 Robinsonovy a Pátkovy produkční schopnosti se liší. mic-slide02 (10 / 30) Měření produktivnosti: absolutní výhoda Absolutní výhoda je schopnost vyrábět statek s použitím menšího objemu zdrojů než jiný výrobce. čas na výrobu jednotky max. denní produkce ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 10 40 Pátek 1/4 h 1 h 40 10 Pátek má absolutní výhodu v lovu ryb – k ulovení jedné ryby potřebuje jen 1/4 h zatímco Robinson 1 h. Robinson má absolutní výhodu ve výrobě chleba – na výrobu bochníků potřebuje jen 1/4 h zatímco Pátek 1 h. mic-slide02 (11 / 30) Měření produktivnosti: komparativní výhoda Komparativní výhoda je schopnost vyrábět statky s nižšími náklady příležitosti než jiný výrobce. max. denní produkce náklady příležitosti ryby chleba ryby chleba Robinson 10 40 4 1/4 Pátek 40 10 1/4 4 Robinson má komparativní výhodu ve výrobě chleba – když chce vyrobit jeden bochník chleba navíc, ztratí jen 1/4 ryby, zatímco Pátek by ztratil 4 ryby. Pátek má komparativní výhodu v lovu ryb – když chce ulovit jednu rybu navíc, ztratí jen 1/4 bochníku chleba, zatímco Robinson by ztratil 4 bochníky. mic-slide02 (12 / 30) Absolutní a komparativní výhody: srovnání čas na výrobu max. denní produkce náklady příležitosti 1 ryby ryby chleba 1 ryby Robinson 1 h 10 40 4 Pátek 1/4 h 40 10 1/4 Absolutní výhody porovnávají objem zdrojů vynaložených na výrobu statku. Komparativní výhody porovnávají náklady (ztracené) příležitosti na výrobu statku. mic-slide02 (13 / 30) Absolutní a komparativní výhody (pokrač.) čas na výrobu jednotky náklady příležitosti ryby chleba ryby chleba Robinson 1 h 1/4 h 4 1/4 Pátek 1/4 h 1 h 1/4 4 Jeden výrobce může mít absolutní výhodu ve výrobě všech statků. Pokud má jeden výrobce komparativní výhodu ve výrobě jednoho statku, musí mít druhý komparativní výhodu ve výrobě druhého statku. Je to proto, že pokud jsou náklady příležitosti statku X ve statku Y rovny Y/X, pak náklady příležitosti statku Y ve statku X jsou X/Y. mic-slide02 (14 / 30) Robinson a Pátek nespolupracují Pokud nespolupracují, pak každý spotřebuje to, co sám vyrobí. chléb ryby 10 20 30 40 10 20 RARA chlébryby 10 20 10 20 30 40 PAPA Pokud jsou chleba a ryby komplementy, každý spotřebuje 8 chlebů a 8 ryb. mic-slide02 (15 / 30) Robinson a Pátek začínají spolupracovat Pokud by spolupracovali, mohli by si oba polepšit. chléb ryby 10 20 30 40 10 20 RARA RSRS chléb ryby 10 20 10 20 30 40 PAPA PSPS Každý by mohl např. spotřebovat 20 chlebů a 20 ryb. mic-slide02 (16 / 30) Magie společné hranice výrobních možností chléb ryby 10 10 20 20 30 30 40 40 50 50 AA BB B’B’ CC Pokud oba vyrábí ryby (bod A) a chtějí nějaké chleby, kdo by je měl vyrobit? Ten, kdo má nižší náklady příležitosti! (Robinson) Teprve až od bodu B by se měl do výroby chleba zapojit Pátek. Společně mohou vyrobit 40 ryb a 40 chlebů (bod B). Při dělení 1:1 získá každý 20 ryb a 20 chlebů. mic-slide02 (17 / 30) Když Robinson a Pátek směňují 1:1 chléb ryby 10 10 8 8 AA6 16 BB 16 6 B’B’ CC Když Robinson a Pátek nespolupracují, vyrábí i spotřebovávají 8 chlebů a 8 ryb (bod A). Když Robinson vyrobí víc chleba (např. 16), získá 8 chlebů navíc a ztratí jen 2 ryby (bod B). Když Pátek uloví víc ryb (např. 16), získá 8 ryb navíc a ztratí jen 2 chleby (bod B’). Když Robinson vymění s pátkem 5 chlebů za 5 ryb, mají každý 11 chlebů a 11 ryb. Směnou získali 3 ryby a 3 chleby „z ničeho“ každý. mic-slide02 (18 / 30) Když Robinson a Pátek směňují 1:1 (pokrač.) chléb ryby 10 10 20 20 30 30 40 40 50 50 AA CC B’B’ BB Budou pokračovat, dokud nevyčerpají veškerý prospěch ze směny – do chvíle, kdy: Robinson je plně specializovaný – vyrábí 40 chlebů a žádné ryby (bod B). Pátek je plně specializovaný – vyrábí 40 chlebů a žádné ryby (bod B’). Pak si vymění 20 ryb za 20 chlebů (bod C). Prospěch každého ze směny je 12 ryb a 12 chlebů! mic-slide02 (19 / 30) Za jaké ceny budou směňovat chléb ryby 10 10 20 20 30 30 40 40 50 50 RSRS PSPS RPRP PPPP Robinson peče chleba. Sám by získal 1 rybu za 4 chleby. Směňovat bude, když ho 1 ryba bude stát 4 chleby a méně. Pátek loví ryby. Sám by získal 1 chleba za 4 ryby. Směňovat bude, když ho 1 chleba bude stát 4 ryby a méně. Dobrovolná směna neproběhne, pokud na ní někdo tratí. ⇒ Směnný poměr musí být mezi 1:4 a 4:1. mic-slide02 (20 / 30) Pátek má absolutní výhodu v obou výrobách čas na výrobu max. denní produkce náklady příležitosti ryby chléb ryby chléb ryby chléb Robinson 1 h 1/4 h 10 40 4 1/4 Pátek 1/10 h 1/5 h 100 50 1/2 2 Pátek má absolutní výhodu v produkci ryb i chleba. Komparativní výhodu má však pouze ve výrobě ryb – ve výrobě chleba ji má Robinson! Oboustranně prospěšná směna je tedy možná! mic-slide02 (21 / 30) Pátek má absolutní výhodu (pokrač.) chléb ryby 20 20 40 40 60 60 80 80 100 100 RARA PAPA RSRS PSPS RPRP PPPP Bez směny vyrábí i spotřebuje Robinson RA, Pátek PA. Pokud směňují v poměru 1:1, Robinson vyrobí RP a spotřebuje RS. Pátek vyrobí PP a spotřebuje PS. Méně produktivní Robinson je plně specializovaný, produktivnější Pátek ne. Směna prospěla oběma. mic-slide02 (22 / 30) Robinson, Pátek a mezinárodní obchod chléb ryby 20 20 40 40 60 60 80 80 CC C’C’ PP vývoz dovoz Robinson a Pátek vyrábí v bodě P. S lidožrouty obchodují v poměru 1:1 – posouvají se po úsečce procházející bodem P, která má sklon 1:1. Spotřebovávají např. v bodě C’ – vyváží 20 chlebů a dováží 20 ryb. mic-slide02 (23 / 30) Robinson, Pátek a mezin. obchod (pokrač.) chléb ryby 20 20 40 40 60 60 80 80 CC C’C’ PP vývoz dovoz Pokud na mezinárodním obchodu vydělávají obě země, proč se mu někteří brání? Mezinárodní obchod mění domácí směnné relace za mezinárodní – na změně cen někteří domácí výrobci vydělají a jiní tratí. Spotřebitelé jako celek získávají – bod C’ by byl bez mezinárodního obchodu nedostupný. mic-slide02 (24 / 30) „Klasický” tvar hranice výrobních možností pivo kola 20 20 40 40 60 60 80 80 AA BB „Klasická“ PPF je klesající kon- kávní. V bodě A všechny výrobní faktory vyrábí kola. Pokud chceme víc piva, musíme přesunout výrobní faktory z výroby kol do výroby piva. První se přesunou ty, které mají nejnižší náklady příležitosti = mají komparativní výhodu ve výrobě piva. Tím se ztratí za 1 pivo málo kol. Až se vyčerpají, přesouvají se faktory s vyššími náklady příležitosti – za 1 pivo se ztrácí víc a víc kol – křivka je strmější. mic-slide02 (25 / 30) Shrnutí Lidé (regiony, země, . . . ) se specializují na výrobu statků a služeb, v jejichž výrobě mají komparativní výhodu, tj. které dokáží vyrábět s nižšími náklady příležitosti než jejich obchodní part- neři. Ty směňují za statky, ve kterých nemají komparativní výhodu. To umožňuje lépe využít vzácné výrobní faktory – jejich společná produkce je větší, než by byl součet jejich produkce, kdyby zůstali autarkní. mic-slide02 (26 / 30) Zdroje komparativních výhod Na individuální úrovni: vrozený talent specializace šetří čas na přecházení mezi činnostmi šetří kapitál (výnosy z rozsahu) zdokonalování se díky praxi a zkušenostem Na úrovni celého hospodářství: přírodní bohatství složení obyvatelstva národní kultura jazyk mic-slide02 (27 / 30) Dnešní rozsah dělby práce Dnešní rozsah dělby práce je neuvěřitelný. Nikdo není schopen nic vyrobit bez spolupráce milionů lidí, kteří se fyzicky nikdy nepotkali, nemluvili spolu, nic o sobě neví a často se ani nemají rádi. Nikdo na světě nedokáže vyrobit dřevěnou tužku. Dělba práce neustále roste. Globalizace = celosvětová integrace trhů, celosvětový růst dělby práce. mic-slide02 (28 / 30) Vzájemná závislost a potřeba koordinace Jak roste dělba práce, roste vzájemná závislost lidí. Je třeba zajistit, aby někdo vyráběl správná množství věcí a dodával je správným lidem. Kdo zajistí koordinaci výrob? Nikdo – trh: neosobní síly nabídky a poptávky. mic-slide02 (29 / 30) Shrnutí základních myšlenek Pokud mají dva lidé (národy) rozdílné náklady příležitosti, mohou pomocí směny zvýšit celkovou hodnotu statků, které mají k dispozici. Pro každého člověka je nejlepší se specializovat na činnost s nejmenšími náklady příležitosti (= kde má komparativní vý- hodu). Při rozšiřování produkce jakéhokoli statku bychom měli nejdřív využít zdroje s nejnižšími náklady příležitosti, a teprve po jejich vyčerpání zdroje s vyššími náklady příležitosti. mic-slide02 (30 / 30) Domácí úkol Přečíst Mankiw, kapitoly 3. Číst L. Read: „Já, tužka“. (Doporučuji číst i Smith: „Bohatství národů“, kap. 1–3 a Radford: “The Economic Organization of a P.O.W. Camp”.) Připravit se na seminář.