Monopolistická konkurence Motivace V reálném světě je málo jak dokonale konkurenčních odvětví, tak monopolů. Většina skutečných odvětví leží mezi těmito extrémy: oligopol: málo hráčů na trhu, vzájemně se silně ovlivňují, takže vzniká strategické chování monopolistická konkurence: mnoho firem prodává podobný, ale ne úplně stejný produkt, vzájemně se ovlivňují zanedbatelně Dnes se zaměříme na monopolistickou konkurenci. Co se dnes naučíte co je to monopolistická konkurence jak firmy v monopolistické konkurenci určují vyráběné množství a cenu jak efektivní je monopolistická konkurence jaké jsou společenské přínosy a náklady reklamy Přednáška odpovídá kapitole 17. Monopolistická konkurence Vlastnosti monopolistické konkurence: mnoho malých firem, vzájemně se ovlivňují zanedbatelně diferencovaný produkt (podobný, ale ne identický) tvůrci cen, čelí klesající poptávkové křivce volný vstup do odvětví a odchod z odvětví počet firem na trhu se přizpůsobuje, dokud není ekonomický zisk nulový Příklady: knihy, hudba, filmy, časopisy, . . . oblečení, boty, . . . potraviny, balená voda, . . . restaurace, kluby Monopol, monopolist. a dokon. konkurence dok. konkur. monopol monopol. konkur. počet prodejců mnoho jeden mnoho volný vstup / odch. ano ne ano LR ekon. zisk nulový kladný nulový výrobky identické jen jeden diferenc. má firma tržní sílu? ne ano ano individ. popt. křivka vodorovná klesaj. (tržní) klesající blízké substituty mnoho dokonalých ne mnoho ne- dokonalých Zisk monopolistické firmy Firma na monopolisticky konkurenčním trhu se rozhoduje podobně jako monopol. p q dMR MC AC q p Firma čelí klesající poptávkové křivce d, tj. MR < p pro každé q. Firma maximalizuje svůj zisk pro q takové, že MR = MC. Firma nastaví cenu p pro dané q podle křivky poptávky po svých výrobcích d. Ztráta monopolistické firmy p q dMR MC AC q p Ztrátová firma: pro tuto firmu platí, že p < AC při výstupu, kde MR = MC. Nejlepší, co tato firma může udělat, je minimalizovat svou ztrátu. Dlouhé období: vstup dalších firem V dlouhém období vstup dalších firem do odvětví (a odchod firem z odvětví) stlačí ekonomický zisk na nulu: pokud jsou firmy v odvětví ziskové, vstupují na trh další firmy, odebírají stávajícím firmám část jejich poptávky jejich ceny a zisky klesají pokud jsou firmy v odvětví ztrátové, některé firmy odcházejí z trhu, zbývajícím firmám roste jejich poptávka jejich ceny a zisky rostou Zisk monopolistické firmy v dlouhém období p q dMR MC AC q p MC(q ) Firmy přicházejí či odcházejí, dokud neplatí p = AC (tj. dokud není ekonomický zisk nulo- vý). Firma si účtuje přirážku nad mezní náklady a nevyrábí v minimu AC. Efektivnost monopolistické konkurence Tři problémy: přirážka k mezním nákladům nadbytek kapacit nedostatečná či nadměrná rozmanitost výroby Přirážka k mezním nákladům V monopolistické konkurenci platí i LR, že p > MC. (V dokonalé konkurenci P = MC.) p q dMR MC AC q p Protože p > MC, trh vyrábí méně než společensky optimální výstup (existuje ztráta z mrtvé váhy). Problém nelze snadno na- pravit: 1) příliš mnoho firem vysoké administrativní náklady cenové regulace 2) firmy mají nulový ekonomický zisk ­ při ceně p = MC by měly ztrátu a odešly Nadbytek kapacit Firmy v monopolistické konkurenci vyrábí v klesající části AC, tj. vyrábějí menší výstup než ten, který by minimalizoval AC. (V dokonalé konkurenci firmy vyrábí objem produkce, který minimalizuje AC.) p q dMR MC AC q p MC(q ) Dřív vnímáno jako zdroj neefektivnosti. Dnes ne ­ není důvod, aby firma vyráběla vždy v minimu AC. Rozmanitost produkce a počet firem v odvětví Počet firem v odvětví nemusí být optimální, tj. rozmanitost výrobků nemusí být optimální ­ kvůli externalitám ze vstupu dalších firem: Externalita různorodosti statků (pozitivní) přebytek, který spotřebitelé získají zavedením dalšího produktu. Externalita snížení tržního podílu (negativní) ztráty způsobené existujícím firmám, když na trh vstoupí další firma. Efekty působí proti sobě není obecně platný závěr, liší se mezi odvětvími. Shrnutí základních myšlenek Monopolisticky konkurenční trhy mají mnoho firem, diferencovaný produkt a volný vstup do odvětví. Firmy v ní mají nadbytečné kapacity (vyrábí menší objem produkce, než aby minimalizoval AC) a účtují si cenu nad mezními náklady. Existují ztráty z mrtvé váhy. Firem může být příliš mnoho nebo příliš málo (diferenciace produktu může být příliš malá či příliš velká). Firmy používají reklamu, značky apod. Neexistuje žádná jednoduchá cesta, jak by vláda mohla zvýšit efektivnost trhu. Domácí úkol Přečíst Mankiw, kapitoly 17 ­ především nastudovat otázky reklamy, značky apod. (v přednášce vynecháno). Podívat se na pohádku ,,Třetí princ". Připravit se na seminář.