Ekonomika organizací Seminář č. 3 Příklad 1 Podnik je schopen z 10 kg drátu vyrobit 1 000 šroubů. Cena drátu činí 40 Kč/kg. Cena jednoho šroubu je 0,40 Kč. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost tohoto podniku? Jak lze zvýšit produktivitu výroby šroubů o 10 %? Jak lze zvýšit hodnotově vyjádřenou hospodárnost výroby šroubů o 10 %? Řešení Produktivita = 1000 / 10 = 100 šroubů/drát Hodnotově vyjádřená hospodárnost = (1000 * 0,4) / (10 * 40) = 1 Produktivitu lze zvýšit buď zvýšením výnosů nebo snížením nákladů: 110 = výnos / 10 Þ výnos = 110 *10 = 1100 šroubů 110 = 1000 / náklad Þ náklad = 1000 / 110 = 9,09 drátu Výrobu šroubů je nutno zvýšit o 10% na 1100 šroubů nebo je nutné snížit spotřebu drátu (o méně než 10%) na 9,09 kg. V případě zvýšení hodnotově vyjádřené hospodárnosti existují čtyři varianty řešení. První dvě reprezentuje výše uvedené zvýšení produktivity. Druhé dvě počítají se zvýšením ceny výstupu nebo se snížením ceny vstupu: 1,1 = (1000 * P) / (10 * 40) Þ P = (1,1 * 400) / 1000 = 0,44 Kč 1,1 = (1000 * 0,4) / (10 * C) Þ C = 400 / 11 = 36,36 Kč Cenu šroubů je tak opět nutno zvýšit o 10% na 0,44 Kč nebo je nutno cenu drátu snížit o méně než 10% na 36,36 Kč. Příklad 2 V předchozím příkladě bylo poukázáno na vztahy mezi produktivitou a hospodárností. Jak vysoká je produktivita a hodnotově vyjádřená hospodárnost podniku, když, při jinak stejném zadání jako u předchozího příkladu, při spotřebě 10 kg drátu výnos klesá na 900 šroubů a cena drátu klesá ze 40 Kč/kg na 30 Kč/kg? Charakterizujte vzniklou situaci a posuďte hospodárnost podniku. Řešení Produktivita = 900 / 10 = 90 šroubů/drát Þ produktivita poklesla Hodnotově vyjádřená hospodárnost = 360 / 300 = 1,2 Þ hospodárnost vzrostla V tomto případě je rozhodujícím faktorem hodnotově vyjádřená hospodárnost díky tomu, že zisk (který podnik zajímá především) se udává v korunách (penězích) a ne ve fyzických jednotkách. Pokles produktivity je tak z ekonomického hlediska méně podstatný. Je však zřejmé, že pokles produktivity je vážným varováním do budoucna, neboť manipulovat cenami výstupů nebo vstupů nelze trvale a lze tedy (při nezměněném trendu) očekávat do budoucna také pokles hodnotově vyjádřené hospodárnosti (a míry zisku) podniku. Příklad 3 Společnost KOZAK INN a.s. provozuje hotel Kozák v Brně osmým rokem. Podnik blíže charakterizuje tabulka, kde je uvedena vytíženost lůžek a restaurace v procentech. Pro jednoduchost je dále vyčíslen průměrný výnos z lůžka, průměrná cena na vytížené i nevytížené lůžko, průměrný výnos z jedné židle v restauraci a průměrný náklad na jednu vytíženou i nevytíženou židli v restauraci (za rok v tisících Kč). Náklady na vytížen í lůžka a židle mají charakter variabilních nákladů a náklady na nevytížená mají charakter fixních nákladů. Hotel má 80 lůžek a 60 židlí v restauraci. Tabulka: Charakteristiky hotelu rok Vytíž. lůžek Vytíž. židlí Cena lůžka Náklad na lůžko Cena židle Náklad na židli Obsaz. Neobsaz. Obsaz. Neobsaz. 2003 40% 50% 1000 Kč 150 Kč 200 Kč 300 Kč 50 80 2004 50% 52% 1000 Kč 150Kč 200 Kč 350 Kč 50 80 2005 60% 55% 1100 Kč 200 Kč 200 Kč 400 Kč 50 100 2006 63% 60% 1150 Kč 200 Kč 250 Kč 450 Kč 75 100 2007 60% 65% 1200 Kč 250 Kč 250Kč 500 Kč 100 120 Odhadněte fázi životního cyklu tohoto hotelu v roce 2007 a naznačte další možnosti jeho vývoje. Řešení Nejprve je potřeba si uvědomit, že v podniku existují dva produkty (ubytovací služby – lůžka a stravovací služby – židle v restauraci), nicméně my máme zjišťovat životní cyklus podniku, který je jeden. Je tedy potřeba za oba produkty spočítat zisk (viz tabulky uvedené níže), přičemž je potřeba zohlednit vytíženost. Pak je možno určit celkový zisk, resp. jeho vývoj z něhož lze usuzovat na fázi životního cyklu podniku. Tabulka: Výnosy, náklady a zisk z produktu rok Výnosy z lůžka přepočtené Náklady na lůžko Zisk z lůžka Přepočtené Fixní 2003 32 000 4 800 16 000 11 200 2004 40 000 6 000 16 000 18 000 2005 52 800 9 600 16 000 27 200 2006 57 960 10 080 20 000 27 880 2007 57 600 12 000 20 000 25 600 Tabulka: Výnosy, náklady a zisk z produktu a celkem rok Výnosy z židle přepočtené Náklady na židli Zisk z židle Zisk celkem Přepočtené Fixní 2003 9 000 1 500 4 800 2 700 13 900 2004 10 920 1 560 4 800 4 560 22 560 2005 13 200 1 650 6 000 5 550 32 750 2006 16 200 2 700 6 000 7 500 35 380 2007 19 500 3 900 7 200 8 400 34 000 Zisk z lůžka rostl až do roku 2006 a poté poklesl. Zisk ze židle v restauraci průběžně rostl v celém sledovaném období. Díky tomu celkový zisk v podniku v prvních čtyřech sledovaných letech rostl, ale v roce 2006 dosáhl svého vrcholu a v roce 2007 mírně poklesl. Lze tedy předpokládat, že je podnik ve fázi stabilizace. S ohledem na to lze doporučit minimálně stabilizační strategii. Je třeba vzít v potaz to, že je podnik relativně mladý a výsledek roku 2007 může být jen mimořádným výkyvem. Ohledně dalšího vývoje je otázka jak se budou vyvíjet jednotlivé komponenty (produkty) v podniku. Zdá se, že ubytovací služby dosáhly svého vrcholu, takže bude nutno hledat další možnosti rozvoje. Nabízí se zvýšení vytíženosti, která je však na poměry odvětví standardní (např. přilákáním dalších zákazníků, tzn. opatřeními v oblasti marketingu). Stravovací zařízení je ve fázi růstu, nicméně lze brzy očekávat stabilizaci a vyčerpání růstového potenciálu (i s ohledem na zpomalující tempo růstu zisku). Zde se tedy nabízí kromě marketingových opatření další opatření v oblasti produktu, resp. poskytovaných služeb (např. nabídka cenově zajímavých poledních menu apod.). Příklad 4 Internetový obchod, který vznikl v roce 2001 prodává mobilní telefony. Počet prodaných přístrojů za rok, průměrnou prodejní cenu jednoho přístroje, průměrné náklady na jeden přístroj a fixní náklady obchodu za rok přibližuje níže uvedená tabulka. Tabulka: Charakteristiky internetového obchodu rok Počet prodaných mobilů Průměrná cena mobilu Náklady na prodaný mobil Náklady obchodu za rok 2004 1850 2150 2000 Kč 200 tis. Kč 2005 2120 2200 2050 Kč 250 tis. Kč 2006 1980 2250 2100 Kč 300 tis. Kč 2007 2105 2300 2100 Kč 350 tis. Kč 2008 2050 2250 2150 Kč 350 tis. Kč Odhadněte fázi životního cyklu tohoto obchodu v roce 2008 a naznačte další možnosti jeho vývoje. Řešení Nejprve je potřeba stanovit celkové tržby obchodu, dále celkové náklady obchodu a zisk obchodu za rok. Potom je nutné se zamyslet nad dynamikou vývoje tržeb a zejména zisku v podniku. Tabulka č. 3 Výnosy, náklady a zisk jednotlivých produktů rok Tržby Variabilní náklady Fixní náklady Celkové náklady Zisk 2004 3 977 500 3 700 000 200 000 3 900 000 77 500 2005 4 664 000 4 346 000 250 000 4 596 000 68 000 2006 4 455 000 4 158 000 300 000 4 458 000 - 3 000 2007 4 841 500 4 420 500 350 000 4 770 500 71 000 2008 4 612 500 4 407 500 350 000 4 757 500 - 145 000 Zisk podniku v jednotlivých letech klesal. Výsledek z roku 2007 je z dnešního pohledu spíše anomálií (i když pozitivní). Lze tedy předpokládat, že je podnik ve fázi poklesu (krize). S ohledem na to lze doporučit minimálně sanační strategii včetně krizového řízení. Pokud se v podniku dostatečně rychle neprovedou razantní změny, podnik pravděpodobně v brzké době zanikne. Je otázkou, co je pro podnik rozhodujícím problémem, zda velikost marže (průměrně necelých 10%), velikost fixních nákladů, nízký objem prodeje nebo nízká cena prodávaného zboží. Bez dalších analýz je obtížné tuto situaci řešit, nicméně pokud chce podnik přežít, management podniku ji bude muset řešit a bude muset odpovědět především na výše uvedené otázky.