Cíle a obsah předmětu
Cíle předmětu
Kurz Management II představuje nadstavbu nad předmětem Management I. Studium by mělo vést k rozvoji systémového stylu myšlení, vytvářejícího předpoklady pro vnímání širokých souvislostí, hlubšího chápání zpětnovazebních procesů, vztahů mezi částí a celkem, statiky a dynamiky apod. Mělo by vést rovněž k získání poznatků, a to jak teoretického, tak i faktografického charakteru. Po jeho absolvování by měl být student schopen zejména
- vysvětlit dlouhodobé vývojové trendy ekonomického a sociálního prostředí podniků
- vysvětlit vývojové trendy podniků a jejich řízení na prahu třetí civilizační vlny
- analyzovat typické jevy současné praxe podnikového managementu.
Obsah předmětu
-
I. Teoreticko-metodologická východiska. Vývojové trendy ekonomického a sociálního prostředí.
1. Teorie řízení jako věda o řízení v technických, biologických a společenských systémech.
2. Vývoj systémů - přirozená a kulturní evoluce.
3. Specifika vývoje a řízení společenských systémů.
4. Charakteristické rysy a základní principy industriální éry.
5. Vývojové tendence na prahu postindustriální éry.
II. Vývojové trendy podniků a jejich řízení.
6. Proměny práce a vývoj podniků.
7. Od hierarchií k sítím.
8. Vysoce zhodnocující podniky.
9. Stakeholderské pojetí podniku.
III. Přístupy a metody soudobého managementu a jeho kulturní a etické aspekty.
10. Vybrané přístupy a metody soudobého managementu.
11. Organizační kultura.
12. Manažerská etika.