Organizace VS Řízení a kontrola ve veřejné správě Výkonná moc nVláda nPředseda vlády nMístopředseda vlády nMinistři nPrezident nvolen oběma komorami Parlamentu na společné schůzi nna dobu 5 let nprezident jmenuje předsedu vlády a na jeho návrh následně i ministry nKancelář prezidenta republiky Zákonodárná moc nParlament České republiky nPoslaneckou sněmovna n200 poslanců volených nna 4leté období npodle poměrného systému s 5% uzavírací klauzulí nSenát nmá 81 členů nvolba většinovým dvoukolovým systémem nna 6 let nvolby do Senátu se konají každé dva roky nobměňuje se vždy 1/3 senátorů nprvní volby do Senátu proběhly v roce 1996 Soudní moc nÚstavní soud nstojí mimo soustavu obecných soudů n15 členů jmenovaných prezidentem se souhlasem Senátu na desetileté období nSoustava obecných soudů nNejvyšší soud České republiky nNejvyšší správní soud nNejvyšší články soustavy obecných soudů n8 krajských soudů n81 okresních soudů nZvláštní soudy nVojenské soudy nObchodní soudy nbyly zrušeny v letech 1993 a 2000 n Ústřední orgán státní správy nústřední správní úřad nsložka státní moci nvykonává správu na věcně vymezenému úseku fungování společnosti nstojí na vrcholu správní hierarchie nnadřízena je jen vláda Ústřední orgány státní správy řízené členem vlády n1. Ministerstvo dopravy n2. Ministerstvo financí n3. Ministerstvo kultury n4. Ministerstvo obrany n5. Ministerstvo práce a sociálních věcí n6. Ministerstvo pro místní rozvoj n7. Ministerstvo průmyslu a obchodu n8. Ministerstvo spravedlnosti n9. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy n10. Ministerstvo vnitra n11. Ministerstvo zahraničních věcí n12. Ministerstvo zdravotnictví n13. Ministerstvo zemědělství n14. Ministerstvo životního prostředí n Další ústřední orgány státní správy nČeský báňský úřad nČeský statistický úřad nČeský telekomunikační úřad nČeský úřad zeměměřický a katastrální nEnergetický regulační úřad nNárodní bezpečnostní úřad nSpráva státních hmotných rezerv nStátní úřad pro jadernou bezpečnost nÚřad pro ochranu hospodářské soutěže nÚřad průmyslového vlastnictví nÚřad vlády ČR Rozdělení kompetencí nzákon České národní rady ze dne 8. ledna 1969 č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky nve znění pozdějších změn Úřad vlády nÚkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky nVedoucího Úřadu vlády České republiky jmenuje a odvolává vláda České republiky Zásady činnosti ústředních orgánů státní správy ndodržování zákonnosti nanalýza okruhu své působnosti a opatření k řešení aktuálních otázek npředkládají za svěřená odvětví podklady pro sestavení návrhu státního rozpočtu npečují o náležitou právní úpravu ve své působnosti nnavzájem si vyměňují informace a podklady Další orgány státní správy nÚřady nSprávy nInspekce nÚstavy n n nAgentury nAkademie nSlužby nFondy nRejstříky nKanceláře nPéče nFondy Úřady nDrážní úřad nNejvyšší kontrolní úřad nStátní úřad inspekce práce nÚřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu nÚřad pro civilní letectví ČR nÚřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí nÚřad pro ochranu osobních údajů nÚřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví nÚřad pro zastupování státu ve věcech majetkových nÚřad pro zpřístupňování dokumentů Ministerstva obrany nVojenský úřad sociálního zabezpečení Správy nDaňová správa nCelní správa nArchivní správa Ministerstva vnitra nZemědělská vodohospodářská správa nSpráva sociálního zabezpečení nStátní báňská správa nStátní plavební správa nStátní rostlinolékařská správa nStátní veterinární správa Inspekce nČeská inspekce životního prostředí nČeská obchodní inspekce nČeská plemenářská inspekce nČeská školní inspekce nDrážní inspekce nInstitut technické inspekce Praha nStátní energetická inspekce nStátní zemědělská a potravinářská inspekce nZemědělská vodohospodářská inspekce Ústavy nČeský hydrometeorologický ústav nStátní ústav pro kontrolu léčiv nStátní zdravotní ústav nÚstav pro hospodářskou úpravu lesů nÚstav zdravotnických informací a statistiky České republiky nÚstřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský nVýzkumné a zkušební ústavy nZdravotní ústavy Další orgány státní správy nAgentura ochrany přírody a krajiny ČR nAgentury pro zemědělství a venkov nAkademie věd ČR nČeská geologická služba nČeská národní banka nČeský metrologický institut nFinanční arbitr nHasičský záchranný sbor ČR nKancelář prezidenta republiky nKancelář veřejného ochránce práv nNotářská komora ČR nPolicie České republiky nPozemkový fond ČR nRada pro rozhlasové a televizní vysílání nRejstřík trestů Praha nStátní památková péče nStátní zastupitelství nVězeňská služba ČR nZpravodajské služby Majetek a hospodaření státu nzákon č. 219/2000 Sb., o majetku ČR nhospodaření s majetkem nvymezení druhů organizací státu nmajetek státu využívá stát zejména nk plnění svých funkcí anebo v souvislosti s plněním těchto funkcí nk zajišťování veřejně prospěšných činností anebo pro účely podnikání n Příslušnost majetku nhospodaření s určitým majetkem přísluší organizační složce, která nje účetní jednotkou npotřebuje jej k plnění nfunkcí státu njiných úkolů v rámci své působnosti nstanoveného předmětu činnosti npřísluší zřizovateli organizační složky nv případě pochybnosti - rozhodnutí Ministerstva financí Nakládání se specificky nabytým majetkem nmajetek související s porušením celně právních předpisů nCelní orgány nradioaktivní odpady nSpráva úložišť radioaktivních odpadů nvěci propadlé státu z rozhodnutí územního finančního orgánu núzemní finanční orgán nexempláře rostlin a živočichů odebrané podle zvláštních právních předpisů nMinisterstvo životního prostředí nvěci propadlé nebo zabrané v trestním, přestupkovém a jiném obdobném řízení nMinisterstvo vnitra nostatní majetek nÚřad pro zastupování státu ve věcech majetkových Možnosti nabývání majetku státem nsmlouvou (písemně) ndarováním nza úplatu npouze bude-li sloužit zabezpečení výkonu a působnosti veřejné organizace nza cenu do výše rovnající se ocenění majetku podle „zákona o oceňování“, ve veřejném zájmu může dát MF souhlas i s cenou vyšší nzákonem (např. dělení ČR a SR) nna základě zákona (např. z trestné činnosti) nděděním ze závěti nrozhodnutím příslušného orgánu (soudní likvidace dědictví, kde není dědic, zajištění věci v daň. řízení) nna základě mezinárodní smlouvy Základní zásady hospodaření s majetkem státu nvyužívat účelně a hospodárně k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností npočínat si tak, aby majetek nebyl poškozován a neodůvodněně se nesnižoval jeho rozsah a hodnota a nebo výnos z něj nvést majetek v účetnictví a provádět inventarizaci npečovat o zachování majetku a jeho údržbu, zlepšení a rozmnožování nchránit jej před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím ndůsledně hájit práva státu jako vlastníka nvčas uplatňovat právo na náhradu škody a na vydání bezdůvodného obohacení nprůběžně sledovat, aby dlužníci včas a řádně plnili své závazky Převod majetku nmezi organizačními složkami státu na základě zápisu npokud o něj neprojeví zájem v širší nabídce jiná organizační složka státu lze nabídnout majetek PO a FO npřevody určitého majetku podléhají souhlasu některých ministerstev: nMK – kulturní památky a muzejní sbírky nMŽP – převody pozemků ve zvláště chráněných územích n Účast státu v jiných právnických osobách a sdruženích nobchodní společnost nzakladatel či akcionář npouze a. s. npředchozí souhlas vlády nzakladatelem a vkladatelem majetku je ministerstvo npoužije majetek, se kterým má právo hospodařit §svůj majetek §majetek podléhajících OSS ndalší organizace – souhlas vlády nobecně prospěšná společnost nnadace nnadační fond nzájmové sdružení právnických osob nčinnost mezinárodních a nadnárodních nevládních organizací Účast státu v jiných právnických osobách a sdruženích nNelze nzaložit či se účastnit v družstvu nzaložit či se účastnit v občanském sdružení n Státní podniky nPO provozující podnikatelskou činnost s majetkem státu vlastním jménem a na vlastní odpovědnost nprávo hospodařit s majetkem státu nnemá vlastní majetek nmajetek vymezen v zakládací listině nzapsán do obchodního rejstříku. nZakladatelem stát nfunkci zakladatele plní dané ministerstvo ncelospolečenské, strategické nebo veřejně prospěšné zájmy npodnik neručí za závazky státu nstát neručí za závazky podniku nzaložení pouze s předchozím souhlasem vlády Státní fondy n nStátní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie nStátní fond kultury České republiky nStátní fond životního prostředí nStátní fond rozvoje bydlení nStátní fond dopravní infrastruktury nStátní zemědělský intervenční fond nPozemkový fond nzřizovány zákonem nzůstatky prostředků fondu se převádějí do následujícího rozpočtového roku n Statut fondu nvymezení samostatné právnické osoby nzmocnění ke zřízení nzákladní činnost fondu nhospodaření fondu (příjmy a výdaje) nzpůsob přidělování podpor norgány a jejich činnost Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových nzákon č. 201/2002 Sb., o ÚZSVM norganizační složka státu nspadá pod Ministerstvo financí nMF plní funkci dozoru a sleduje odbornou úroveň a jednotný výkon právních služeb nsídlo v Praze nvnitřně územně členěn dle okresů n Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových nzastupuje stát před soudy, rozhodčími orgány, správními úřady ve věcech týkajících se majetku státu nhospodaří s majetkem státu a chrání jej nzpracovává právní stanoviska týkající se majetku státu nobcím poskytuje právní pomoc a zastupuje je v řízení před soudem (jen v zákonem stanovených případech) Zastupování státu npřed tuzemskými soudy a rozhodčími orgány nve věci určení vlastnického práva, vyklizení nemovitosti, vydání věci nk nemovitostem s oceněním přesahujícím 25 mil. Kč nk národní kulturní památce (nemovité i movité) nke stavbám zvláštního významu (sídlo Parlamentu, prezidenta, vlády apod.) nve věci peněžního plnění npřevyšujícího 50 mil. Kč nv obchodních věcech 250 mil. Kč npřed zahraničními a mezinárodními soudy a rozhodci nve věci peněžitého plnění npřevyšujícího 50 mil. Kč nv obchodních věcech 100 mil. Kč npřed Ústavním soudem ve věci ústavních stížností, týkajících se majetku Způsob hospodaření s nabytým majetkem nZákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích nPovinnost rozmístit nabytý majetek u státních organizací či organizačních složek nPři úplatném převodu movitých věcí se vychází z ceny odhadní (znalecký posudek) a prodává se vždy nabídce nejvyšší nPři úplatném převodu nemovitých věcí - výběrové řízení nvýběrovým řízením se vymezují základní kritéria pro výběr vhodného kupce a stanovuje se pořadí jejich důležitosti nkomerční využití - výše kupní ceny (minimální kupní cena je cena stanovená znalcem - obvyklá v daném teritoriu) npodmínky i termín pro přihlášení se do výběrového řízení se zveřejňují převážně v tisku a na internetové stránce Úřadu nBezúplatný převod npouze ve veřejném zájmu nje-li bezúplatný převod hospodárnější než jiný způsob naložení s tímto majetkem n Organizační složky státu nministerstva njiné správní úřady státu nústavní soud nsoudy nstátní zastupitelství nnejvyšší kontrolní úřad nkancelář prezidenta republiky núřad vlády ČR nkancelář veřejného ochránce práv nakademie věd České republiky ngrantová agentura ČR nkancelář veřejného ochránce práv npolicie ČR ninstitut pro místní správu nrejstřík trestů nčeská obchodní inspekce ndrážní inspekce nústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod nčeská školní inspekce núřad pro zastupování státu ve věcech majetkových Organizační složka státu - OSS nnení právnickou osobou (nemá právní subjektivitu) nje účetní jednotkou nzřízení nministerstvo (zřizovatel), npoužití majetku státu příslušného danému ministerstvu npředchozí souhlas Ministerstva financí nzánik nuplynutí doby, na kterou byla OSS zřízena nopatření zřizovatele nvznik, změny a zánik OSS se oznamuje v Ústředním věstníku ČR n Hospodaření OSS njejí příjmy jsou příjmy státního rozpočtu a výdaje jsou výdaji státního rozpočtu nOSS sestavuje rozpočet příjmů a výdajů v členění podle rozpočtové skladby nmimorozpočtové zdroje nprostředky fondů OSS nzisk získaný hospodářskou činností vykonávanou na základě zvláštního zákona npeněžité dary a prostředky poskytnuté ze zahraničí nprostředky zvláštních účtů k financování obměn a záměn státních hmotných rezerv podle zvláštního předpisu OSS nPeněžní fondy nrezervní fond nfond kulturních a sociálních potřeb nZásady hospodaření nnesmí přijímat ani poskytovat úvěry, přijímat půjčky, vystavovat směnky ani je přijímat npůjčky a dary může poskytovat pouze z FKSP nzálohy může poskytovat dodavatelům nejvýše na období jednoho čtvrtletí nodvod za porušení rozpočtové kázně nnemohou nabývat cenné papíry ani majetkové podíly nnesmí zřizovat zástavní právo nzávazky OSS jsou závazky státu Příspěvková organizace státu - POS nje právnickou osobou (má právní subjektivitu) nje účetní jednotkou Hospodaření POS ns peněžními prostředky získanými hlavní činností ns peněžními prostředky přijatými ze státního rozpočtu ns prostředky svých fondů ns prostředky získanými jinou činností ns peněžitými dary od FO a PO ns peněžními prostředky poskytnutými ze zahraničí ns peněžními prostředky poskytnutými z rozpočtů územních samosprávných celků a státních fondů, včetně prostředků poskytnutých České republice z rozpočtu Evropské unie Vztahy se zřizovatelem POS npříspěvek na provoz ze státního rozpočtu nebo odvod z provozu do státního rozpočtu nindividuální a systémové dotace na financování programů a akcí nnávratná finanční výpomoc (musí být případně vrácena do konce roku, ve kterém z ní měl být hrazen zhoršený hospodářský výsledek) nodvod z odpisů Zásady hospodaření POS nza závazky POS ručí stát nPOS nesmí přijímat ani poskytovat půjčky a úvěry a vystavovat směnky ndary může POS poskytovat pouze z FKSP njiná činnost POS nmusí být sledována odděleně nmusí být uvedena ve zřizovací listině nje-li ztrátová pak musí být ukončena Druhy organizací VS nÚzemní samosprávné celky: norganizační složky npříspěvkové organizace nobchodní společnosti (a. s., s. r. o.) nobecně prospěšná organizace nškolská právnická osoba nveřejné výzkumné instituce nveřejné neziskové organizace ndobrovolné svazky obcí nzájmové sdružení právnických osob nRegionální rady regionu soudržnosti nStát: norganizační složky npříspěvkové organizace nobchodní společnosti (a. s.) no. p. s., nadace, nadační fond nstátní podniky (a národní podniky) nstátní fondy nzájmové sdružení právnických osob Organizační složka ÚSC nnení účetní jednotkou, nemá právní subjektivitu nvzniká rozhodnutím zastupitelstva nhospodaří jménem svého zřizovatele nčinnosti, které nnevyžadují velký počet zaměstnanců, nnepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení nnejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné nnevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů npracovníci organizační složky jsou zaměstnanci zřizovatele nzřizovatel jmenuje vedoucího organizační složky a určí jeho práva a povinnosti nvznik zřizovací listinou n Zásady hospodaření OS ÚSC nrozpočet organizační složky je součástí rozpočtu jejího zřizovatele nprostředky poskytuje zřizovatel organizační složce formou provozní zálohy nhospodaření vede organizační složka v peněžním deníku v plném členění podle rozpočtové skladby núdaje se převádějí do rozpočtu příjmů a výdajů zřizovatele Příspěvkové organizace ÚSC nprávnická osoba núčetní jednotka nfinanční prostředky nzískané vlastní činností npřijaté z rozpočtu svého zřizovatele nprostředky fondů npeněžité dary od FO a PO n Peněžní fondy PO ÚSC npeněžní fondy nrezervní fond ninvestiční fond nfond odměn nfond kulturních a sociálních potřeb nzůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku Zásady hospodaření PO ÚSC núkony se souhlasem zřizovatele nsmlouvy o půjčce nebo o úvěru npřijímat na sebe závazek ručitele npořizovat věci nákupem na splátky nebo smlouvou o nájmu s právem koupě nPřijímat jako protihodnotu cenné papíry nnemožnost nnakupovat cenné papíry či akcie nposkytovat dary jiným subjektům Majetek ÚSC svěřený do správy PO ÚSC nčinnost podřízena vůli zřizovatele nPO nabývá majetek pouze za účelem správy a využití pro svoji činnost nvlastníkem majetku je ÚSC Regionální rady nRegionální rada regionu soudržnosti nPO nřídící orgán Regionálního operačního programu pro příslušný region soudržnosti nhospodaří podle vlastního rozpočtu podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech nKontrola nOrgány nvýbor Regionální rady nvýkonný orgán složený z volených politiků – krajských zastupitelů npředseda Regionální rady núřad Regionální rady