Koncept NPM Řízení a kontrola ve veřejné správě New Public Management nnové řízení organizací veřejné správy norientace na službu njednat nhospodárně nefektivně nKvalita veřejné správy núčinnost služeb poskytovaných veřejnou správou Historická východiska NPM nVelká Británie nM. Thatcherová n80. léta 20. století nnároky státu blahobytu npotřeba snižování veřejných výdajů nkrize ekonomických struktur ninternacionalizace veřejných záležitostí Přístupy NPM nBritský přístup nZvyšování kvalifikace státních úředníků nManažerské zajištění poskytování služeb nAmerický přístup nMultidisciplinární nMetody řízení ze soukromého sektoru nEvropský kontinentální přístup nPřizpůsobování práva funkcím úředníků Východiska konceptu NPM nPoliticky stanovené potřeby nX trh nZiskový motiv à měření efektivnosti nX celospolečenské potřeby, veřejný zájem nPrávní prostředí nSoukromé nCo je zakázáno nVeřejné nCo je povoleno nebo přikázáno nKategorie rovnosti a spravedlnosti nZpůsob rozhodování nVeřejné mínění - média Důvody vzniku nslužba veřejnosti podřízena nhospodářskému systému npolitickému systému nv minulosti nstátní aparát à hospodářství nà byrokratizace n nX NPM n hospodářství à státní aparát Problémy VS nHranice mezi politikou a správou nRozhodování nepodřízeno ekonomické racionalitě nHierarchie vedoucí k otrockému dodržování procesů nPřístup „top-down“ nKoordinace a komunikace nLidská svobody nRozsah VS nZájmy privilegovaných skupin Teoretické základy nTeorie veřejné volby nvětší konkurence nmožnosti privatizace a contractingu nvětší množství informací nvětší kontrola byrokracie nTeorie organizací npozice zastupitelské vlády nad byrokracií nposilováním moci politických lídrů prostřednictvím §Centralizace §Koordinace §Kontroly §Contractingu n nManažerismus nnové metody pro plnění funkcí státu nplánování nvyjednávání ndiverzifikace nNeo-taylorizmus nodstranění neefektivnosti byrokracie nzvýšit kontrolu ekonomických a finančních informací nzaměřit se na hodnocení výkonu nodvození odměny od dosaženého výsledku nVeřejné podnikání nvznik správy s podnikatelským duchem n Zásady NPM nDynamika npolitická instance neřídí vstupy, ale vytyčuje cíle nDelegování na co nejnižší úrovně řízení nvýkonných pravomocí nzodpovědnosti nGlobální rozpočet nrozpočet stanoven pro předem definovaný výkon nodměny dle vykonané práce nruší tabulky nControlling ninterní či nezávislá vnější grémia pravidelně prověřující služby veřejné správy nBenchmarking nsrovnání veřejných jednotek (s tou, která dané služby poskytuje nejlépe) Poslání NPM nÚsilí o změnu nprosazení tržních principů do VS nSnaha o revitalizaci správních procesů nzměna stávajících systémových zákonitostí nmožnost podnikatelského chování v rámci VS n Cíle NPM norientace na dopady poskytnuté služby ndůraz na stanovování cílů a kontrolu služeb VS norientace na zákazníka nsledování spokojenosti občanů se službami VS nvyhledávání jejich potřeb norientace na náklady nodpovědnost za poskytnutou službu vzhledem k rozpočtu norientace na produkt npovědomí o charakteru veřejných statků a služeb Metody NPM nuzavírání smluv (PPP) noddělení strategických a operativních kompetencí ndelegování zodpovědnosti nmodel koncernu norganizace s decentralizovanými autonomními správními jednotkami nsystém motivace nzavádění prvků soutěže do veřejné správy Nástroje NPM nPřenášení kompetencí nRozpočtování nPersonální řízení nMechanismy tržního typu nkontraktování nvýkonové kontraktování nplatby uživatelů npoukazy nbenchmarking nnejlepší praxe nKontrolling n Podmínky pro aplikaci nVeřejná služba nstabilizovaná nna určité úrovni nrůznorodá nrůzní poskytovatelé nkontrolní mechanismy netický standard Přínosy nParlament nvíce prostoru pro řešení politických problémů nméně detailních otázek nlepší rozhodovací, řídící a kontrolní nástroje nVláda nvětší prostor pro samotné vládnutí a vedení nméně správních úkolů nObčané nslužby - kompetentní, rychlé, partnerské, nekomplikované ntransparentnost VS ndostupnost VS notevřenost vůči problémům a potřebám občanů Přínosy nZaměstnanci veřejné správy nsamostatnost nvlastní iniciativa nzodpovědnosti nmotivace nuznání v práci i na veřejnosti. n Hodnocení výkonu NPM nideologie NPM nrůzné úrovně při usilování o změny nkomplexní využití pro všechny oblasti nvybrané oblasti núspěšnost reforem núspěšné dle vlastních měřítek jednotlivých zemí nvýsledky ßà sliby nvýsledky nnespecifikovatelné Good Governance n nvychází z konceptu NPM n nreakce na selhání n nvyužití pozitiv n Principy GG nobčanská participace norientace na dosažení konsensu ntransparentnost nschopnost reagovat núčinnost a efektivnost nspravedlnost a nestrannost ndodržování zákonnosti nodpovědnost NPM vs. GG ndo popředí stavěna efektivnost nobava z demokratického deficitu při tvorbě a výkonu rozhodnutí nvnímání role občana spíše jako spotřebitele nmaximalizace užitku versus solidarita nobčan je daňový poplatník nztrácí se politická a sociální dimenze rozhodování ninformační asymetrie mezi spotřebiteli a poskytovateli nsnížení transparentnosti ndecentralizace vede k roztříštěné odpovědnosti nefektivnost veřejného sektoru vs. organizace „Učící se organizace“ nvýborné firmy se učí na chybách druhých ndobré na chybách svých nslabé se neučí vůbec nPodmínka existence nučení se jednotlivců njejich zaměstnanců npodmínka nutná, nikoli postačující n Podněty změn v organizacích nSelhání postupů nOrganizační kultura nZměna nZdůraznění nPotřeby uživatelů nImage organizace nExperimenty nVzrůstající tempo změn nKonkurence Akcent jednotlivce nUčící se organizace nskupina lidí nspolupráce ntrvalé rozšiřování svých znalosti nza účelem realizace společného cíle nučení – proces prohlubování svých dovedností nJednotlivci nzákladní jednotka organizace nvytvářejí formu organizace numožňují transformaci organizace nJsou to pracovnice a pracovníci - kteří se učí norganizace může pouze tyto procesy podporovat norganizace - systém, který učení umožňuje, motivuje a podporuje Akcent organizace nUčící se organizace numožňuje učení všem členům organizace nsama sebe nepřetržitě transformuje nUčení v organizaci nse uskutečňuje prostřednictvím jednotlivců nnikoliv kumulativní součet těchto jednotlivců n Model učící se organizace n POLITIKA (zásady a postupy) PROCESY (operace, činnosti, fungování) INOVACE (myšlenky, nápady, představy, plány) AKCE (činnost, výroba, služby) Disciplíny učící se organizace nosobní dokonalost nmyšlenková schémata nsdílená vize ntýmové učení nsystémový přístup Předpoklady učící se organizace n nSebereflexe n nZpětná vazba n nPřijetí spoluodpovědnosti n n Parametry učící se organizace nZaměstnanci - zdroj informací a znalostí notevřená podpora kreativitě a inovacím nvyužití synergických efektů norganizační struktura - plochá npodpora otevřené komunikace npodpora týmové práce i spolupráce mezi útvary Zásady učící se organizace nchyby - součást učení nochota přepracovat organizační systém a struktury ndoladění podnikové kultury nrespekt různých preferencí v učení npodpora poznávání vlastního stylu nrozvíjení znalostí lidí nmotivace k učení Změny potřeb v učící se organizaci n Současnost Cíl -Krátkodobé plánování -Nekomplexní pohled na procesy -Nejasné kompetence -Odbornost, špatné vztahy -Individualismus -Bariéry mezi útvary -Negativní postoj ke změnám, inovacím -Dlouhodobé plánování, strategická vize -Znalost kritických faktorů úspěchu -Jasné kompetence -Profesionalismus, dobré vztahy -Týmová práce -Spolupráce mezi útvary, komunikace -Pozitivní postoj ke změnám, inovacím UČÍCÍ SE ORGANIZACE