Místní agenda 21 Řízení a kontrola ve veřejné správě Místní agenda 21 nKvalita veřejných služeb nPrincipy trvale udržitelného rozvoje nStrategické řízení nParticipace občanů Vývoj Agendy 21 nSvětová konference OSN nO životním prostředí a rozvoji nRio de Janeiro n1992 nSummit Země nDeklarace o životním prostředí – Charta Země nAgenda 21 n178 vlád nVýbor OSN pro trvale udržitelný rozvoj n1993 Symbolika pojmu Místní agenda 21 nMístní nZohlednění místních specifik, zvláštností a hodnot nAgenda nSpolečně dohodnutý program žádoucích činností n21 nZohlednění přemýšlení v dlouhodobém časovém horizontu Trvale udržitelný rozvoj nDefinice nRozvoj umožňující uspokojovat současné potřeby lidstva bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat jejich potřeby nRovnováha nKvalita životního prostředí nSocioekonomický rozvoj n Problémy trvale udržitelného rozvoje nVyčerpávání neobnovitelných zdrojů nNadměrné užívání obnovitelných zdrojů a přírody nProblém spravedlnosti nMezi lidmi nMezi národy nVyčerpávání zdrojů průmyslovou částí světa snižuje možnosti ostatních zemí světa a potenciál budoucích generací Principy udržitelnosti společenství nMístní potřeby – místní zdroje nOchrana rozmanitosti přírody nDostupnost pitné vody a dostatku jídla při dostatečné kvalitě nMožnost získat odpovídající bydlení nMožnost získat uspokojivou práci nMístní ekonomika různorodá a nezávislá jen na několika málo provozovatelích nRozvoj sídel a krajiny v souladu s urbanistickými zásadami Principy udržitelnosti společenství nZdraví člověka nBezpečné a zdravé životní prostředí nDostupnost zdravotních služeb nDůraz na prevenci nPřístup ke službám nNe na úkor životního prostředí nNejen pro ty, kdo vlastní auto nPřístup k nVzdělání nProfesionální příprava nPoznání a informace Principy udržitelnosti společenství nParticipace občanů na rozhodování nDostupnost příležitostí k využívání volného času nOchrana kulturní rozmanitosti a místních zvláštností Agenda 21 nPodrobný akční plán nStanovuje iniciativy v oblasti životního prostředí nZákladní jednotka společnosti nMístní společenství – obec nStruktura n4 části n40 kapitol nProgramové oblasti §Východiska §Cíl §Činnosti nSouvislosti nEkologické nSociální nEkonomické nKulturní politické Tématické oblasti Agendy 21 nČÁST I. – SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROZMĚRY nMezinárodní spolupráce při urychlování udržitelného rozvoje v rozvojových zemích a související domácí politika nBoj proti chudobě nZměna vzorů spotřeby nDynamika demografického růstu a udržitelnost nOchrana a podpora lidského zdraví nPodpora udržitelného rozvoje lidských sídel nIntegrace životního prostředí a rozvoje do rozhodování nČÁST II. UCHOVÁVÁNÍ A ŠETRNÉ VYUŽÍVÁNÍ ZDROJU A HOSPODAŘENÍ S NIMI VE PROSPĚCH ROZVOJE nOchrana atmosféry nIntegrovaný přístup k plánování a hospodaření s územními zdroji nBoj proti odlesňování nPéče o křehké ekosystémy: boj proti desertifikaci a suchu nPéče o křehké ekosystémy: udržitelný rozvoj horských oblastí nPodpora udržitelného rozvoje zemědělství a venkova nUchování biodiverzity nEnvironmentálně šetrnější využívání biotechnologií nOchrana oceánů, všech druhů moří, včetně uzavřených a částečně uzavřených moří a pobřežních oblastí a ochrana, racionální využívání a rozvoj živých zdrojů v nich nOchrana kvality a zásob sladkovodních zdrojů: aplikace integrovaných přístupů k rozvoji, využívání zdrojů vody a hospodaření s nimi nEnvironmentálně šetrnější nakládání s toxickými chemickými látkami, včetně prevence nezákonné mezinárodní přepravy toxických a nebezpečných produktů nEnvironmentálně šetrnější nakládání s nebezpečnými odpady, včetně prevence jejich nezákonné mezinárodní přepravy nEnvironmentálně šetrnější nakládání s pevnými odpady a otázky související s tekutými odpady nBezpečné a environmentálně šetrnější nakládání s radioaktivními odpady Tématické oblasti Agendy 21 nČÁST III. POSILOVÁNÍ ÚLOHY DŮLEŽITÝCH SKUPIN nCelosvětová opatření pro zapojení žen do udržitelného a spravedlivého rozvoje nDěti a mládež v udržitelném rozvoji nUznání a posilování úlohy domorodých obyvatel a jejich komunit nPosilování úlohy nevládních organizací: partnerů pro udržitelný rozvoj nIniciativy místních úřadů na podporu Agendy 21 nPosilování úlohy pracujících a jejich odborových organizací nPosilování úlohy podnikání, obchodu a průmyslu nVědecká a technická obec nPosilování úlohy zemědělců nČÁST IV. PROSTŘEDKY IMPLEMENTACE nFinanční zdroje a mechanismy nTransfer environmentálně šetrnějších technologií, spolupráce a vytváření potenciálu nÚloha vědy v udržitelném rozvoji nPodpora vzdělávání, veřejného povědomí a odborného školení nNárodní mechanizmy a mezinárodní spolupráce při vytváření potenciálu v rozvojových zemích nMezinárodní institucionální uspořádání nMezinárodní právní nástroje a mechanizmy nInformace pro rozhodování nZkratky nPoznámky k vybraném základním pojmům textu Agendy 21 Agenda 21 vs. Místní agenda 21 nAgenda 21 nPrincipy trvale udržitelného rozvoje v globálním měřítku nMístní agenda 21 nRegionální nMístní nVlastní strategie udržitelného rozvoje Místní agenda 21 n28. kap. Agendy 21 ndůraz na klíčovou úlohu nmístních samospráv nmístních úřadů npři nvýchově společnosti nmobilizaci zdrojů nreakci na podněty veřejnosti §aktivní participace občanů n Aplikace Místní agendy 21 nProces nzkvalitňování nSprávy věcí veřejných nStrategického plánování (řízení) nZapojování veřejnosti nVyužívání poznatků o udržitelném rozvoji n nàzvýšení kvality života Přínosy nKvalita života obyvatel nSpokojenost obyvatel nKvalita životního prostředí nSpolečná vize rozvoje obce nParticipace občanů nRozvoj demokracie nZachování místních hodnot nKulturních, společenských, přírodních Role územní samosprávy v rozvoji nRegulační nástroje k činnosti v území nPlánování nPoskytování specifických služeb nSpráva veřejného majetku nInformační role vzhledem k nObyvatelům nTuristům nPodpora spolupráce organizací nVýznamný zaměstnavatel nVýznamný spotřebitel Příklady aktivit nObnova památek nPodpora tradičních řemesel nUdržitelná turistika nPodpora vhodného podnikání nPéče o seniory nRozvoj veřejných prostranství nTyto činnosti jsou v souladu s Místní agendou 21 jen v případě, že jsou zahrnuty do dlouhodobé strategie Kritéria Místní agendy 21 nProjekt Rady vlády pro udržitelný rozvoj v ČR n2005 nMístní společenství n4 respektive 5 kategorií n21 kritérií Kritéria Místní agendy 21 nZájemci n3 kritéria - formální nSkupina D nOrganizační struktura nAktivní zapojování veřejnosti do plánování a rozhodování n2 akce ročně nPrezentace činností a výstupů MA 21 nPartnerství veřejné správy, občanů a podnikatelského sektoru nSkupina C nOficiální orgán samosprávy nOficiálně schválený dokument k MA 21 nOsvěta k udržitelnému rozvoji nSledování a hodnocení procesu MA 21 nFinanční podpora aktivit MA 21 nPravidelné veřejné fórum TUV n nSkupina B nStrategie udržitelného rozvoje města/obce nebo strategický plán rozvoje města/obce respektující principy udržitelného rozvoje nExistence dílčích koncepcí nSystematická finanční podpora ze strany samosprávy nZískávání externích zdrojů nStanovení a sledování vlastních indikátorů nSledování mezinárodně standardizovaných indikátorů nCertifikované proškolení koordinátora nVýměna zkušeností z praxe v oblastech MA 21 nSkupina A nOficiální orgán samosprávy pro udržování stavu udržitelného rozvoje nManagement kvality ve veřejné správě (ISO, CAF, EMS, EMAS) nPraktické uplatnění principů udržitelného rozvoje n Zapojení k Místní agendě 21 nObce n120 nKraje n4 nMikroregiony n11 nDalší organizace n14 n nZájemci n60 obcí n3 kraje n9 mikroregionů n14 dalších organizací nD n39 obcí n1 mikroregion (Podralsko) nC n14 obcí n1 kraj (Vysočina) nB n7 obcí (Chrudim, Litoměřice, Prostějov) n1 mikroregion (Drahanská vrchovina) nA Národní síť zdravých měst ČR nPříklad síťové spolupráce nProjekt Zdravé město (WHO Healthy Cities Project) n1988 nOSN & Světová zdravotní organizace (WHO) n1300 Zdravých měst v 31 zemích nSoučástí Evropské kampaně udržitelných měst a obcí (Aalborgská charta) nRealizace nMístní Agendy 21 nLEHAP (místní akční plán zdraví a životního prostředí) nGood Governance - dobrá správa věcí veřejných nNSZM ČR n1994 – 11 zakládajících měst n90 členů n2 kraje (Vysočina, Jihomoravský) n18 mikroregionů n69 obcí n1 organizace – Centrum inovací a rozvoje n Problémy spojené s Místní agendou 21 nFormálnost nKrátkodobá perspektiva nPodcenění participace veřejnosti nOmezená kapacita životního prstředí Charta občana nMinisterstvo vnitra nOdbor modernizace veřejné správy n2005 - 2006 nCílem charty nzkvalitnit výkon správních činností a veřejných služeb na těch pracovištích, která přicházejí bezprostředně do styku s občany nseznámit občana - uživatele nse způsobem jakým bude služba poskytnuta nco je uživateli garantováno nco se stane, pokud garantované závazky poskytovatele nebudou dodrženy Klíčové prvky charty nlepší porozumění potřebám a očekávání občanů nhodnocení úřadů z pohledu občanů nvedení dialogu s občanem nvyřizování stížností nnastavení standardů veřejných služeb Příklady typů organizací nměstské úřady nkrajské úřady nknihovny norganizace sociálních a komunitních služeb Obsah dokumentu Charty nzákladní údaje o úřadu nebo organizaci núdaje o tom, komu je poskytovaná služba určena noznačení budovy, místnosti, hodiny určené veřejnosti nzávazné lhůty a standardy kvality ninformace o pracovnících njaké nutné údaje musí poskytnout organizaci uživatel služby ninformace o způsobu řešení případných problémů Organizace zapojené do projektu nDobrovolnost nMěÚ Chomutov nMěÚ Pelhřimov nMěÚ Vsetín nČeská asociace pečovatelské služby n nCentrum sociálních a zdravotních služeb Poděbrady nDomov důchodců Luhačovice nKnihovna Jiřího Mahena, Brno nOdbor sociálních věcí Krajského úřadu Zlínského kraje nDopravní podnik hl. m. Prahy Balanced Scorecard npočátek 90. let 20. stol. nDavid Norton a Robert Kaplan nProjekt n„Měření výkonnosti podniku budoucnosti“ n1990 nCíl nZlepšit proces strategického plánování nProstřednictvím KPI nKey Performence Indicators nUrčení kritických faktorů úspěšnosti Balanced Scorecard nMechanismus k realizaci strategie nX nástroj pro tvorbu strategie n nScorecard organizace nnejen výsledek ni jednotlivé kroky k němu vedoucí nBalanced nVyváženost ncílů krátkodobých a dlouhodobých nměřítek finančních a nefinančních nindikátorů ex-ante a ex-post nfaktorů vnitřních a vnějších Perspektivy BSC nFinanční nZákaznická nProcesní (interní) nPotenciálu (učení se a růst) Strategická mapa nSchématické znázornění strategie organizace nPropojení jednotlivých cílů příčinnými vztahy nZohledňuje vztah nPříčina a důsledek nCíle řazeny k jednotlivým perspektivám KPI nFinanční nCash flow nMíra návratnosti investic nHospodářský výsledek nVýnosnost kapitálu nČistý příjem z majetku nČistý měsíční příjem nPřidaná hodnota nZákaznické ? nPočet získaných zákazníků nDemografická struktura nProcesní nPočet aktivit nMíra využitých příležitostí nMíra využití vybavení nEnvironmentální kompatibilita nZmetkovost nPotenciálu nMíra investic nMíra nemocnosti nKariérní postup nObrat zaměstnanců nGender Segmentace klientů obce nObčané nPodnikatelé nPO nÚředníci nKraje nStát Aplikace BSC nStanovení mise a vize nStrategická témata a perspektivy rozvoje nStrategické cíle nMěřítka nCílové hodnoty nStrategické akce (akční plány) nEskalace BSC nRůzné úrovně organizace