Finanční kontrola Řízení a kontrola ve veřejné správě Limská deklarace n1977 nprincipy nezávislé kontrolní činnosti ndoporučující dokument Druhy kontroly npodle toho, kým je vykonávána nvnitřní (uvnitř organizace nvnější (prováděna zvenčí) n npodle toho, ve které fázi řídícího procesu je vykonávána: npředběžná nprůběžná nnásledná Právní úprava nZákon o finanční kontrole ve veřejné správě a o některých zákonů změně (Zákon o finanční kontrole č. 320/2001 Sb.) núčinnost 1. ledna 2002 npovinnost zavést systémy finanční kontroly podle zákona od 30. 6. 2002 nvyhláška č. 416/2004 Sb. (kontrolní postupy, metody, rozsah a struktura zpráv, termíny předkládání, …). n Důvody přijetí zákona nneexistence uceleného systému finanční kontroly nneexistence povinnosti vnitřní kontroly ve správních úřadech nnezabezpečení výměny kontrolních informací nnejednotnost kontrolních mechanismů nmožnost finanční kontroly mezinárodními organizacemi nvstup do EU nfondy, korupce, ochrana veřejných prostředků Cíle finanční kontroly ndodržování právních předpisů a opatření přijatých OVS při hospodaření s veřejnými prostředky nzajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem a jiným nedostatkům nzpůsobených nporušením právních předpisů nnehospodárným, neúčelným nebo neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky ntrestnou činností Cíle finanční kontroly nvčasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy no nakládání s veřejnými prostředky no prováděných operacích no jejich účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti OVS v souladu se stanovenými úkoly nhospodárný, efektivní, účelný výkon veřejné správy 3E nHospodárnost - efficiency ntakové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů, při kterých vynakládáme co nejnižší objem těchto prostředků (jde o náklady, vstupy, tj. pravidlo „dělat věci levně“) nEfektivnost - effectivity ntakové použití veřejných prostředků, při kterém se dosáhne co nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění (jde o vztah mezi vstupy a výstupy, tj. pravidlo „dělat věci správnou cestou“) nÚčelnost – expediency ntakové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů. Znamená „dělání správných věcí“, jde o výstupy) Finanční kontrola nPůsobnost zákona nZákladní pojmy nProblémová místa nInterní audit v zákoně o finanční kontrole Základní pojmy npůsobnost zákona nvyloučena je kontrola vykonávaná NKÚ, přezkum hospodaření obcí, kontrola a. s. a o. p. s., k nimž stát plní funkci zakladatele a kontrola a. s., s. r. o. a o. p. s., k nimž plní funkci zakladatele ÚSC norgán veřejné správy nÚSC (obec, kraj), hl. město Praha, státní fondy, soudy, stát. zastupitelstva, příspěvkové organizace státu a ÚSC, Konsolidační agentura Základní pojmy nvedoucí orgánu veřejné správy nobecně statutární orgán (v obci starosta, v kraji ředitel KrÚ, v příspěvkové organizaci její ředitel) nveřejné prostředky nveřejné finance, věci, majetková práva a jiné majetkové hodnoty, patřící osobě vymezené jako orgán veřejné správy noperace (finanční a majetková) npostupy při nakládání s veřejnými prostředky, které mají svůj odraz v příslušných evidencích – účetní, operativní, pokladní) nmá právní a finanční fázi Vymezení systému finanční kontroly nFinanční kontrola je součástí systému finančního řízení nzabezpečuje hospodaření s veřejnými prostředky npodsystémy nsystém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány vůči norgánům veřejné správy nžadatelům a příjemcům veřejné finanční podpory §tato kontrola je vždy vykonávána na základě zákonného zmocnění (pověření), zákon pro ni používá legislativní zkratku veřejnosprávní kontrola Vymezení systému finanční kontroly nsystém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv nsmlouvy jsou publikovány ve Sbírce mezinárodních smluv nvnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy n Vnitřní kontrolní systém v orgánu veřejné správy nje v souladu s požadavky Evropské komise rozdělen na dva podsystémy FM/C nfinanční řízení a kontrola ninterní audit n Finanční řízení a kontrola nSystém finančního řízení a kontroly nřídící kontrola nZahrnuje kontrolu zajišťovanou odpovědnými vedoucími zaměstnanci jako součást vnitřního řízení orgánu veřejné správy nnepřetržitý proces §při přípravě operací, před jejich schválením (předběžná, ex ante) §při průběžném sledování uskutečňovaných operací až do jejich konečného vypořádání a vyúčtování (průběžná kontrola) §následné prověření vybraných operací v rámci hodnocení dosažených výsledků a správnosti hospodaření (následná kontrola, ex post) n Interní audit nSystém interního auditu zahrnuje organizačně a funkčně nezávislé přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování vybraných operací Cíle finanční kontroly nobecné cíle FK v souladu se zásadami obsaženými ve směrnici Mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí (INTOSAI) z roku 1992 nZákladní zaměření nposuzování výkonu veřejné správy n Cíle finanční kontroly ndodržování „zásady 3 E“ při výkonu veřejné správy ndodržování zákonnosti při hospodaření s veřejnými prostředky nochrana veřejných prostředků nzpravodajská povinnost ve vztahu k vedoucím orgánům veřejné správy n Odpovědnost vedoucího orgánu veřejné správy norganizování finanční kontroly nřízení finanční kontroly nzajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly Povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy nrozvrhnout a zavést takový systém FK, který poskytne npřiměřenou míru ujištění o tom, že budou plněny schválené záměry a cíle orgánu veřejné správy npovinnost zajistit výkon finanční kontroly nzaměstnanci, kteří disponují zákonem požadovanou způsobilostí (3 požadavky: kvalifikační předpoklady, bezúhonnost, nesmí hrozit střet zájmů) npovinnost zavést nezávislý objektivní výkon finanční kontroly Povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy npovinnost stanovit vhodné, srozumitelné, přiměřené a konkrétní cíle finanční kontroly a zakomponovat je do hlavních cílů orgánů veřejné správy npovinnost zajistit realizaci výsledků finanční kontroly nvyvozovat z výsledků kontrol systémová opatření ovlivňující celý systém finančního řízení a kontroly orgánu veřejné správy n Působnost kontrolních orgánů k výkonu veřejnosprávní kontroly n§ 7 a § 8 nMinisterstvo financí a správci kapitol státního rozpočtu a jejich působnost n§ 9 npůsobnost územních samosprávných celků: nzajistit kontrolu svého hospodaření nzajistit kontrolu hospodaření svých organizačních složek nzajistit kontrolu hospodaření svých příspěvkových organizací (veřejnosprávní kontrola) Veřejnosprávní kontrola – procesní pravidla n§ 12 nVyloučení střetu zájmů n§ 13, 14, 15 nPravidla pro výkon veřejnosprávní kontroly na místě n§ 16 nPřizvané osoby n§ 17, 19, 20, 21 nPokuty za maření veřejnosprávní kontroly na místě n§ 18 nOpatření k nápravě n§ 22 nPodávání zpráv o výsledcích finančních kontrol Finanční kontrola podle mezinárodních smluv nvztahy v kontrole nezávisle vykonávané kontrolními orgány mezinárodních organizací nmezinárodním organizacím musí být na základě dohod umožněna kontrola nebo poskytnuta součinnost při prověřování n poskytovaných prostředků n Shrnutí základních pojmů Vnitřní kontrolní systém v obci nlegislativa npodněty n nkontrolní výbor n nvnitřní kontrolní systém n nopatření nodpovědi Vnitřní kontrolní systém v obci nKontrola je součástí řízení nregulatorní funkce npreventivní funkce nDva podsystémy kontroly v obci nVnitřní nVnější nVnitřní kontrolní systém nsamokontrola, kontrola vedoucím pracovníkem, kontrolní komise nVnější kontrola npřezkum hospodaření, dozor nad výkonem přenesené působnosti, dohled stavební, ekologický, hygienický, zdravotní, veterinární, krizový, bezpečnostní, protipožární apod. nVnější kontrola společenská npřipomínky, podněty, petice Kontrolní výbor zastupitelstva nZřízení je povinné podle zákona o obcích nVykonává svěřené činnosti vnitřní kontroly nKontroluje, jak všechny orgány obce dodržují právní předpisy, jak se plní usnesení rady a zastupitelstva nPlní i další kontrolní úkoly podle pověření zastupitelstva Vnitřní kontrolní systém njde o kontrolní mechanismy v rámci (uvnitř) organizace nstanovení pracovních postupů nrozdělení funkcí – pravomocí a odpovědností nnutnost zpětné vazby nzabudování kontrolních mechanismů v rámci systému řízení do vnitřních předpisů, norem, postupů apod. tak, aby fungovaly automaticky a byla vytvořena zpětná vazba Zásady při vytváření systému vnitřní kontroly nkoncepčnost a systematičnost (ne nahodilost či nárazovost) kontrolní činnosti nstanovení konkrétních cílů nobjektivně a pravidelně zjišťovat a vyhodnocovat výsledky kontroly (rozbory, analýzy) npravidelně zveřejňovat výsledky kontrolní činnosti – upozorňovat ostatní na nedostatky nvyužívat výsledky kontrolní činnosti v řídící práci Organizační zajištění kontrolní činnosti a působnost krajů n§ 5 – jednoznačná odpovědnost za organizování, řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly leží na vedoucím orgánu veřejné správy nzákladní povinnosti vedoucích OVS n§ 9 – působnost územních samosprávných celků njsou povinny vytvořit systém FK PO ve své působnosti a také ho prověřovat n Vnitřní kontrolní systém § 25 - § 31 n§ 25 npovinnosti vedoucího orgánu VS a vedoucích zaměstnanců při zavedení VKS njaký má VKS být nco musí ke splnění odstavce 1 vedoucí orgánu VS a vedoucí zaměstnanci udělat n § 25 povinnosti vedoucího orgánu VS nzavést a udržovat VKS, který nvytváří podmínky pro hospodárný, účelný a efektivní výkon veřejné správy nje způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů nzahrnuje postupy pro včasné podávání informací příslušným úrovním řízení o výskytu závažných nedostatků a o přijímaných a plněných opatření k jejich nápravě Jak zabezpečit povinnosti z § 25 nstanovit rozsah pravomocí a odpovědností vedoucích a ostatních zaměstnanců při nakládání s veřejnými prostředky nzajistit oddělení pravomocí a odpovědností při přípravě, schvalování, provádění a kontrole operací (smlouvy, výběrová řízení, platby…) nzajistit vedení potřebné dokumentace o operacích a kontrolách npřijmout nezbytná opatření k ochraně veřejných prostředků nzajistit hospodárné, účelné a efektivní využívání veřejných prostředků nsledovat a zajišťovat plnění rozhodujících úkolů k dosažení schválených záměrů a cílů Řídící kontrola (§ 26 - § 27) nPředběžná kontrola – kontrola plánovaných a připravovaných operací npříkazce operace nsprávce rozpočtu nhlavní účetní nPrůběžná a následná kontrola Schéma kontroly Zavedení vnitřního kontrolního systému nVymezit působnost k výkonu finanční kontroly organizačním útvarům (vedoucím těchto útvarů) v organizačním řádu nZapracovat vedoucím zaměstnancům, případně ostatním zaměstnancům do pracovních náplní rozsah pravomoci a odpovědnosti v rámci finančního řízení a kontroly nZapracovat ustanovení zákona o finanční kontrole do „kontrolního řádu“ nebo do jiného vhodného vnitřního předpisu (např. Oběh a přezkušování účetních dokladů) Zajištění řídící kontroly nUrčit „příkazce operace“ nnejčastěji starosta nv případě PO ředitel nPokud se starosta nebo ředitel rozhodne delegovat tuto pravomoc na svého podřízeného, je třeba osobní jmenování nTím se ovšem nezbavují obecné odpovědnosti za výkon finanční kontroly jako vedoucí orgánu veřejné správy npodpisový vzor n Zajištění řídící kontroly nUrčit „správce rozpočtu“ nbuď je jím vedoucí oddělení odpovědný za finance nebo jiný zaměstnanec, odpovědný za dodržování finančního rozpočtu/plánu v objemu i struktuře ndelegování opět písemně + podpisový vzor nUrčit „hlavní účetní“ nbuď je jím vedoucí útvaru odpovědný za účetnictví nebo jiný zaměstnanec k tomu pověřený ndelegování opět písemně + podpisový vzor nsloučení správce rozpočtu a funkce hlavní účetní je výjimečně možné Zajištění řídící kontroly ndodržování zásady „čtyř očí a dvou podpisů“ nmožnost stanovit určité typy operací (co do objemu veřejných výdajů a druhu operace) a u nich předběžnou kontrolu na pozici „příkazce“ provádět souběžně s předběžnou kontrolou na pozici „správce“ a „účetní“) nPrůběžná kontrola nNásledná kontrola n Udržování vnitřního kontrolního systému nSledování a vyhodnocování výsledků finanční kontroly npři zjištění nedostatků neprodleně přijímat konkrétní opatření k nápravě ni systémová opatření, která mají za cíl předcházet a včas odhalovat nesprávné operace a jejich příčiny nPodávat zprávy o výsledcích finančních kontrol podle Vyhlášky č. 64/2002 Sb. n