1 Analýza nákladů a výnosů (CBA) Ing. Petr Halámek, Ph.D. Doporučená literatura  Guide to Cost-Benefit Analyis of investment projects, EC DG Regional Policy, 2008.  Manual Financial and Economic Analysis of Development Projects, Office for Official Publications of the European Communities, 1997.  Belli, P.: Economic analysis of investment operations: analytical tools and practical applications. The World Bank, Washington, 2001.  Boardmann, A.E., Greenberg, D.H., Vining, A.R., Weimer, D.L.: Cost-Benefit Analysis - concepts and practice. Prentice Hall, Upper Saddle River, 2001.  Nas, T.F.: Cost-Benefit Analysis – Theory and Application. Sage Publications, Thousand Oaks, 1996.  Ochrana, F.: Manažerské metody ve veřejném sektoru, Ekopress Praha 2002.  Sieber, P.: Metodická příručka k vypracování Cost - Benefit analýzy, verze 1.4. MMR, Praha, 2004.  Halámek, P.: Zpracování analýzy nákladů a výnosů. ESF MU, Brno, 2004. metoda předpoklady pro použití základní princip obory použití CMA shodnostvýstupů nebo výsledků poměřovánícelkových nákladůzáměru výběrová řízenís přesně definovaným předmětem zakázky CEA srovnatelnosttoku výstupů nebo výsledků(lze definovat ve stejných jednotkách) výpočetměrnýchnákladůna jednotkuvýstupu,resp.podíl výstupuna jednotku nákladů,zohledňuje pouze kvantitativnírozměr školství(početžáků,počet odučenýchhodin),dopravní infrastruktura(počet přepravenýchosob,t/km v nákl.dopravě),apod. CUA nutnostzohlednitkvalitu výstupů,možnostpřiradit váhy výpočetměrnýchnákladůna jednotkuužitečnosti (kombinacekvantitativního a kvalitativního rozměru) zdravotnictví(QALY) CBA možnostpeněžního ocenění jednotlivýchnákladů a výnosů přirazenívah jednotlivým nákladům a výnosům formou jejich peněžního ocenění, zohledněníčasového aspektu,zahrnutívšech dotčených skupin do hodnocení technická a dopravní infrastruktura,cestovníruch, rozvojové záměry(např. výstavba průmyslových zón), průmyslové (industriální) záměry Ekonomické metody typu I-O Analýza nákladů a výnosů (CBA)  posouzení finanční proveditelnosti a návratnosti záměru;  posouzení vlivu realizace záměru na společnost;  vyhodnocení a výběr varianty projektu nebo alternativních záměrů;  rozhodnutí, zda projekt bude realizován soukromým nebo veřejným sektorem;  analýza rizik a citlivosti (závislosti). Základní struktura CBA  finanční analýza – vztažena k subjektu nositele projektu, význam především v soukromém sektoru;  ekonomická analýza – poměřuje celospolečenské náklady a výnosy projektu, identifikuje dopady realizace projektu na společnost. Základní principy CBA  finanční analýza jako veškeré cash-flow spojené s nositelem projektu;  ekonomická analýza jako souhrn peněžních a nepeněžních toků vznikajících v souvislosti s projektem v jeho ekonomickém prostředí;  identifikace a kvantifikace (ocenění) nákladů a výnosů, tj. vyjádření všech dopadů v peněžních jednotkách;  zohlednění vlivu času. 2 Rozhodovací proces na základě výsledků CBA čas sledovanéveličiny stav bez projektu stav s projektem Pramen: Belli, P. (2001) Identifikace CF (přírůstková metoda) Problém času a diskontování  růst cenové hladiny;  časová preference;  alternativní náklady kapitálu. r)(1 1 faktordiskontní t   Základní ukazatele  čistá současná hodnota (NPV);  index čisté současné hodnoty (NPV / I);  vnitřní míra výnosnosti (IRR);  doba návratnosti;  benefit / cost ratio (B / C ratio). Čistá současná hodnota    n t t t r flowcash NPV 0 )1( je-li NPV > 0, projekt je přijatelný; je-li NPV < 0, projekt není přijatelný; je-li NPV = 0, hraniční hodnota. Závislost NPV na diskontní sazbě 3 Vnitřní míra výnosnosti je-li IRR > r, projekt je přijatelný; je-li IRR < r, projekt není přijatelný; je-li IRR = r, hraniční hodnota. 0 )1(0    n t t t IRR flowcash Výběr projektů v závislosti na NPV Index NPV/I je-li NPV/I > 0, projekt je přijatelný; je-li NPV/I < 0, projekt není přijatelný; je-li NPV/I = 0, hraniční hodnota.        n t t t n t t t r výdajeinvest. r flowcash INPVIndex 0 0 )1( )1( / Doba návratnosti je-li n < dobahodnocení, projekt je přijatelný; je-li n > dobahodnocení, projekt není přijatelný; je-li n = dobahodnocení, hraničníhodnota. neznámoujenkde;0 )1( : 0    n t t t r flowcashčisté dynamická neznámoujenkde;0: 0  n t tflowcashčistéstatická Statická doba návratnosti Dynamická doba návratnosti 4 Benefit/Cost ratio je-li B/C > 1, projekt je přijatelný; je-li B/C < 1, projekt není přijatelný; je-li B/C = 1, hraniční hodnota. Pozor, zde kalkulován jako statický ukazatel!      n t t n t t Náklady Výnosy CB 0 0 / Finanční analýza  efektivnost projektu jako investice X míra návratnosti vloženého kapitálu;  analýza investičních potřeb;  plán vícezdrojového financování;  kalkulace finančního cash-flow projektu;  sestavení dynamického modelu a interpretace výsledků (analýza nákladů a výnosů). Struktura finanční analýzy rok hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 pozemky, budovy 400 zařízení, nové / použité 200 600 licence, patenty 150 ostatní předvýrob.náklady 50 Investiční náklady (A) 600 600 200 0 0 0 0 0 Odchylky v prov.kap. (B) 85 -10 20 0 0 0 0 0 výměna zařízení s krát.živ. 200 zůstatková hodnota -550 Ostatní invest. položky (C) 200 -550 Inv.náklady celkem (A+B+C) 685 590 220 0 200 0 0 -550 Celkové investiční výdaje Čisté provozní Cash-flow (reálné ceny roku 1) rok hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 nákup materiálu 250 420 420 420 420 420 420 mzdové náklady 130 250 250 250 250 250 250 energie 70 80 80 80 80 80 80 administrativ., údržba 20 50 50 50 50 50 50 Provozní náklady 0 470 800 800 800 800 800 800 tržby produkt A 50 280 280 280 280 280 280 tržby produkt B 320 320 320 320 320 320 tržby produkt C 100 280 280 280 280 280 280 Tržby z provozu 0 150 880 880 880 880 880 880 Čisté provozní CF (reál.) 0 -320 80 80 80 80 80 80 Čisté provozní Cash-flow (nominální ceny) rok hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 nákup materiálu 258 446 459 473 487 502 517 mzdové náklady 134 265 273 281 290 299 307 energie 72 85 87 90 93 96 98 administrativ., údržba 21 53 55 56 58 60 61 Provozní náklady 0 484 849 874 900 927 955 984 tržby produkt A 52 297 306 315 325 334 344 tržby produkt B 0 339 350 360 371 382 394 tržby produkt C 103 297 306 315 325 334 344 Tržby z provozu 0 155 934 962 990 1 020 1 051 1 082 Čisté provozní CF (nom.) 0 -330 85 87 90 93 96 98 5 Tabulka zdrojů financování rok hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 místní úroveň 150 regionální úroveň 150 národní úroveň 300 grant EU 700 Veřejné granty celkem 600 0 700 0 0 0 0 0 komerční úvěry 200 dluhopisy, obligace zvýhodněné úvěry (EIB,..) Návratné zdroje celkem 0 200 0 0 0 0 0 0 vlastní zdroje 200 700 Vlastní zdroje celkem 200 700 0 0 0 0 0 0 Zdroje financování celkem 800 900 700 0 0 0 0 0 Finanční udržitelnost projektu rok hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 investiční náklady (A) 600 600 200 odchylky v prov.kap.(B) 85 -10 20 ostatní invest. položky (C) 200 -550 Investiční náklady celkem 685 590 220 0 200 0 0 -550 provozní náklady (nomin.) 0 484 849 874 900 927 955 984 tržby z provozu (nomin.) 0 155 934 962 990 1 020 1 051 1 082 Čisté provozní cash-flow 0 -329 85 88 90 93 96 98 vlastní zdroje 200 700 poskytnuté dotace nár.zd. 600 poskytnuté dotace EU 700 přijaté úvěry, půjčky 200 splátky úvěrů, úroky 42 42 42 42 42 42 Financování celkem 800 900 658 -42 -42 -42 -42 -42 Celkové fin.cash-flow 115 -19 523 46 -152 51 54 606 Kumulované celk.f.cash-f. 115 96 619 665 513 564 618 1 224 Efektivnost projektu jako investice rok hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 investiční náklady (A) 600 600 200 odchylky v prov.kap.(B) 85 -10 20 ostatní invest. položky (C) 200 -550 Investiční náklady celkem 685 590 220 0 200 0 0 -550 provozní náklady 470 800 800 800 800 800 800 tržby z provozu 150 880 880 880 880 880 880 Čisté provozní cash-flow 0 -320 80 80 80 80 80 80 Čisté cash-flow -685 -910 -140 80 -120 80 80 630 FIRRC: -13% FNPVC: - 1 084 FNPVC/I: -0,78 28 Míra návratnosti vloženého kapitálu rok hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 investiční náklady (A) 600 600 200 odchylky v prov.kap.(B) 85 -10 20 ostatní invest. položky (C) 200 -550 Investiční náklady celkem 685 590 220 0 200 0 0 -550 provozní náklady 470 800 800 800 800 800 800 tržby z provozu 150 880 880 880 880 880 880 Čisté provozní cash-flow 0 -320 80 80 80 80 80 80 poskytnuté dotace nár.zd. 600 poskytnuté dotace EU 700 přijaté úvěry, půjčky 200 splátky úvěrů, úroky 42 42 42 42 42 42 Saldo financování celkem 600 200 658 -42 -42 -42 -42 -42 Finanční cash-flow projektu -85 -710 518 38 -162 38 38 588 FIRRK: 8 % FNPVK: 80 FNPVK/I: 0,06 Struktura socio-ekonomické analýzy 1. Identifikace ekonomického prostředí  2. Analýza dotčených subjektů  3. Identifikace nákladů a výnosů (dopadů)   4a. Rektifikace tržních cen  4.b. Ocenění nehmotných položek   5. Vyhodnocení ekonomických dopadů investice Analýza ovlivněných skupin nositelé výsledků projektu počet (odhad) předpokládané vlivy a dopady místní obyvatelé 3.500 osob snížení intenzity silniční dopravy v obci o 60 % (tj. z 5.000 vozidel/den na 2.000 voz./den) snížení počtu dopravních nehod v obci o 80 % (tj. celk. počtu 126 / rok na 25 nehod / rok) snížení hladiny hluku v obcí snížení emisí z exhalací silniční dopravy, osobní a nákladní doprava 4.000 vozidel / den snížení dopravních nákladů zkrácení dopravní doby zvýšení bezpečnosti obyvatelé přímo dotčení výstavbou 180 osob zvýšení dopravy v těsné blízkosti obydlí (tj. z 0 vozidel/den na 4.000 voz./den) zvýšení hlučnosti, zvýšení emisí snížení ceny nemovitostí (37 RD, 15 bytů v panelovém domě, 4 rekreační nemovitosti) místní podniky a MSP 25 MSP zlepšení dopravní obslužnosti v obci snížení počtu potencionálních zákazníků odklonem dopravy 6 Přehled základních oceňovacích metod skupina metod princip použití kontingentní oceňovací metody přímé dotazování reprezentativního vzorku ovlivněných skupin tržní metody (odhalené preference) ocenění prostřednictvím souvisejících (náhradních) trhů použití sekundárních zdrojů dat, expertní metody použití externích zdrojů dat (statistik) nebo expertních posouzení metoda princip výhody/nevýhody oblast použití kontingentní oceňování ochota platit sociologický průzkum vedoucí ke stanovení hypot. ochoty platit za poskytnutí hodn. statků + aktivní účast dotčených skupin na hodnocení - časově náročné, závislost na příjm. situaci životní prostředí, cestovní ruch, občanská vybavenost, doprava, školství, zdravotnictví ochota přijímat kompenzace sociologický průzkum, stanovení ochoty přijímat kompenzace za přijetí negativních dopadů + aktivní účast dotčených skupin na hodnocení - časté přehánění (nereálné požadavky) životní prostředí, doprava, zdravotnictví metodyodhalenýchpreferencí metoda analog. trhů ocenění s využitím ceny na analogickém trhu (černý trh, v zahraničí,..) + snadné stanovení ceny - nutná existence souv. trhu, často dochází k srov. „nesrovnatelného“ občanská vybavenost, školství, zdravotnictví, čas, hodnota života hedonické oceňování ocenění s využitím cenových změn na ovlivněných trzích, např. nemovitostí nebo práce + snadné stanovení ceny - nutné očištění o vlivy ostatních faktorů životní prostředí, doprava, občanská vybavenost, školství, met. cestovních nákladů kalkulace soukromých nákladů vynaložených na cestu za danými cíly + stanovení nákladů na základě stat.návštěvníků - nutné očištění vlivů ostatních atraktivit v reg. cestovní ruch, kulturněspolečenská zařízení, životní prostř. (přírodní rezervace, apod.) met.defenzivních nákladů kalkulace nákladů vynaložených na zabránění dopadů (jako dolní hranice nákladů) + často jasné souvislosti, lehce interpretovatelné - obtížné zjišťování dat, podhodn. neg.dopadů životní prostředí, doprava expert.met. využití sekund. zdrojů dat využití shromážděných dat ve statistikách, expertní posouzení + snadný zdroj dat, možnost srovn. projektů - nutnost zohlednění konkrétních podmínek bez převažující oblasti použití oblast realizace projektu ekonomické náklady a výnosy způsob měření doprava a dopravní infrastruktura (výstavba obchvatu, mostu, apod.) čas a jeho úspory analogické trhy (práce) úspora dopravních nákladů plug-in zvýšení bezpečnosti dopravy plug-in dopady na životní prostředí defenzivní nákl., plug-in technická infrastruktura a ochrana ŽP (tech. sítě, hospodaření s odpady, apod.) úspory nákladů na alt.zdroje analog.trhy, plug-in dopady na životní prostředí plug-in, anal.trhy (CO2) rozvoj hospodářské aktivity plug-in infrastruktura pro rozvoj podnikání (výstavba průmyslových zón, podnik. inkubátorů, apod.) rozvoj zaměstnanosti plug-in zvýšení hospodářské aktivity plug-in narušení pravidel volného trhu plug-in dopady na životní prostředí plug-in infrastruktura pro volno-časové aktivity (výstavba kulturních a sportovních zařízení, apod.) možnost trávení volného času ochota platit prevence patologických jevů plug-in úspora času analogické trhy (práce) snížení dopravních nákladů plug-in cestovní ruch (rekonstrukce hradu, stavba rozhledny, apod.) vznik nových atraktivit ochota platit, metoda cestovních nákladů rozvoj hospodářské aktivity plug-in rozvoj zaměstnanosti plug-in dopady na životní prostředí plug-in Socio-ekonomické hodnocení projektu doba hodnocení c.f. 1 2 3 4 5 6 7 8 celkové invest.nákl. 0,9 617 531 198 0 180 0 0 - 495 celkové provoz.nákl 0,8 376 640 640 640 640 640 640 celkové tržby 0,8 120 804 804 804 804 804 804 Čisté CF po konverzi 617 -787 -34 164 -16 164 164 659 Fiskální oprávky 0 0 0 0 0 0 0 0 negativní dopady 0 100 100 100 100 100 100 Ekonomické náklady 0 0 100 100 100 100 100 100 poz.vliv na ŽP 0 300 300 300 300 300 300 Ekonomické výnosy 0 0 300 300 300 300 300 300 Ek. cash-flow - 617 - 787 166 364 184 364 364 859 EIRR: 11 % ENPV: 398 ENPV/I: 0,32 Analýza citlivosti  analýza citlivosti (identifikace kritických proměnných, faktory ovlivňující FA a EA)  analýza bodu zvratu (objem produkce, při kterém je dosahováno nulového zisku).