pozadi2 Ekonomika veřejného sektoru •Církve a náboženské společnosti pracverse3 Proč by měl ekonom zkoumat oblast církví a náboženských společností? •Jsou součástí veřejného sektoru, hospodaří s určitými prostředky a tedy spoluvytváří předmět studia veřejné ekonomie •Utváří normy, formují preference a instituce, a tak spoluvytvářejí předmět studia ekonomické teorie pracverse2 Tři přístupy ekonomie k problematice církví a náboženských společností * Utilitaristický přístup – Garry S. Becker • * Realistický a ekonomizující přístup – Adam Smith • * Realistický a institucionální přístup – Walter Eucken • * pracverse2 • • • schema disertace Náboženské kořeny sociálních politik Katolická tradice Luteránská tradice Reformovaní protestanti (kalvinisté, puritáni) Zavedení hlavních výhod státu blahobytu (penze invalidní důchod, nemocenská, nezaměstnanost) Pozdě Brzy Pozdě Zavedení sociální pomoci Velmi pozdě (Francie 1989, Irsko 1977; Itálie, Řecko, Španělsko: dodnes žádný národní systém) Pozdě (Švédsko 1980, Dánsko 1976, Německo 1961) Časně (US 1935, UK 1948, Australia 1944) Struktura veřejného systému pomoci Dílčí (mnoho programů sociální pomoci, pokrývající odlišné skupiny a rizika) Universální, jednotná (jeden program sociální pomoci) Dílčí (mnoho programů sociální pomoci, pokrývající odlišné skupiny a rizika) Štědrost příspěvků sociální pomoci Skrovná Štědrá Skrovná Kritéria ovlivňující vztahy církve a státu * Jaká je religiozita společnosti? * Existuje státní církev, preferovaná církev či je postavení všech církví rovné? * Je charakter státu světský či náboženský? * Jak jsou financovány církve a náboženské společnosti? pracverse2 • SYSTÉM VZTAHU STÁTU A CÍRKVÍ SYSTÉM KONFESIJNÍ SYSTÉM SVĚTSKÝ (SEKULÁRNÍ) výlučný toleranční odlukový kooperační s odlukou přátelskou s odlukou nepřátelskou pracverse2 • •Stát a CNS v Evropské unii pracverse2 * • pracverse2 cirkvesiroke1 Stát a CNS v Evropě Identifikace, kooperace, odluka * Státní církev – Dánsko, Řecko, Finsko, Spojené Království * Privilegovaná církev – Španělsko, Itálie, Portugalsko, Švédsko * Rovnost CNS – Belgie, Německo, Francie, Irsko, Rakousko, Nizozemí pracverse2 Financování církví v Evropě * Stát hradí činnost CNS – Belgie, Řecko (pouze Pravoslavná církev), * Církevní daň – Dánsko, Německo, Rakousko, Finsko (pouze Luterská a pravoslavná církev), Švédsko (pouze Švédská církev) * Asignace – Itálie, Španělsko (pouze KC) * Hospodářská samostatnost – Francie, Irsko, Portugalsko, Spojené Království pracverse2 Religiozita v ČR • pracverse2 Podíl věřících hlásících se ke konkrétní CNS • pracverse2 Prameny konfesního práva v ČR * Listina základních lidských práv a svobod * Zákon č. 3/2002 Sb. ve znění úprav Ústavního soudu * Zákon 218/1949 Sb. o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem * Jiné zákony * Vnitřní normy CNS – např. Codex iuris canonici * Mezinárodní smlouvy * pracverse2 Jestliže tedy ustanovení § 6 odst. 2 zákona č. 3/2002 Sb. omezuje právo církve a náboženské společnosti navrhnout k evidenci církevní právnickou osobu toliko "za účelem organizace, vyznávání a šíření náboženské viry", je takto restriktivně vymezené pojetí ve zjevném rozporu se samotným cílem a smyslem církví a náboženských společností a svědčí o jejich zásadním nepochopení, neboť jejich aktivity se přirozeně neredukují toliko na prezentaci náboženské víry, nýbrž svojí činností navenek, překračující omezení na pouhý výkon náboženství, vyzařují do celé společnosti a představují tak i nezbytný předpoklad fungování občanské společnosti. Toto omezení zjevně odporuje čl. 16 odst. 2 Listiny, neboť tento článek garantuje právo církví a náboženských společností zřizovat řeholní a jiné církevní instituce nezávisle na státních orgánech, zatímco ustanovení § 6 odst. 2 (stejně jako ustanovení navazující - § 28 odst. 5) podmiňuje právní vznik církevních právnických osob evidencí prováděnou ministerstvem. Evidence totiž svojí podstatou (na rozdíl od registrace) nepředstavuje konstitutivní, nýbrž toliko deklaratorní právní akt, Proto také může být k evidenci navrhována již "založená instituce" a účinky evidence se zásadně datují zpětně, tzn. již ke dni založení církevní právnické osoby registrovanou církví nebo náboženskou společností, a nikoliv až ke dni evidence. Úpravy Ústavního soudu •(2) Registrovaná církev a náboženská společnost může navrhnout k evidenci orgán církve a náboženské společnosti nebo řeholní a jinou církevní instituci založenou v církvi a náboženské společnosti podle jejích vnitřních předpisů za účelem organizace, vyznávání a šíření náboženské víry jako právnickou osobu podle tohoto zákona. •X •Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány, ustanovují své duchovní a zřizují řeholní a jiné církevní instituce nezávisle na státních orgánech. • • • pracverse2 Tato úprava podle názoru Ústavního soudu zjevně nerespektuje princip proporcionality, podle něhož by měla zákonné úprava důsledně zachovávat vyváženost vztahu mezi porušením práva ze strany církve a náboženské společnosti na straně jedné a mezi uplatněnou sankcí státem na straně druhé. V daném případě však zmíněná proporcionalita není zachována, jelikož za pochybení církví a náboženských společností v oblasti výhradně informační povinnosti následuje sankce, spadající svojí povahou do oblasti náboženské činnosti. •Ministerstvo zahájí řízení o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv •b) pokud registrovaná církev a náboženská společnost nezveřejňuje každoročně výroční zprávu podle § 7 odst. 3, •Tato úprava podle názoru Ústavního soudu zjevně nerespektuje princip proporcionality •Podnikání a jiná výdělečná činnost církve a náboženské společnosti mohou být pouze její doplňkovou výdělečnou činností a dosažený zisk smí být použit jen k naplnění cílů činnosti církve a náboženské společnosti…. •X •Omezování církví a náboženských společností svobodně disponovat svými legálně nabytými příjmy toliko na oblast vyznávání náboženské víry proto představuje svévolný zásah ze strany státu do soukromoprávní podstaty těchto subjektů, přičemž tento zásah zjevně není legitimován žádným relevantním veřejným zájmem; obdobná argumentace, byť ve vztahu k podnikání politických stran a nikoli církví a náboženských společností, byla Ústavním soudem (již) použita. • Právní postavení církví a náboženských společností a církevních právnických osob (CPO) •Církev či náboženská společnost vzniká dobrovolným sdružováním fyzických osob •Církev se stává právnickou osobou registrací, splňující podmínky uvedené v zákoně 3/2002 Sb. • •Církevní právnická osoba vzniká založením příslušným orgánem registrované CNS podle jejího základního dokumentu. Tento orgán pak podá návrh na evidenci církevní právnické osoby pracverse2 Zvláštní práva církví a náboženských společností pracverse2 •Být financována podle zvláštního právního předpisu o finančním zabezpečení církví a náboženských společností. •Konat obřady, při nichž jsou uzavírány církevní sňatky podle zvláštního právního předpisu. •Pověřit osoby vykonávající duchovenskou činnost k výkonu duchovenské služby v místech, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranné léčení a ochranná výchova. •Pověřit osoby vykonávající duchovenskou činnost k výkonu duchovenské služby v ozbrojených silách České republiky. •Vyučovat náboženství na státních školách podle zvláštního právního předpisu. •Zachovávat povinnost mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo s výkonem práva obdobného zpovědnímu tajemství, je-li tato povinnost tradiční součástí učení církve a náboženské společnosti nejméně 50 let; tím není dotčena povinnost překazit trestný čin uložená zvláštním zákonem. •Zřizovat církevní školy podle zvláštního právního předpisu. pracverse2 Církevní právnické osoby * základní územní jednotky (farnosti, sbory, misijní skupiny, …) * Vyšší organizační složky (biskupství, konference, církevní provincie, eparchie, …) * Charity a diakonie * Řehole * Jiné – vzdělávací instituty, kapituly, centra pro mládež či rodinu, komunity, bratrstva, atd. * pracverse2 • Církev / Náboženská společnost Sbory, farnosti, obce Vyšší org. složky Charity a diakonie Řeholní řády Jiné CPO CELKEM % Apoštolská církev 37 ~ 1 ~ 3 41 0,83 Bratrská jednota baptistů 33 ~ ~ ~ ~ 33 0,67 Církev adventistů sedmého dne 143 2 ~ ~ ~ 145 2,94 Církev bratrská 57 ~ 11 ~ ~ 68 1,38 Církev československá husitská 298 5 4 ~ 1 308 6,23 Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů ~ ~ ~ ~ ~ 0 0,00 Církev Křesťanská společenství 49 ~ ~ ~ ~ 49 0,99 Církev řeckokatolická 25 1 ~ ~ ~ 26 0,53 Církev římskokatolická 3 168 13 177 170 53 3 581 72,49 Česká hinduistická náboženská společnost ~ ~ ~ ~ ~ 0 0,00 Českobratrská církev evangelická 263 14 32 ~ ~ 309 6,26 Evangelická církev augsburského vyznání v ČR 3 ~ ~ ~ ~ 3 0,06 Evangelická církev metodistická 15 ~ 6 ~ ~ 21 0,43 Federace židovských obcí v České republice 10 ~ ~ ~ 1 11 0,22 Jednota bratrská 18 ~ ~ ~ ~ 18 0,36 Křesťanské sbory 35 ~ ~ ~ ~ 35 0,71 Luterská evangelická církev a. v. v České republice 1 ~ ~ ~ ~ 1 0,02 Hnutí Hare Krišna ~ ~ ~ ~ 2 2 0,04 Náboženská společnost českých unitářů 3 ~ ~ ~ ~ 3 0,06 Náboženská společnost Svědkové Jehovovi 160 ~ ~ ~ ~ 160 3,24 Novoapoštolská církev v ČR ~ ~ ~ ~ ~ 0 0,00 Obec křesťanů v České republice ~ ~ ~ ~ ~ 0 0,00 Pravoslavná církev v českých zemích 74 2 ~ 5 ~ 81 1,64 Slezská církev evangelická augsburského vyznání 21 5 1 ~ ~ 27 0,55 Starokatolická církev v České republice 18 ~ ~ ~ ~ 18 0,36 CELKEM 4 431 42 232 175 60 4 940 100,00 % 89,70 0,85 4,70 3,54 1,21 100 Financování církví a náboženských společností * Státní příspěvek na základě zákona 218/1949 Sb. • * Dotace na veřejně prospěšné aktivity – především sociální služby a vzdělávání • * Ostatní zdroje příjmů – sbírky, dary při příležitosti církevních úkonů, výnosy z majetku pracverse2 • Název Počet duchovních (přepočtený) Platy duchovních Pojistné duchovních Platy administrativy Pojistné administrativy Věcné náklady Údržba církevního majetku CELKEM % Církev římskokatolická celkem 2 753,68 445 358 482 155 806 501 21 923 200 7 663 279 20 892 000 18 666 400 670 309 862 66 Českobratrská církev evangelická 228,62 39 355 985 13 774 594 2 057 000 719 950 2 286 600 1 421 400 59 615 529 6 Církev československá husitská 388,84 64 696 787 22 643 401 3 134 800 1 097 180 3 485 400 2 166 600 97 224 168 10 Slezská církev evangelická augsburského vyz. 87,00 15 506 114 5 427 035 710 600 248 710 791 800 563 500 23 247 759 2 Pražská pravoslavná eparchie 101,74 15 263 767 5 342 314 843 200 295 117 939 800 584 200 23 268 398 2 Moravská eparchie Pravoslavné církve 53,50 8 657 836 3 030 178 397 800 139 230 440 300 273 700 12 939 044 1 Apoštolská církev 156,17 24 695 776 8 643 332 1 190 000 416 500 1 320 900 821 100 37 087 608 4 Církev bratrská 90,62 14 806 699 5 182 239 724 200 253 470 806 600 501 400 22 274 608 2 Církev řeckokatolická 36,91 5 990 577 2 096 656 312 800 109 480 347 800 216 200 9 073 513 1 Evangelická církev augsburského vyznání v ČR 11,09 2 009 020 703 140 88 400 30 940 99 900 62 100 2 993 500 0 Evangelická církev metodistická 45,38 7 733 470 2 706 656 333 200 116 620 370 000 230 000 11 489 946 1 Jednota bratrská 73,25 12 706 871 4 447 317 540 600 189 210 599 400 372 600 18 855 998 2 Luterská evangelická církev a.v. v ČR 13,50 2 634 525 922 070 105 400 36 890 114 700 0 3 813 585 0 Starokatolická církev v ČR 35,00 5 581 938 1 953 638 285 600 99 960 318 200 197 800 8 437 136 1 Federace židovských obcí v České republice 36,59 6 733 436 2 356 658 306 000 107 100 340 400 211 600 10 055 194 1 Náboženská společnost českých unitářů 3,00 584 721 204 652 23 800 8 330 29 600 0 851 103 0 Bratrská jednota baptistů 21,70 3 647 124 1 276 590 292 400 102 340 325 600 202 400 5 846 454 1 Církev adventistů sedmého dne 0,00 0 0 731 000 255 850 0 0 986 850 0 Ostatní církve a náboženské společnosti celkem 1 382,91 230 604 646 80 710 470 12 076 800 4 226 877 12 617 000 7 824 600 348 060 393 34 CELKEM 4 136,59 675 963 128 236 516 971 34 000 000 11 890 156 33 509 000 26 491 000 1 018 370 255 100% % 66 23 3 1 3 3 100% • Název 2005 Počet věřících na jednoho duchovního Církev římskokatolická celkem 2 753,68 998 Českobratrská církev evangelická 228,62 514 Církev československá husitská 388,84 256 Slezská církev evangelická augsburského vyznání 87,00 161 Pravoslavná církev v českých zemích 155,24 148 Apoštolská církev 156,17 29 Církev bratrská 90,62 110 Církev řeckokatolická 36,91 209 Evangelická církev augsburského vyznání v České republice 11,09 1345 Evangelická církev metodistická 45,38 60 Jednota bratrská 73,25 47 Luterská evangelická církev a.v. v České republice 13,50 401 Starokatolická církev v ČR 35,00 46 Federace židovských obcí v České republice 36,59 42 Náboženská společnost českých unitářů 3,00 101 Bratrská jednota baptistů 21,70 168 Ostatní církve a náboženské společnosti celkem 1 382,91 CELKEM 4 136,59 739 • pracverse2 Církve pozadi2 pracverse3 Diskuse: Jak řešit vztahy církví a náboženských společností a státu? •Jakou roli by měly hrát církve a náboženské společnosti v české společnosti? • •Má stát přispívat na činnost církví či ne? Na co, v jaké míře? • •Jak, a zda vůbec, by mělo proběhnout majetkové vypořádání? • • •http://www.e-cvns.cz/files/cirkve_uvod2.pdf Jak by měl ekonom zkoumat oblast církví a náboženských společností? •Zkoumání veřejného sektoru je aplikovanou ekonomií, spojuje lekce z pozitivní ekonomie s normativními cíly •Pozitivní vs. normativní ekonomie •Arts of Economics – John Neville Keynes pracverse2