‹#› 1 2. EKONOMICKÉ MODELY PRO ANALÝZU POLITIKY ‹#› 2 2 Politická ekonomie nPolitická ekonomie = jak politická podstata kolektivní volby ovlivňuje (makro)ekonomické výsledky. n n n n 2. Ekonomický model 3. Politický proces 4.-6. Časová nekonzistence 7. Politicko-ekonomický cyklus 8. Přerozdělování 9.-10. Aplikace ‹#› 3 3 Modely 1.Pán a správce (principal-agent) 2.Model překrývajících se generací (overlapping generations model) 3. n n ‹#› 4 2.1. PRINCIPAL - AGENT ‹#› 5 5 1. Model principal-agent (pán a správce) nDelegace rozhodovacích pravomocí na politiky s odlišnými preferencemi je charakteristická pro většinu kolektivních rozhodnutí n nVe velkých skupinách musí být rozhodování zastupitelské → dochází tak k delegaci rozhodovacích pravomocí z voličů na politiky → Politici ovšem nemají ohledně politik stejné preference jako voliči → Protože politiky provádějí politici, podoba politik závisí na jejich preferencích a na pobídkách, které mají od voličů. ‹#› 6 6 Příklady vztahu „pán → správce“ nvoliči → poslanci nposlanci → vláda npacient → lékař nvkladatel → banka nzaměstnavatel → zaměstnanec n n ‹#› 7 7 Podstata problému „pána a správce“ -prostředí nedokonalých informací -správce jedná z pověření pána -rozdílné zájmy správce a pána n n→ správce nebude poskytovat klíčové informace pánovi, pokud k tomu není nějakým způsobem motivován (mzda, transfery, volby) n→ motivovat správce může být nákladné, proto výsledné řešení může být suboptimální oproti situaci s dokonalými informacemi n→ vztah mezi pánem a správcem je nastavován pánem, který chce maximalizovat vlastní užitek n ‹#› 8 8 Aplikace problému pán a správce: Model oceňování vládních služeb n- Fudenberg-Tirole (1991) - -Problém, jak stanovit výši individuálního zdanění, když jsou charakteristiky jednotlivce neznámy → vláda zvolí nelineární daňové schéma, aby z jednotlivců získala maximum. -V tomto případě si může jednotlivec zvolit, zda bude participovat nebo nikoliv n nHlavní závěr: Vláda obětuje část efektivity za účelem dobývání renty ‹#› 9 9 Předpoklady modelu (1): Vláda nPředpokládejme, že vláda („principal“) musí financovat své služby prodejem statku, který produkuje za konstantní mezní náklad w, spotřebitelům („agents“). nVláda preferuje více čistého příjmu G než méně. Prodává množství vládního statku y občanům za celkovou částku Ƭ ‹#› 10 10 Předpoklady modelu (2): Spotřebitelé nUžitková funkce spotřebitele: nΩ(y,Ƭ,θ) = θu(y) – Ƭ nu(y)…..známá jak spotřebiteli, tak vládě nθ……..známá pouze spotřebiteli n nDva typy spotřebitelů (high x low θ) nČetnost θL …q Četnost θH ….. 1-q nθH > θL > 0 n ‹#› 11 11 Rozhodování vlády (1) §Vláda nabízí y za Ƭ(y) §Spotřebitel může přijmout nebo odmítnout §Pokud by vláda znala θ potom by zvolila n Ƭ0 = θu(y0), aby získala veškerý přebytek spotřebitele → y0 by vláda odvodila z maximalizace G = θu(y)-wy → θu’(y0) = w § n ‹#› 12 12 Rozhodování vlády (2) n…vláda ovšem nezná typ spotřebitele. Proto nabízí dva typy daňových sazeb a vládních služeb: a)pro θH ….(ƬH; yH) b)pro θL ….(ƬL; yL) n nCílem je maximalizovat očekávaný čistý příjem vlády, což je: nEG = q(ƬL – wyL) + (1-q)(ƬH – wyH) n n n n n ‹#› 13 Omezující podmínky n(1) IRL: θLu(yL) – ƬL ≥ 0 n(2) IRH: θHu(yH) – ƬH ≥ 0 n(3) ICL: θLu(yL) – ƬL ≥ θLu(yH) - ƬH n(4) ICH: θHu(yH) – ƬH ≥ θHu(yL) - ƬL n n(1) a (2)… podmínky individuální racionality (IR), jednotlivec bude participovat, pokud je na tom při participaci alespoň tak dobře, jako při neparticipaci. n(3) a (4)… podmínky kompatibility nabídek (IC), zajišťující, aby si jednotlivci vybírali nabídku určenou pro ně. n nVláda hledá takové daňové schéma, aby maximalizovala svůj očekávaný čistý příjem (EG) ale musí vzít v úvahu tyto 4 omezující podmínky. n 13 ‹#› 14 Řešení (1) n(1) IRL: θLu(yL) – ƬL ≥ 0 (2) IRH: θHu(yH) – ƬH ≥ 0 n(3) ICL: θLu(yL) – ƬL ≥ θLu(yH) - ƬH (4) ICH: θHu(yH) – ƬH ≥ θHu(yL) - ƬL n n nPouze (1) a (4) jsou závazné. Pokud platí (1) a (4) platí také (2). Pokud zkombinujeme (1), (4) a θH>θL, dostaneme: n nθHu(yH) – ƬH ≥ θHu(yL) - ƬL ≥ θLu(yL) – ƬL ≥ 0 n nTyp θH získává větší přebytek z konzumace y než získává typ θL. Typ θL ve skutečnosti nezískává přebytek žádný. n n 14 ‹#› 15 Indiferenční křivky 15 yL yH ƬH typ θL typ θH O ƬL Optimální design: 1)θL ponechán indiferentní mezi účastí a neúčastí 2)θH ponechán indiferentní mezi svým designem a designem pro θL 3) ‹#› 16 16 Optimální design n1) Množství vládních služeb nakupovaných spotřebitelem s vysokým θH splňuje standartní podmínku optimality rovnosti mezního užitku spotřeby rovné meznímu nákladu nabídky nabízeného zboží. n2) Množství nakupovaných vládních služeb spotřebitele s nízkým θL naopak tuto podmínku optimality nesplňuje. Je suboptimální. n3) Vláda musí snížit spotřebu spotřebitele s nízkým θL aby odradila spotřebitele θH od podvádění a konzumace yL n nDůsledek: Vláda obětuje část efektivity za účelem dobývání renty ‹#› 17 Princip odhalení n- V rámci předchozího příkladu vláda vlastně vyzývá jednotlivce, aby volbou svého balíčku (Ƭ*; y*) odhalili svůj typ θ*. -Alternativně by vláda mohla přímo vyzvat jednotlivce, aby nejdříve odhalili svůj typ θ* a potom jim přidělit balíček (Ƭ*; y*) -Podmínky ICH a ICL zabezpečují, že agenti svůj typ odhalí pravdivě. Alokace tak bude identická jako v předchozí hře. -Princip odhalení je důležitý, pokud se budeme zabývat složitějšími hrami. n - - - 17 ‹#› 18 18 Mnoho pánů (common agency) -Důležitý podtyp problému pán-správce -Několik pánů se snaží ovlivnit jednoho správce (mnoho voličů volí jednoho zastupitele) -Důsledek: prudce klesá možnost kontroly správce ‹#› 19 Aplikace v politické ekonomii nAplikace modelu pán-správce zdůrazňuje vliv asymetrických informací mezi pánem a správcem na ekonomické výsledky. nRovnováha v modelu pána a správce v situaci nedokonalých informací je charakteristická neefektivitou ve srovnání se situací úplných informací. ‹#› 20 20 Využití v hospodářské politice -asymetrické informace v hospodářské politice (správce je informován lépe) -konfliktní zájmy pána a správce (voličů a politiků) -pán kontroluje správce,ale ve světě nedokonalých a asymetrických informací pouze nedokonale -v politice správce (politik) je nejen delegován pány (voliči), ale musí mít také jejich podporu → může provádět silně neoptimální politiky ‹#› 21 2. OVERLAPPING GENERATIONS MODEL (OLG) ‹#› 22 22 Model překrývajících se generací (Overlapping generations model - OLG) -Model překrývajících se generací s kapitálovou akumulací -Samuelson (1958); Diamond (1965) -Význam modelu: užitečný pro analýzu hospodářské politiky prováděné ve více obdobích ‹#› 23 23 Předpoklady modelu -Jednotlivci žijí po dvě období a pak zemřou -V každém období se narodí nová generace → v každém období se populace skládá pouze ze dvou generací, těch co se narodili na počátku tohoto období (současní mladí – young (Y)) a těch, kteří se narodili na počátku minulého období (současní staří – old (O)). -Jedinec pracuje když je mladý a obdrží mzdu w (nabídka práce je neelastická vůči mzdě) n n - ‹#› 24 Značení nt……současnost nt+1...budoucnost ny……mladí (young) no……staří (old) nrt+1….úroková míra nw…..mzda nc…..spotřeba ns…..úspory nu…..užitek ‹#› 25 Rozpočtové omezení mladých 25 n Mladí se musí rozhodnout jak velkou část své mzdy použijí na spotřebu a jak velkou část uspoří ‹#› 26 Rozpočtové omezení starých 26 n Když je jednotlivec starý (v období t+1), nepracuje a spotřebuje všechny své úspory (jak jistinu, tak úroky). Úroková sazba rt+1 je úroková sazba mezi obdobími t a t+1 ‹#› 27 Užitková funkce spotřebitele Jednotlivec narozený v čase t volí spotřebu v obou obdobích tak, aby maximalizoval celoživotní užitek (nejistota neexistuje), vzhledem k oběma rozpočtovým omezením. ‹#› 28 Produkční funkce n Yt = F(Kt, Nt) n nProdukce Yt v čase t závisí na celkovém kapitálu Kt a celkové pracovní síle Nt (což je množství mladých v čase t). Produkční funkce je rostoucí, vykazuje klesající mezní produkt pro K i N a má konstantní výnosy z rozsahu. n n 28 ‹#› 29 Kapitál (1) nKapitál se používá v produkci v čase t+1 a je determinován v čase t. nPro zjednodušení předpokládejme nulovou amortizaci kapitálu → po produkci v čase t je Yt + Kt k dispozici pro současnou spotřebu nebo pro kapitál pro výrobu v dalším období. n n n 29 ‹#› 30 Kapitál (2) nAgregátní produkční omezení této ekonomiky tudíž můžeme zapsat jako: n nF(Kt, Nt) + Kt = Ct + Kt+1 n nCt je agregátní spotřeba obou generací. nProdukt je rozdělen mezi agregátní spotřebu a čisté investice (Kt+1 – Kt), což jsou současně i hrubé investice, protože jsme zavedli předpoklad nulové depreciace. n n n 30 ‹#› 31 Spotřeba n n Agregátní spotřeba je suma spotřeby každé generace: Ni…počet lidí v generaci i ‹#› 32 Populační růst nPředpokládejme, že populace roste tempem n, potom populace v libovolných dvou datech jsou determinovány: n n Nt+1 = (1+n)Nt n n ‹#› 33 Kapitál (3) nDisponibilní kapitál k produkci v čase t+1 jsou agregátní úspory v čase t: nKt+1 = Nts(wt, rt+1) n nTato rovnice představuje nabídkovou stranu kapitálového trhu. Poptávkovou stranu na trhu kapitálu představují podnikatelé, kteří poptávají kapitál dokud se úroková míra rt+1 nerovná meznímu produktu kapitálu