10. DOTACE NA ČESKÉ ŽELEZNICI Problém Víta Bárty n„Mám ztrátovou železnici a musím jí dotovat!?!“ Jak moc je ztrátová? nRok 2009: nTržby osobní ……….6,5 mld Kč nTržby nákladní..……..11,5 mld Kč nVýdaje na železnici…….cca 65 mld Kč n nDOTACE………………..cca 48 mld Kč Proč jí musím dotovat? n…...protože jsme v Evropě! n nEvropská dopravní strategie: „….je potřeba revitalizovat železnici v Evropě!“ → masivní veřejné dotace do infrastruktury a na úhradu ztrát osobní dopravy nAmerická dopravní strategie: „…nic dotovat nebudeme“ → klinická smrt osobní železniční dopravy již někdy na přelomu 50.-tých a 60.-tých let Proč je železnice ztrátová? ØDrahá infrastruktura…. 1 km nové železniční tratě stojí v Evropě okolo 6 – 10 miliónů EUR ØVysoký podíl fixních nákladů … přes 50% ØPodíl tržeb k nákladům: 0,57 (UK 1998); 0,43 (Německo 1998); 0,41 (Švédsko 1998); 0,62 (France 1998); 0,37 (ČR 2004) Ø Teorie životního cyklu odvětví..? n 1950 INTRODUCT ION GROWTH MATUR I TY DECL INE 1800 1850 1900 2000 Životní cyklus - Belgie Nákladní doprava… Indexy přepravených tun materiálu Osobní doprava…. Počty přepravených cestujícícb (ml. oskm) Historie (1) nŽelezniční doprava se rozvíjela v 19. století, kdy představovala mimořádně ziskové odvětví. Ve 20. století však následoval postupný úpadek, způsobený především rozvojem dopravy silniční, která byla levnější a flexibilnější. nŽeleznice začala být ztrátová především v důsledku poklesu poptávky a vysokých fixních nákladů. Současně se však v průběhu historie vyvinul úzký vztah mezi státní administrativou a železnicí, který byl následně využíván k získávání státních dotací pro nejrůznější aspekty železničního provozu. Historie (2) nTyto dlouhodobé trendy v ČR po roce 1989 akcelerovaly v důsledku přechodu ekonomiky od centrálně plánované k tržní. V 90.-tých letech 20. století docházelo k dalšímu poklesu výkonu železniční dopravy, které prohlubovaly její ztrátovost a zvyšovaly její nároky na veřejné rozpočty. České Dráhy OD …. Index výkonů osobní dopravy ČD ND …. Index výkonů nákladní dopravy ČD Nákladní doprava ČD 2008/2009 2008 2009 Změna Přeprava (mil.t) 77,71 60,22 - 22,5% Tržby (mil. Kč) 16.863 11.546 - 31,5% Jak se mi pokles výkonů promítne do hospodaření? nPokles výkonů → pokles reálných tržeb. nJsem schopen zvyšovat tarify → těžko, vysoká cenová elasticita poptávky, obzvláště v osobní dopravě. nJsem schopen dostatečně srazit náklady? → obtížně, pokud je velká část z nich fixní nDalší problém: pokles výkonů mi nabourává úspory z rozsahu a z hustoty n Ztráty ČD Ježíšek naděluje Českým Drahám 1)Copak se stalo v roce 2003? 2)Copak se stalo v roce 2008? Transformace české železnice nVýznamnou změnou pro českou železnici byl počátek roku 2003, kdy zanikla bývalá integrovaná státní organizace České Dráhy, s.o. a vznikly dvě nástupnické organizace: n1) Manažer infrastruktury Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC, s.o.), na kterou byla převedena železniční dopravní cesta n2) České Dráhy, a. s., na kterou byl převeden vozový park a většina zaměstnanců. n SŽDC, s.o. nSpráva železniční dopravní cesty, s.o. (SŽDC) je státní organizací, která spravuje železniční dopravní cestu, zajišťuje její údržbu, modernizaci a organizuje provoz na ní. nV oblasti modernizace jsou hlavními investičními akcemi modernizace tranzitních železničních koridorů včetně hlavních železničních uzlů v jejich trase. nMezi další funkce SŽDC patří přidělování kapacity dopravní cesty a vypořádání pohledávek po zaniklé organizaci České Dráhy s.o. n Veřejné dotace do železnice 1.1.2003 vznik SŽDC % VV … podíl železničních dotací na celkových veřejných výdajích v ČR (%) % HDP … podíl železničních dotací na HDP ČR (%) Tržby, investice a dotace… 2003 2005 2007 2008 2009 Tržby OD 5.008 5.438 6.268 6.228 6.525 Tržby ND 18.574 16.479 17.599 16.863 11.546 Investice ČD+SŽDC 15.584 19.931 22.483 30.804 25.860 Dotace ČD+SŽDC 24.892 35.956 36.468 58.979 47.805 mil. Kč. Proč rostou dotace…? n…protože akcelerují investice na české železnici. n nTabulka: Investice ČD+SŽDC (mil. Kč) n 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 15.584 17.538 19.931 18.877 22.483 30.804 25.860 Koridory Zdroj: VZ SŽDC Přestavba ŽU Brno n n n n n n 1180432525-v Celkové náklady: 24,5 mld. CZK. Plátci: SFDI, město Brno, JMK, EU, soukromý kapitál Zdroj: www.zeleznicni-uzel-brno.cz Praha-Beroun: nChystá se stavba jednoho z největších tunelů na světě: tentokrát nikoli v Alpách, ani pod mořskými úžinami, ba ani v Japonsku, ale v kopcích u Berouna. nVlaky směřující z Prahy na západ se zanoří pod zem kousek za smíchovským nádražím a na zemský povrch vyjedou až po téměř 25 kilometrech přímo před nádražím v Berouně. nTunel, jehož výstavba má podle plánů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) začít v roce 2010 a být ukončena o šest let později, se zařadí na 6. místo nejdelších tunelů na světě. Náklad na výstavbu vyčíslil projektant – Metroprojekt – na 30 miliard korun. Zdroj: M. Kvizda: Praha-Beroun: tunel do našich kapes. www.econ.muni.cz/railways Zadluženost ČD Zadluženost = cizí zdroje/aktiva celkem Likvidita ČD Likvidita = krátkodobý majetek/krátkodobé závazky Typy veřejných dotací do české železnice Øinvestiční Øprovozní Ømimořádné Øna úhradu ztrát osobní dopravy Øodpuštění závazků vůči státu Skladba dotací mil. Kč. 2007 2008 2009 Investiční SŽDC 15.783 22.905 18.960 Provozní SŽDC 5.387 7.665 8.005 Odpouštění dluhů SŽDC 4.567 6.369 6.357 Mimořádná SŽDC 0 11.852 0 Dotace ztrát OD – ČD 8.161 8.905 12.361 Ostatní (ČD+SŽDC) 2.570 1.283 2.122 CELKEM 36.468 58.979 47.805 Dotace na úhradu ztrát OD nNejvětší dotaci, kterou dostávají České Dráhy z veřejných rozpočtů jsou dotace na úhradu ztrát z provozování osobní dopravy. nTato dotace je poskytována ze dvou zdrojů. Dálkovou celorepublikovou dopravu dotuje (objednává) Ministerstvo dopravy, regionální dopravu dotují (objednávají) jednotlivé kraje. Provozní dotace n mil. Kč. 2003 2005 2007 2009 Poplatek ČD za použití ŽDC 5.758 5.684 5.688 4.028 Tržby ČD za zajištění ŽDC 11.330 11.244 11.382 5.320 Provozní dotace SŽDC 5.400 5.400 5.387 8.005 Mimořádná dotace nV roce 2008 došlo ke vzniku mimořádné dotace ve prospěch SŽDC. V červenci tohoto roku došlo k faktickému převodu funkce provozovatele dráhy z ČD na SŽDC. nK tomuto účelu SŽDC odkoupila od ČD majetek potřebný k provozování dráhy. K financování tohoto nákupu od ČD poskytlo Ministerstvo dopravy Správě železniční dopravní cesty mimořádnou dotaci ve výši 11.852 mil. Kč. n n Cizí zdroje… Cizí zdroje SŽDC nK 1. lednu 2003 došlo k převodu téměř všech krátkodobých i dlouhodobých závazků z ČD na SŽDC. nZa tyto závazky se zaručil stát. Tyto závazky dosahovaly k 1.1.2003 57,7 mld Kč, k 1.1.2009 byly sníženy na 40,2 mld. Kč. nVzhledem k tomu, že SŽDC nemá v zásadě žádné zdroje financování (poplatek za použití železniční dopravní cesty nestačí ani na úhradu provozních nákladů), tyto závazky splácí za SŽDC Ministerstvo financí. nÚhradou závazku SŽDC Ministerstvem financí dochází ke vzniku pohledávek státu za SŽDC, které jsou postupně promíjeny. Celý mechanismus je upraven usnesením vlády ČR 1553/2005. Důsledky nInvestice + Osobní doprava = Vysoké výdaje n nJak tyto výdaje financovat? a)Veřejnou dotací dnes b)Zadlužit se (Veřejnou dotací zítra) Konkurence…? nDva teoretické modely: a)Centralizovaný → stát dotuje a vlastní železniční podnik, který je integrovaný a monopolní. b)Tržní → na trhu probíhá konkurence mnoha železničních operátorů. Co s železnicí může dělat hospodářská politika? 1)Nic (nedotovat) → krach osobní dopravy v USA, fungující železnice Rusko, Čína 2)Deregulace tarifů → rozvoj nákladní dopravy v USA 3)Geografická separace → rozdělení železničních podniků na menší celky (Latinská Amerika,Japonsko) 4)Privatizace (Latinská Amerika, Velká Británie) 5)Evropská cesta → vertikální separace 6) 6) 6) Rozdělení x privatizace (zdroj grafu: Ibanez 2004) Evropská dopravní politika nCíle: n1) Obnovení rovnováhy mezi dopravními módy a podpora intermodality n2) Boj s kongescemi; bezpečnost a kvalitní úroveň služeb + udržení cíle práva na mobilitu n3) Rovné zpoplatnění rozdílných dopravních módů → smyslem je podpora užívání enviromentálně přátelských módů a méně přetížené infrastruktury Ø Ø Zdroj: EC (2001): White Paper on Transport Policy Evropská železniční reforma nCíl: nRevitalizace železnice n nNástroje: ØVytvoření tržního prostředí → oddělení infrastruktury a služeb → podpora konkurence ØOptimální využití infrastruktury ØModernizace služeb Zdroj: White Paper – European transport policy for 2010 (2001) „Evropský“ pohled na železnici nProblém: Řešení: nMálo konkurence → Vertikální oddělení nÚzká hrdla infrastruktury → Dotace nNedostatečné investice → Dotace n n Další problémy… n1) Ztrátovost n2) Národní trhy n3) Státní vlastnictví n4) Regulace Limity konkurence na železnici… nPůsobení konkurence na trhu za účelem zvýšení výkonnosti má několik předpokladů: qKonkurence probíhá na trhu qSubjekty musí mít stejné postavení qNeexistence bariér vstupu do odvětví qPodnikání za účelem zisku qFirmy nesou plné náklady podnikání qNeexistence přirozeného monopolu q q q Nerovná konkurence? nČastým argumentem je skutečnost, že železniční dopravci musí platit za použití železniční dopravní cesty, zatímco uživatelé silniční dopravy tak často nečiní. Ale… nHlavními příjmy SFDI je silniční daň a podíl výnosu spotřební daně na benzín, naftu a dálniční známky. nSilniční dopravní cesta má daleko vyšší výkony a je volně využívána pro individuální automobilovou dopravu, což je na železnici nerealizovatelné nTeze, že ČD platí náklady za používání dopravní cesty je fikcí. Celý mechanismus funguje tak že SŽDC fakturuje ČD za použití dopravní cesty a ČD fakturuje SŽDC za zajištění provozuschopnosti dopravní cesty. nDotace do osobní dopravy provozované na drahách v období 2000 – 2004 byly 2 - 3krát vyšší než u dotace do autobusové dopravy. nJe opravdu železniční doprava ekologická? Několik údajů.. ØČR: Délka silniční sítě: 127.710 km n Délka železniční sítě: 16.494 km (MD 2008) ØEU: Doba trvání cesty do práce: n Autem: 19 minut n Veřejnou dopravou: 49 minut (Gerondeau 1997) ØHraniční efekt: na rozdíl od USA jsou vnitrostátní dopravní toky v Evropě daleko silnější (cca 5x – 10x) než mezistátní → důsledky pro plánování evropské dopravní infrastruktury ØKauza Lamanšský tunel; Gotthardský tunel, vysokorychlostní tratě n