nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_TITL logo_econ_W text nBankovnictví 2 Krajíček n1 Bankovnictví 2 Banking 2 text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n2 Cíl n n Druhá část Bankovnictví 2 se věnuje systému finančního řízení, organizační struktury a kompetencí jednotlivých bankovních útvarů, informačního systému, strategie a plánování, kontrolního systému, základy postavení klienta v bankovním podnikání, personálního managementu a ekonomické analýzy banky n n Navazujeme na znalosti z předmětů Bankovnictví I, n Součástí jsou: Øpřednášky Øsemináře Øzpracovaní zadaných seminárních prací a POT Øprezentace zadaných seminárních prací Øpřednášky odborníků z praxe, především v prezenční formě studia n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n3 Plán přednášek n1) Specifické postavení firemního bankovnictví ØPodstata bankovnictví pro fyzické osoby ØPodstata firemního bankovnictví ØVýběr klientů a jejich segmentace ØSegmenty firemního bankovnictví ØPostavení firemních klientů v bance n2) Firemní bankovnictví a jeho trh Øfunkce a význam bankovních poradců Øpolitika produktů a služeb Øhodnocení a ocenění obchodního personálu n3) Firemního bankovnictví a jeho strategie ØVýchodiska pro tvorbu produktů a služeb ØTvorba nových produktů ØOmezení tvorby nových produktů ØVýchodiska pro strategii text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n4 Plán přednášek n4) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) ØTvorba strategie klienta a strategie banky ØProdukty a služby ve vazbě na strategii banky ØStávající klienti a akvizice nových klientů n5) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie ØSofistikované produkty a služby ØCash Managament a Cash Pooling ØSyndikované úvěry ØKolaterizované produkty (CDO, CDM apod.) ØSpolupráce s klienty a jejich poradci n6) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví ØOrientace bank ØPriority ØAkvizice klientů ØPožadavky klientů na nové produkty a služby text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n5 Seminární práce n1) Specifické postavení firemního bankovnictví n Analýza základní klientské segmentace v bankách n (analyzovat nejméně dvě vybrané banky) n2) Firemní bankovnictví a jeho trh n Analýza přístupu bank k firemní klientele n (porovnání přímých přístupů a akvizic prostřednictvím třetích osob na příkladu nejméně dvou vybraných bank) n3) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie n Analýza nejpoužívanějších produktů ve firemním bankovnictví n (analyzovat produkty nejméně dvou vybraných bank) n4) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) n Analýza strategického přístupu k firemní klientele n (vzájemně analyzovat jaký je přístup bank a tvorba jejich strategických záměrů) n5) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie n Prezentace vybraných produktů pro firemní klientelu a jejich porovnání n (je možno si vybrat libovolné produkty, jejich popis, uplatnění a výhody pro klienty) n6) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví n Co lze očekávat ve firemním bankovnictví n Všichni (vlastní volné úvahy v rozsahu cca 1 strany – všichni studenti) nKontrolní test nVybrané banky: Komerční banka, ČSOB, ČSAS, Raiffeisenbank, Citibank, Royal Bank of Scotland, Unicredit, n GE Money Bank n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n6 POT nStejné jako u pro seminární práce, ale posluchači si vyberou každý pouze jedno téma n1) Specifické postavení firemního bankovnictví n Analýza základní klientské segmentace v bankách n (analyzovat nejméně dvě vybrané banky) n2) Firemní bankovnictví a jeho trh n Analýza přístupu bank k firemní klientele n (porovnání přímých přístupů a akvizic prostřednictvím třetích osob na příkladu nejméně dvou vybraných bank) n3) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie n Analýza nejpoužívanějších produktů ve firemním bankovnictví n (analyzovat produkty nejméně dvou vybraných bank) n4) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) n Analýza strategického přístupu k firemní klientele n (vzájemně analyzovat jaký je přístup bank a tvorba jejich strategických záměrů) n5) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie n Prezentace vybraných produktů pro firemní klientelu a jejich porovnání n (je možno si vybrat libovolné produkty, jejich popis, uplatnění a výhody pro klienty) n6) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví n Co lze očekávat ve firemním bankovnictví n Všichni (vlastní volné úvahy v rozsahu cca 1 strany – všichni studenti) nKontrolní test nVybrané banky: Komerční banka, ČSOB, ČSAS, Raiffeisenbank, Citibank, Royal Bank of Scotland, Unicredit, n GE Money Bank n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n7 Požadavky ke zkoušce nPrezenční studium nPodmínkou účasti na zkoušce je: Øúspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních seminárních testů. Podmínkou pro úspěšné absolvování každého z nich je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více). Øzpracování, předložení a presentace seminární práce na zadané téma s hodnocením prospěl. nKombinované studium nPodmínkou účasti na zkoušce je: ØVypracování a odevzdání prací opravovaných tutorem (POT) podle harmonogramu jako průkazný výsledek domácí přípravy studentů v rámci samostudia. n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n8 Doporučená literatura na) základní literatura: ØMISHKIN,F. The economics of money, banking and finance.vyd.7., Boston, 2004, 679 s. ISBN 0-321-12235-6 ØREVENDA,Z., Peněžní ekonomie a bankovnictví, Management Press, vyd. 4., Praha, 2005, 627 s., ISBN 80-7261-132-1 ØSŮVOVÁ, H., Specializované bankovnictví, vyd. 1., Bankovní institut, Praha, 1997, 398 s., ISBN 80-902243-2-6 ØPETRJÁNOŠOVÁ, B. Bankovnictví II-Distanční studijní opora. vyd.1., Brno: MU Brno, 2004. 80 s. ISBN 80-210-3523-4 ØPOLOUČEK, S.České bankovnictví na přelomu tisíciletí. vyd.1. Ostrava: Ethics, 1999. 190s. ISBN 80-238-3982-9 ØSOKOLOVSKÝ, Z. Vitální banky.. 1. vyd. Praha : Bankovní institut, 1999. 374 s. ISBN 80-7265-024-6. nb) doporučená literatura: ØCETLOVÁ,H., NEUMANN,J. a kol. Bankovní strategie. vyd. 1., Praha: Bankovní institut, a.s., 1999, 116s. ØLÉR,L. Regulace činnosti bank, vyd.1., Praha: Bankovní institut, a.s., 1997, 157 s.; ØSARDI,A.Vnitřní bankovní audit. vyd.1., Praha: HZ Praha, 1996.112s. ISBN 80-86009-05-X ØTOMÁŠEK,M. Bankovnictví jednotného vnitřního trhu Evropské unie. Vyd.1., Praha: Linde Praha, a.s., 1997. 516 s. ISBN 80-7201-052-2 text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n9 n n1 přednáška n nSpecifické postavení nfiremního bankovnictví text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n10 Ø Øpodstata bankovnictví pro fyzické osoby Øpodstata firemního bankovnictví Øvýběr klientů a jejich segmentace Øsegmenty firemního bankovnictví Øpostavení firemních klientů v bance text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n11 nPodstata bankovnictví pro fyzické osoby ØRetailové obchody ØJednotné postupy ØVelký počet klientů ØVysoká rizika u jednotlivých klientů ØCelkově nižší riziko ØVysoké výnosy – marže u jednotlivců n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n12 nPodstata firemního bankovnictví Ømenší počet klientů Øcílená segmentace Ønižší úrokové výnosy – marže Øplatební styk Øtuzemský Øzahraniční Øpřeshraniční - text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n13 Ø nVýběr klientů a jejich segmentace Øproč výběr klientu Øsmysl segmentace Øpodmínky segmentace text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n14 Segmentace n O klientech musíme vědět, pokud je chceme opravdu uspokojit, vše (resp. co nejvíce). n Pokud opravdu víme vše, teprve potom můžeme vytvořit účinnou marketingovou strategii. n Současně máme možnost se zaměřit na náš cílový trh – tzv. cílování trhu (targeting). nO klientech je nezbytně nutné vědět: Økdo jsou (podle toho definujeme jejich vlastnosti a potřeby), Øjak k nim přistupovat (strategie jejich získaní uspokojení jejich potřeb). nKlient Øje souhrnem všech fyzických a právnických osob, které mohou získat výrobky, produkty či služby, které nabízíme. n n Tyto definice pochopitelně zahrnují širokou škálu osob s různými a jedinečnými potřebami, chováním, očekáváním a hodnocením. Tyto osoby mají mnohé společné vlastnosti, ale jsou naprosto jedinečné. text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n15 Segmentace v bankovnictví nSegment soukromé klientské sféry n Za nejdůležitější je považována segmentace demografických faktorů a v případě potřeby u globálních bank i geografických faktorů. Ve vybraných případech se potom používají kriteria psychologická nebo chování. nDemografické faktory: Øvěk, Øpříjem, majetek, Øzaměstnání, Øpohlaví, Øvelikost rodiny, Øživotní cyklus rodiny, Øvzdělání, Ønáboženství, Ørasa, Ønárodnost, Øbydliště. text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n16 nSegment podnikatelské klientské sféry (corporate banking) n Základem strategie v segmentu podnikatelské sféry je rozčlenění dle čtyř základních kriterií pro segmentaci. nKritéria jsou: Øekonomická aktivita, Øvelikost, Øpostavení na trhu, Øvlastnické vztahy. n Toto rozčlenění není možno považovat pouze za členění z pohledů marketingu, ale má svůj význam i z pohledu řízení rizika a stanovení tržních podílů jednotlivých sektorů v úvěrovém portfoliu bank. text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n17 Ø nPostavení firemních klientů v bance Ødrobní podnikatelé a fyzické osoby Østřední podniky Øvelké podniky n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n18 Ø nČím tedy jsou korporátní klienti pro banku Øpřinášejí rozhodující zisk ØPřitahují další klienty ØKorporátní ØRetailové text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n19 n n2 přednáška n nFiremní bankovnictví a jeho trh text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n20 Øfunkce a význam bankovních poradců Øpolitika produktů a služeb Øhodnocení a ocenění obchodního personálu text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n21 Funkce a význam bankovních poradců nJak rozdělit bankovní poradce Øv bance Ømimo banku na volné noze text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n22 Politika produktů a služeb n Nehmotná povaha služeb, zejména v bankovním sektoru má za následek odlišnosti při jejich prodeji od hmotných produktů. ØPokud si klient kupuje televizi má prodejce možnost mu ji zcela konkrétně předvést a klient možnost se s ní seznámit. Jakou možnost se seznámit s nabízenou bankovní službou má klient banky kterému je nabízena investice do zahraničních podílových fondů, otevření běžného účtu a jiné služby. S výjimkou platebních karet např. zlatých nebo platinových, kdy klient dostane do rukou prestižní kousek plastiku nemá klient banky k dispozici nic jiného než záznam v počítači banky a jeho otisk na papírové medium. ØStejně tak pokud navštívíme holiče, aby nás ostříhal (oholil) po poskytnutí jeho služby již nemáme žádný pocit nového produktu. ØBankovní službu, stejné jako ostatní služby můžeme považovat za nehmotný produkt, který je spotřebován v okamžiku jeho poskytnutí text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n23 Hodnocení a ocenění obchodního personálu n Na počátek se zamysleme nad tím co je vlastně úkolem zaměstnanců prodeje – obchodního personálu. n Hlavním úkolem zaměstnanců prodeje je jednak zabezpečení vlastního prodeje a současně udržovat trvalé dobré vztahy jak se současnými, tak potenciálními klienty. text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n24 nMají následující funkce: ØInformovat klienty. Klienti, kteří projeví zájem o naše produkty a služby musí být informování především o vlastnostech, použití a přednostech našich produktů. Není nutné aby se prodejci zabývali technickými detaily – klienti jim v mnoha případech rozumí mnohém lépe. Klient si vždy nutně nekupuje produkt, ale výhodu která je s jeho vlastnictvím spojena. ØNavrhovat. Zejména v bankovnictví jsou správné návrhy řešení k uspokojení potřeb klientů tím nejdůležitějším co bance získává klienty. Odrazem v potřebě správných řešení je private banking, které zaznamenává svůj rozmach. V bankách je to i otázka bankovních poradců, kteří řešení problému buď klientům sami navrhnou, nebo si přizvou specialisty. ØPřesvědčovat. Klienta je nutno přesvědčit k tomu aby přijal naší nabídku. Nemůžeme však klientovi vnucovat každou nabídku. Nabídka musí být pro klienta výhodná, jinak ohrožujeme své budoucí obchody s klientem, ale vznikne i potenciální hrozba že klient bude o našem postupu informovat i ostatní. ØSpolupracovat. Zejména v bankovnictví je nutno sledovat klienta a jeho chování,abychom měli jistotu že správně využívá naše služby. text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n25 n n3 přednáška n nFiremní bankovnictví a jeho strategie text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n26 ØVýchodiska pro tvorbu produktů a služeb ØTvorba nových produktů ØOmezení tvorby nových produktů ØVýchodiska pro strategii text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n27 Východiska pro tvorbu produktů a služeb nInovace klíč k úspěchu n Rostoucí konkurence a s ní spojená všeobecná agresivita vytvářejí na tlak na neustálou tvorbu nových produktů. n Tento trend je zřejmý ve finančnictví a bankovnictví zejména v posledních létech. Banky a finanční instituce jsou nuceny věnovat stále více času tvorbě a vývoji nových produktů a služeb. Klient může tak lépe uspokojovat své potřeby – má možnost si vybrat produkt, službu, která lépe uspokojí jeho potřeby. nPříčiny vzniku inovací n Vnitřní faktory Vnější faktory n návrhy zaměstnanců klienti n vedoucí odd. styku s klienty dodavatelé n vedoucí marketingu poradci n vedoucí oddělení vývoje zprostředkovatelé n návrhy spojené s rozvojem firmy konkurence n firemní „brainstorming“ skupinové rozhovory n změny ve společnosti n legislativní změny text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n28 Tvorba nových produktů text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n29 Omezení tvorby nových produktů ØJedná se o služby ØKopírovatelnost ØNapodobitelnost ØNeexistence autorské ochrany n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n30 Východiska pro strategii nUrčení cílového trhu nRozhodující pro přežití firmy je především vytvoření: Øvhodného portfolia produktů a služeb, Østrategie zavádění produktů a služeb. nŽádná firma nemůže mít ve svém portfoliu všechny produkty a služeb. K jejich optimalizaci musí stanovit i jejich strategii jak je postupně zavádět. nCo je tedy smyslem: Ømít produkty a služby s různým stupněm zralosti, Ømít možnost uspokojovat co nejširší požadavky klientů, Ørozložení produktů a služeb směřovat tak aby naše příjmy neustále rostly. - text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n31 n n4 přednáška n nStrategie korporátních bank n(firemní bankovnictví) text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n32 ØTvorba strategie klienta a strategie banky ØProdukty a služby ve vazbě na strategii banky ØStávající klienti a akvizice nových klientů text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n33 Tvorba strategie klienta a strategie banky ØO co má zájem banka ØMaximalizaci zisku na klienta ØUdržet si klienta ØPodíl na trhu ØZískat nové klienta ØO co má zájem klient ØCo nejnižší náklady na bankovní služby ØSofistikované produkty text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n34 Produkty a služby ve vazbě na strategii banky ØInovace jako klíč k úspěchu ØEtapy vývoje produktu, služby ØJaké služby ØJaké produkty ØInovace a vývoj produktu v bankovnictví ØSpecifikum bankovního marketingu text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n35 Stávající klienti a akvizice nových klientů nCo je těžší ØKlienta udržet ØKlienta získat ØNabídky klientům - nVálka topinkovačů text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n36 n n5 přednáška n nProdukty firemního bankovnictví na jeho strategie text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n37 ØSofistikované produkty a služby ØCash Managament a Cash Pooling ØSyndikované úvěry ØKolaterizované produkty (CDO, CDM apod.) ØSpolupráce s klienty a jejich poradci text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n38 Sofistikované produkty a služby ØOver-night servis ØCash management ØMulticash ØPoradenství text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n39 Cash Managament a Cash Pooling nCo je více Cash Management nebo Cash Pooling text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n40 Konkurence na trhu bankovních služeb n Øzisk Øriziko Øzvyšování tržní hodnoty Øpostavení na trhu – tržní podíl n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n41 Příčiny a podmínky pro vznik nových bankovních služeb n n Øprudký rozvoj možností informačních technologii. Ørozšiřování clearingového systému zpracování mezibankovních plateb, které je výrazně levnější a rychlejší než korespondenční platby; Øvýznamný činitelem byla i iniciativa Evropské komise, která zrušila od roku 2004 ve většině členských států EU daň z přeshraničních plateb úroků a tím zatraktivnila reálný Cash Pooling. ØSEPA text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n42 Významné bezrizikové produkty nCash Managament Øvedení běžných účtů v domácí měně Øvedení běžných účtů v cizích měnách Øplatební styk tuzemský a zahraniční Øtresory operace – termínované vklady, spořící účty a úsporné vklady Ødevizové transakce Øoperace s hotovostmi v domácí měně a cizích měnách Øplatební karty, jak debetní tak kreditní Øvedení zaměstnaneckých účtů ØCash Pooling Øservisní střediska text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n43 Cash Pooling nJeho varianty n Ømonokriteriální Ømultikriteriální Øjednoměnový Ømultiměnový Ølokální Ømultinacionální Øúvěrový Øsnížení rizika Øreálný Øfiktivní text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n44 Hodnocení rizikovosti Cash Managamentu nZe strany bank Øvedení běžných účtů v domácí měně – bezrizikový produkt Øvedení běžných účtů v cizích měnách – bezrizikový produkt Øplatební styk tuzemský a zahraniční – bezrizikový produkt Øtresory operace – termínované vklady, spořicí účty a úsporné vklady – bezrizikový produkt Ødevizové transakce – pokud jsou zajištěny peněžními prostředky na účtu klienta, jedná se o bezrizikový produkt Øoperace s hotovostmi v domácí měně a cizích měnách – v zásadě bezrizikový produkt pokud nedojde k selhání lidského faktoru u pracovníků banky. Banky se je snaží omezovat a nahrazovat bezhotovostními operacemi Øplatební karty, jak debetní tak kreditní – v případě debetních karet se jedná o bezrizikový produkt. U kreditních karet je potom kreditní riziko v závislosti na výši poskytnutého úvěru a bonitě klienta Øvedení zaměstnaneckých účtů – bezrizikový produkt ØCash Pooling – rizikem zůstává pouze ta část úvěru, která není kryta kreditem na účtech klienta Øservisní střediska – bezrizikový produkt text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n45 Hodnocení rizikovosti Cash Managamentu nZe strany klientů Øvedení běžných účtů v domácí měně – bezrizikový produkt Øvedení běžných účtů v cizích měnách – bezrizikový produkt Øplatební styk tuzemský a zahraniční – bezrizikový produkt Øtresory operace – termínované vklady, spořicí účty a úsporné vklady – bezrizikový produkt, i když jeho bezrizikovost je omezena pojištěním vkladů Ødevizové transakce – bezrizikový produkt Øoperace s hotovostmi v domácí měně a cizích měnách – v zásadě bezrizikový produkt pokud nedojde k selhání lidského faktoru u pracovníků firmy Øplatební karty, jak debetní tak kreditní – bezrizikový produkt Øvedení zaměstnaneckých účtů – bezrizikový produkt, navíc je zde omezena možnost přístupu neoprávněných osob k citlivým údajům o příjmech ØCash Pooling – bezrizikový produkt, navíc dochází k úspoře nákladu na úvěry, které jsou kompenzovány zůstatky na kreditních účtech Øservisní střediska – bezrizikový produkt text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n46 Příklad fiktivního řízení Cash Poolingem pro více měn n n n n n n n nUSD n n nEUR nSKK nGBP nCZK nParticipating account balances n nTranslation nEUR nEnd of day balance nFictive Cash Pooling balance and interest payment n n nTranslation n nEUR n n nSettlement of adjusted interest: nMargin adjustment n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n47 Závěr Cash Managamentu n Øsnížení rizika na straně bank Ølepší využití vlastních zdrojů u klientů bank Øsnížení zisku bank Økonkurenční boj – bank má klienta ØTlak na rozvoj bankovních služeb s nižší rizikem n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n48 text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n49 text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n50 text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n51 Syndikované úvěry ØDruhy syndikovaných úvěrů ØProč syndikované úvěr ØCo syndikované úvěry přinášejí ØBance ØKlientovi n n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n52 Kolaterizované produkty (CDO, CDM apod.) ØCDO ØCDM ØPříčiny jejich vzniky ØJak je použivat text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n53 Spolupráce s klienty a jejich poradci ØMá banka spolupracovat s poradci ØMá klient spolupracovat s poradci ØCo přináší spolupráce s poradci ØKlientům ØBance Ø n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n54 text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n55 Konkrétní příklad text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n56 n n6 přednáška n nOčekávaný vývoj nve firemním bankovnictví text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n57 ØOrientace bank ØPriority ØAkvizice klientů ØPožadavky klientů na nové produkty a služby text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n58 Orientace bank n Øspecializace Øuniverzálnost Øsofistikované produkty text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n59 Priority Øzisk Øtržní podíly text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n60 Akvizice klientů nVýchodiska Øanalýza současných a budoucích cílových trhů, Øfaktorů ovlivňujících trh, Øpotřeby, požadavky a hodnoty cílové skupiny klientů, Øpodíl na trhu, který v současnosti a v budoucnosti chceme obsadit, Øsoučasná a očekávaná výkonnost a účinnost produktu, ØSWOT analýza klienta a klientů – cílových skupin a jejich určení. text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n61 Požadavky klientů na nové produkty a služby nMarketingová východiska Øanalýza klientů Østávajících ØPotenciálních Øpotřeby klientů Øslužby Øspolupráci Øpodporu Ø n text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n62 Co udělat Øidentifikací a vyhodnocením trhu jak po částech, tak celkově, Øpopisem jednotlivých segmentů trhu, Øidentifikací potřeb a motivací klientů, Ødefinovat předpokládaný vývoj obratu a cenové úrovně, Øanalyzovat postavení firmy/banky na trhu a její image, Øpoznat firmu/banku zevnitř, Øpoznat prostředí v němž se firma/banka pohybuje jako základ pro strategická rozhodnutí, Øsběr a analýzu informaci u realizovaných i nerealizovaných projektů včetně příčin Øúspěšnosti a neúspěšnosti, Ørozhodnout o formě a metodách propagační kampaně, Ørozhodnutí o uvedení nového výrobku (produktu) na trh. text nBankovnictví 2 Krajíček n‹#› pruh_normal pruh_normal nwww.econ.muni.cz nBankovnictví 2 Krajíček n63 n