13. Finanční plánování II – strategické aspekty plánování 13.1 Strategické cíle podniku - model SMART Strategické cíle podniku – jeden z výstupů procesu strategického plánování - obvykle s vysokou časovou prioritou - obvykle spojeno s dlouhým časovým horizontem (alespoň pokud jde o důsledky) - stejně jako i sám proces strategického plánování permanentně aktualizované - dobře definovaný cíl musí být SMART Model SMART - Specific (specifický, tedy konkrétní) - Measurable (měřitelný) - Achievable (dosažitelný) - Result oriented (orientovaný na výsledek, ve smyslu realistický) - Time framed (časově vymezený) 13.2 Analýza prostředí strategického podnikatelského záměru (plánu) 1) Externí prostředí Makroprostředí - existuje nezávisle na vůli podniku Definuje: Příležitosti O (Opportunities) a Hrozby T (Threats), často ve vazbě na budoucnost. Model SLEPT Popisuje vliv následujících základních sil makroprostředí: S sociální či sociologické aspekty(v širším smyslu kultura) L legislativa E ekonomika T technologie (v našem prostředí technika i technologie). 2) Interní prostředí Mikroprostředí – podnik přímo ovlivňuje svými činnostmi Definuje: Silné stránky S (Strenth) a Slabé stránky W (Weakneses), jako aktuální stav. Model 4P (alt. 7P) Základní podobou modelu je forma 4P. Ta charakterizuje potenciál podniku na úrovni ukazatelů, týkajících se následujících okruhů: Product Price Place Promotion Varianta modelu 7P vznikla rozšířením modelu 4P o další oblasti analýzy. Pro naše účely není toto rozšíření nijak kriticky významné. BCG matice (Boston Consulting Group), alt. známé i jako BPM (Business Portfolio Matrix) + 20% Hvězdy Otazníky (Problémové děti) nárust 0 odvětví Dojné Psi krávy (Ubozí psi) - 20% 1 0,5 0 relativní podíl na trhu 3) Mezoprostředí Tuto úroveň považujeme za částečně podnikem ovlivnitelnou, ku příkladu (a zřejmě i nejčastěji) nástroji marketingu. Model 5F (pět konkurenčních sil podle Portera)) DODAVATELÉ SUBSTITUTY KONKURENCE NOVĚ V OBORU PŘÍCHOZÍ ODBĚRATELÉ 13.3 Souhrn výsledků strategické analýzy (generování alternativních strategií) Matice SWOT Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Hrozby Matice SWOT tak dává celkový (syntetický) přehled o strategickém postavení analyzovaného podniku. Matice TOWS Modifikace SWOT matice o čtyři množiny konkurenčních strategií do následující podoby. Jinými slovy, vnitřní pole TOWS matice definují možná chování podniku na úrovni strategických voleb (strategic options). Silné stránky Slabé stránky ofenzivní opatrný Příležitosti přístup přístup ukázat sílu ustupovat, Hrozby a kompromisy, unikat nebezpečí likvidace