KOMENTÁŘ 28.11. 2010 Našli jsme konkurenty na trhu. V prodejnách jsme mluvili s obsluhou, prohlédli si prostředí. Dotazník se vyplňoval v Brně a Hradci Králové. Odpovědi byly otevřené i uzavřené, ale více jsem informací jsme získali přímým dotazováním, neboť jsme se mohli dozvědět více. Z výsledku dotazníku nám vyplynulo následující. Všichni muži znají značku HB. Nejvíce si jí asociují s oblečením, 47 % a parfémy 39 %. Pouze 55% muž, kteří požívají parfém, si ho kupuje samo, zbylým 45 % je kupován/dáván. Parfumérii FAnn zná jen 41 % dotázaných mužů. Ale jen 19 % z celkového počtu dotázaných zná parfumérii FAnn a samo si kupuje parfém. Za největší a současně nejznámějšími konkurenty sítě FAnn lze považovat sítě parfumerií Marionnaud, Douglas, nebo Esta. Ceny produktů řady Hugo Boss HUGO se v těchto parfumeriích jen velice málo liší, proto pro nás mohou představovat příležitost, ale zároveň i hrozbu. Výrazně nejnižší ceny toaletních vod Hugo Boss HUGO nabízí e-shop Parfums.cz. Cenově e-shop FAnn nemůže Parfums.cz konkurovat. Dále jsme byli na prodejnách, kde jsme mluvili s prodejci o zvycích jejich zákazníků a zjistili, jsme, že se dají přesvědčit ke zkoušce jiného produktu přičemž slevy a soutěže jsou častým lákadlem. 30 % dotázaných uvedlo, že nakupuje parfémy přes internet, jeví se tedy jako nezasažitelní vůní (nejsilnějším artiklem parfému). Nicméně řada z nich se přiznala, že si parfém nejdříve vyberou v drogérii/ parfumérii a až pak si ho koupí na internetu. Hugo Boss je převážně vnímána jako luxusní značka, často mimo možnosti dotazovaných, což je ještě umocněno faktem, že si pod značkou Hugo Boss vybavují spíše jen parfémy BOSS než HUGO. 97 % dotázaných znalo značku Hugo Boss a ve spojení s parfémy si ji spontánně vybavilo suveréně nejvíc lidí, má však celou řadu silných konkurentů – 3 nejsilnější dle výzkumu: 1. Adidas 2. Armani 3. Lacoste Celých 59 % dotázaných vůbec neznalo parfumerie FAnn. Úroveň nákupů v parfumeriích byla rovněž celkem nízká 21 % kupujících. Ačkoliv je internet hrozbou pro kamenné obchody obecně, můžeme ho jistě také využít. Rozhodně můžeme využít toho, že si parfumérie FAnn zřídili e-shop. Další příležitostí k využití, je odbourat předsudky „tohle není pro mě“ a seznámit mladé muže s HUGEM. Rozhodně bychom neměli opomenout nevyhraněné (28 %) a získat je právě pro značku Hugo Boss. Za hlavní cílovou skupinu jsme určili mladé muže ve věku 20 až 30 let, těm je konec konců řada parfému Hugo Boss HUGO určena. Dále jsme si cílovou skupinu obecně vymezili takto: moderní muži plní inspirace a nadšení, kteří se rádi baví a užívají si života v rytmu města. Tito muži jsou ve velké míře vysokoškolského vzdělání, často ještě studenti, ale zároveň začínají svou kariéru, či rozjíždí své podnikatelské aktivity. Částečně finančně zajištěni již jsou, většinou se ale snaží spořit (podnikání, automobil, byt, rodina, zážitky) a tudíž se neorientují na drahé Top-class výrobky, ale spíše na “kvalita a image za přiměřeně rozumnou cenu”. Pokud nakupují drahé výrobky, tak vybírají takové, které jim po nějakou dobu zůstanou a budou dobře sloužit, aniž by dramaticky ztrácely na hodnotě. Budeme-li mluvit k této cílové skupině budeme mluvit především k těm, kteří parfém používají, sami si ho kupují, ale nemají vyhrazenou preferenci. Což odpovídá zhruba 9 % výzkumného vzorku. Na základě námi provedeného výzkumu, jak rovněž ukazuje níže uvedený graf z následujícího slidu, celých 19 % respondentů uvedlo, že sice parfém používá, nicméně si ho nekupuje a dokonce nemá ani preferenci. Těmto mladým mužům parfém kupují či darují ženy – ať už přítelkyně, manželky či matky, což je věkově velmi široká skupina. Ovšem můžeme dovolujeme si a myslíme si, že více než oprávněně předpokládat, že tyto ženy parfém samy používají. Zahrnujeme je tedy do naší vedlejší cílové skupiny. Tyto ženy chtějí v synovi, muži či příteli vzbudit pocit výjimečnosti. Zároveň také chtějí, aby je jejich partner/potomek reprezentoval na určité úrovni a “nemusely se za něj stydět”, protože už není ve věku chlapce, ale muže. Chtějí, aby tak nejenom vystupoval, ale i vypadal a působil na okolí. Často tedy dárek, i když symbolický, může naznačit další směřování. Náš parfém, Hugo Boss HUGO, se tak může stát prvním pomyslným, ale nenásilným “šťouchnutím” tím správným směrem. Jako takový splňuje kritéria dobrého dárku (neurazí, jde dobře použít, šetří starosti s jeho sháněním.) To, předvánoční období chystané kampaně a fakt, že 86 % dotázaných uvedlo, že parfém považuje za dobrý dárek pro muže. Nám napovídá, že tato cílová skupina bude důležitým hráčem v naší kampani. Obecně počítáme s účastí asi 2 500 soutěžících. Jelikož však neznáme jejich rozmístění mezi parfumeriemi – plánujeme 250 slevových kuponů na každou z 39 parfumerií. Každý kupon je opatřen unikátním kódem, který by měl zamezit vícenásobnému zneužití (v soutěži o iPody). Při využití kupónu parfumerie kupon odebere. Počet vydaných kuponů by měl korespondovat s prodanými kusy. Právě tato soutěž nutí lidi, aby opustili čistě internetový nákup a zašli přímo do prodejny. Pro rozeslání byl zvolen pátek, jelikož předchází bezprostředně víkendu (tzn. nezapomenou), a tedy další vánoční nákupní horečce. Rovněž 14 dní před Vánocemi se nám zdá jako správné strategické načasování. Lidé začínají být pomalu nervózní a horečně shánějí inspiraci. Nicméně zbývá ještě dost času na osobní realizaci nákupu, kterou získají také slevu. Samozřejmě i mladé ženy, které ještě nejsou stálými zákaznicemi FAnnu nebo jiné parfumerie, hledající na webových stránkách inspiraci třeba jen pro ženské parfémy, mohou parfém HUGO pořídit pro svého přítele. V České republice existuje 39 parfumerií FAnn v 17 městech: Město: v nákupním centru/ mimo (resp. vnitřní/vnější 1. Brno 2/6 2. České Budějovice 2/2 3. Havlíčkův Brod 1/1 4. Hradec Králové 2/2 5. Chomutov 1/1 6. Jihlava 1/1 7. Karviná 1/1 8. Liberec 2/2 9. Olomouc 1/2 10. Opava 1/1 11. Ostrava 3/3 12. Pardubice 1/1 13. Plzeň 1/1 14. Praha 9/11 15. Prostějov 2/2 16. Ústí nad Labem 0/1 17. Zlín 1/1 31/39 Celkem proběhne 33 akcí (v každí z „vnitřních parfumeriích jedna“ v Brně pak 2. Akce proběhne o víkendu – v sobotu i v neděli, vždy po 4 hodinách nejspíše mezi 14. a 18. hodinou. V každé vlně by mělo být 11 parfumerií. Kdo bude v jaké vlně se dá ještě upravit, nicméně Praha bude mít v každé vlně po třech a Ostrava po jedné parfumerii. Nechceme, aby akce probíhala jednorázově – i když v některých městech to tak bude. Chceme se alespoň trochu rovnoměrně připomínat. Na této akci je především důležité, že samo oslovení probíhá před respektive v blízkosti parfumerií, nikoliv v nich a tedy zasáhne více lidí. Jedná se o velmi nenucené, nenásilné oslovení, je pouze nabídnuta vůně. Testr, který tuto vůni nese, pak nabízí více informací. A právě tato nenucenost by měla zaujmout. Lidé se rovněž nepolekají a nevyhnou „hosteskám“, kvůli kvantům letáků, které rozdávají. „Hostesky“ by měly mít dále visačku s logem HUGO BOSS. Měly by být schopny odpovědět na případné základní dotazy o kampani. Na jeden víkend počítáme s 2900 testry. Vůni, kterou plánujeme použít je HUGO Element. Uvědomujeme si totiž, že značná část populace se nerada ptá, protože to by znamenalo, že něco „neví – či jsou snad hloupí, že si to nezjistili“ nebo se prostě jen cítí nepříjemně a rději si všechny informace najdou sami. Tuto možnost jim tedy chceme poskytnot i v místě prodeje. Banner ani letáky nebudou po celý prosinec, jelikož se tento způsob reklamy se na FAnn parfumeriích kupuje po týdnech/ 14dnech (, což by přetáhlo prosinec) . Navíc nepředpokládáme velké nákupy během svátků/Silvestra. 217 500 = 50 ks * 4350 Kč/ks (iPody) 250 000 = 2 500 ks * 100 Kč/ks (slevy hrazené ze strany HB) 4 875 = (250 ks * 39 prodejen * 3 Kč/A5) / (6 kuponů/A5) 49 600 = 2 lidi * 2 dny * 4 hodiny * 100 Kč/hod * 31 vybraných prodejen ("hostesky") 21 405 = (testry) - předpokládáme 42 tetrů/A4 a maximálně 10Kč/A4 - 2 lidi * 2 dny * 4 hod * 60 minut * 3 testry/min = 2880 ks zaokrouhleno 2900 ks * 31 vybraných prodejen = ((2 900*31)/42)*10= cca 21 405 Kč 29 370 = 33 ks parfému za 890 Kč/ks (parfums.cz) 40 000 = 4 týdny * 10 000 Kč/týden (Banner na e-shopu na prosinec) 60 000 = (direkt mail) 20 000 = 2 * 10 000 Kč/14dní (letáčky) 300 = 100 ks * 3Kč/ks (vytištění letáků) 10 000 = (typo/grafické úpravy) 26 950 = Technická podpora soutěže/hostingu; kontrola, rezerva --------------------- 730 000 Kč