Reforma veřejné správy Řízení a kontrola ve veřejné správě Reforma veřejné správy nmodernizace ústřední státní správy nreforma územní veřejné správy nreforma kvality veřejné správy nreforma postavení zaměstnanců ve veřejné správě Modernizace ústřední státní správy nObecný cíl reformy nzajistit kvalitní právní regulaci a poskytnout občanům kvalitní a efektivní veřejné služby nModernizace npostupný a dlouhodobý proces hodnotícího charakteru nzákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy nministerstva nostatní ústřední správní úřady nRole ústřední státní správy nkoncepční, koordinační a kontrolní činnost Vlivy působící na ústřední správu nvstup České republiky do Evropské unie nvzhledem k vývoji veřejného dluhu nezbytnost racionalizace veřejných financí ninformační technologie nreforma územní veřejné správy npřesun činností operativního charakteru ntlak na koordinovaný postup ministerstev a ostatních ústředních správních úřadů nprosazování moderních manažerských metod řízení Modernizace ústřední státní správy nKoncepce reformy veřejné správy nbřezen 1999 nspojena s reformou územní veřejné správy npřevod řady výkonných a rozhodovacích kompetencí z centra nCíl modernizace nZefektivnění nRacionalizace nZvýšení horizontální koordinace činnosti VS nPři - využití a zaměření na nmoderní technologie nmanažerské metody řízení nzvýšení kvality Modernizace ústřední státní správy nProjekt Phare 2000 Modernizace ústřední státní správy v ČR n2001 až 2003 nPartneři nfinské Ministerstvo financí nfrancouzské Ministerstvo pro veřejnou správu nCíle nzvýšení efektivnosti a výkonnosti ústřední státní správy nzvýšení správních kapacit veřejné správy pro implementaci komunitárního práva n3 hlavní části nefektivní řízení ústřední státní správy nřízení lidských zdrojů a služební zákon nvyužívání informačních technologií Směry a projekty reformy ústřední státní správy nRacionalizace procesů v ústřední státní správě noprostit ministerstva od operativních procesů npodpořit postupný přechod k poptávkovému sestavování rozpočtu nZlepšení řízení v ústřední státní správě npotlačit tzv. resortismus x horizontální i vertikální komunikace nmoderní manažerské techniky nvertikální koordinace a komunikace nřízení znalostí Směry a projekty reformy ústřední státní správy nZvýšení kvality ústřední státní správy nStandardizace služeb nZavádění a rozvoj řízení kvality v ústřední státní správě nReforma regulace v ústřední státní správě nE-government nImplementace a zlepšování státní služby v ústředních správních úřadech nImplementace služebního zákona č. 218/2002 Sb. nRacionalizace financování ústřední státní správy npříprava vrcholového managementu nvytvoření expertního zázemí např. Institut státní správy nrozvoj finančního a výkonového managementu nvyužití soukromých zdrojů pro veřejné investice nsjednocení a prohloubení kontroly v ústřední státní správě Reforma ústředních orgánů státní správy nprojekt „Efektivní stát 2006 – 2011“ nobecné zásady restrukturalizace nzeštíhlení ministerstev nprovádění pravidelných prověrek stavu nvyužívání outsourcingu nminimalizace majetku státu pomocí privatizace nzrušení mimorozpočtových fondů n zrušení nMinisterstvo kultury nMinisterstvo pro místní rozvoj nMinisterstvo dopravy nMinisterstvo informatiky nsloučení nMinisterstva zdravotnictví a sociálních věcí nMinisterstva životního prostředí a zemědělství Regulatorní reforma nRegulace nveškeré nástroje, včetně zákonů, nařízení a dalších norem vydávaných všemi úrovněmi státní správy a orgány, na které vláda tuto pravomoc delegovala nCíl nzvýšení efektivity národního hospodářství a jeho schopnosti přizpůsobit se změnám a zachování či zvýšení konkurenceschopnosti Regulatorní reforma nZpráva o regulatorní reformě v České republice OECD nOblasti hodnocení nmakroekonomický kontext reforem nschopnost vlády vytvářet vysoce kvalitní regulaci npostup vlády při vytváření podmínek pro efektivní fungování tržního prostředí a zvyšování otevřenosti trhu npolitiku vlády v oblasti hospodářské soutěže a jejího prosazování nregulatorní rámec ve vybraných sektorech ekonomiky §odvětví železniční a silniční nákladní dopravy §sektor výroby a distribuce elektřiny a plynu §oblast telekomunikací nDoporučení nZvýšení transparentnosti regulace nAnalýza dopadů regulace Problematika regulatorní reformy v EU nIniciativa Evropské komise pro „lepší regulaci“ (Better Regulation) nklíčový faktor úspěchu pro Lisabonskou strategii nv ČR od 1. listopadu 2007 npovinnost vyhodnocovat předpokládané dopady u všech návrhů právních předpisů nPražská deklarace n1. pol. roku 2009 nsnížení administrativní zátěže o 25 % (2012) nevropské předpisy až 80 % administrativní zátěže Regulatorní reforma nusnesení vlády č. 877/2007 npříloha Obecné zásady pro ohodnocení dopadů regulace RIA nmalá RIA nvelká RIA nvýjimky nvalorizace důchodů nstanovení výše sociálních dávek kdy nedojde ke změně jejich struktury Uplatnění RIA nobecně závazné právní předpisy nministerstva a ostatní ústřední správní úřady npodle legislativních pravidel vlády nimplementace práva ES/EU, které představuje významnou část připravovaných právních předpisů nVýjimky nstátní rozpočet Velká RIA nDopady nKvantitativní nvýznamné jednorázové dopady ve výši alespoň 30 mil Kč za rok nebo na jednu skupinu subjektů nkumulované dopady (opakované nebo součet několika jednorázových) ve výši alespoň 140 mil Kč nKvalitativní ndopady mající za důsledek znevýhodnění některé sociální skupiny a její uplatnění ve společnosti ndopady na hospodářskou soutěž nzásadním způsobem pozmění podmínky fungování trhu/ napraví selhání trhu Reforma územní veřejné správy nDůvody nreforma územní samosprávy předpokladem pro reformu ústřední správy nzintenzivnění decentralizace nuplatnění subsidiarity nnevyhovující územně správní uspořádání nVýchozí stav nzrušením krajských národních výborů vznikla citelná mezera v systému VS nproblémy přesahující obecní dimenzi à nárůst počtu specializovaných orgánů státní správy První fáze reformy územní veřejné správy n4 varianty nZemská – 1991, neuskutečněná nRegionální nKombinovaná nFederativní nzákon č. 347/1997 Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků nNeřešil otázku kompetencí n1. leden 2001 n14 krajů včetně hlavního města Prahy ndecentralizační efekt - samostatná působnost krajů ndekoncentrační efekt - přenesená působnost krajů Druhá fáze reformy veřejné správy n2002-2003 npřesunutí kompetencí ndosud vykonávaných orgány státní správy nna kraje a obce nv přenesené i v samostatné působnosti nzrušení okresních úřadů - 31. 12. 2002 npřechod jimi vykonávaných kompetencí na jiné orgány veřejné správy nzákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností Veřejnoprávní smlouvy nzákon o obcích č. 128/2000 Sb. n§ 63 - § 66 nobce, jejichž orgány vykonávají přenesenou působnost ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností nKrajský úřad nobce s rozšířenou působností, jejichž obecní úřady vykonávají přenesenou působnost ve správním obvodu jednoho krajského úřadu nMV nuzavírá se buď na celou přenesenou působnost nebo na její část npři neplnění povinností vyplývajících z výkonu přenesené působnosti nmůže rozhodnout o přesunu výkonu krajský úřad nebo MV Financování územní veřejné správy nZákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní nPříjmy samospráv ze sdílených daní nKraje n8,92 % nDefinovaná sazba nObce n21,4 % nVelikostní koeficient nRozloha nDefinovaná sazba nSdílené daně nDPH nDzP FO n60 % daně z příjmů samostatně výdělečných osob nDzP PO Moderní trendy v rozpočtování nProgramové rozpočtování nklasifikuje příjmy a výdaje do skupin, vzhledem k aktivitám, které směřují k dosažení společného cíle nVýkonově orientované rozpočtování nkontrola výdajů à řízení výsledků nRozpočtové výhledy nzlepšení strategického a dlouhodobého plánování a udržení fiskálního zdraví Dozor nad činností územních samosprávných celků nLegislativa nzákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) nzákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) nzákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze nzákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu nzákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů nzákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků nDozor nnezákonnost (v případě samostatné působnosti) nnedostatek (v případě přenesené působnosti) nSamostatná působnost – MV nPřenesená působnost §Kraje – věcně příslušná ministerstva §Obce – krajský úřad nKontrola npředmět kontroly je zpravidla obecně vymezen Reforma kvality ve veřejné správě nKvalita ve veřejné správě nmíra naplňování oprávněných požadavků zákazníků na veřejnou službu nebo občanů na kvalitu života n4 oblasti nKvalita komunikace nKvalita specifikace a vymezení služby nKvalita poskytování služby nKvalita personálu a systému Řízení kvality ve veřejné správě nBenchmarking nMetoda zlepšování se učením od druhých n Projekt Benchmarkingu 1. Plánujte (co, jak, kdy a s kým provádět) 2. Shromážděte (výsledky a nejlepší postupy 4. Zaveďte (nejlepší postupy přizpůsobené pro váš úřad) 3. Analyzujte (výsledky a možnosti zlepšování) Řízení kvality ve veřejné správě nEFQM nřízení strategie a plánování ns pomocí zaměstnanců, partnerství, zdrojů a procesů nà výsledky n 000927_05_001453 Řízení kvality ve veřejné správě nCAF (Common Assessment Framework) Společný hodnotící rámec nSebehodnocení nnapomáhá organizaci §v rozeznání silných stránek §v získání přehledu aktivit, které vedou k trvalému zlepšování výkonnosti nBalance Scorecard nmetodou vyvážených ukazatelů nebo také vyváženého úspěchu nnestanovuje vize, ale zajišťuje jejich naplnění Některé další metody řízení kvality nISO 9001 nsystém řízení jakosti nISO 14001 nsystém environmentálního managementu nCyklus PDCA (Demingův cyklus) nPlan, Do, Check, Act nMístní Agenda 21 nnástroj pro uplatnění principů udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni nReengineering nrekonstrukce procesů ke zdokonalení z hlediska kritických měřítek výkonnosti nCharta občana nstanoví základní informace o poskytovaných službách Národní program politiky kvality nNárodní politika kvality (NPK) nsouhrn metod a nástrojů ovlivňování jakosti výrobků, služeb, činností v rámci národní ekonomiky a služeb veřejné správy nusnesení vlády ČR č. 458 ze dne 10. května 2000 nCíl nkvalita přirozenou součástí života společnosti nRada kvality České republiky (MPO) nNárodní konference kvality nCena Ministra vnitra za kvalitu a inovace ve veřejné správě E-Government nvyužití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě nzákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím nStátní informační politika (Cesta k informační společnosti) nzákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu nÚřad na ochranu osobních údajů nMinisterstvo informatiky E-Government nStátní informační a komunikační politika (e-Česko 2006) - eEurope 2005 nvybavení vedoucích a odborných pracovníků veřejné správy čipovými kartami ndefinování a zavedení jednotného bezvýznamového národního identifikátoru npřipojení všech vzdělávacích institucí k internetu neliminace občanské povinnosti předkládat dokumenty v listinné podobě, pokud si je mohou orgány mezi sebou poskytovat elektronicky npříprava legislativní úpravy pravidel pro výměnu dat mezi orgány veřejné správy a postavení základních registrů veřejné správy Czech POINT nČeský Podací Ověřovací Informační Národní Terminál nvýpis z Katastru nemovitostí nvýpis z Obchodního rejstříku, nvýpis z Živnostenského rejstříku, nvýpis z Rejstříku trestů, npřijetí podání podle živnostenského zákona, nžádost o výpis nebo opis z Rejstříku trestů podle zákona č. 124/2008 Sb. nvýpis z bodového hodnocení řidiče nvydání ověřeného výstupu ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů npodání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH nCzech POINT E-SHOP - výpisy poštou Datové schránky nzákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů nelektronické úložiště dokumentů, nvůči orgánům veřejné moci nUživatelé norgány VS mezi sebou norgány VS s PO a podnikajícími FO norgány veřejné moci s FO, které o zřízení schránky požádaly E-Government nStrategie rozvoje služeb pro informační společnost nZákladní registry nregistr územní identifikace a nemovitostí nregistr obyvatel nregistr osob nregistr práv a povinností nInteroperabilita nrychlejší komunikace občanů s úřadem prostřednictvím ICT nEjustice nkdy se koná dané soudní jednání Postavení zaměstnanců ve VS nkategorie zaměstnanců veřejné služby nvojáci, příslušníci policie, hasiči, soudci, státní zástupci nškolství a zdravotnictví nzákon 361/2003 Sb. nzákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, sjednocující postavení příslušníků policie, celní správy, hasičského záchranného sboru, vězeňské služby, Bezpečnostní a informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace nslužební zákon, vztahující se na úředníky státní správy, nzákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů Úředníci územních samosprávných celků nzákon č. 312/2002 Sb. nVstupní vzdělávání - znalost základů nveřejné správy, veřejných financí a evropského práva n3 měsíce ode dne vzniku pracovního poměru vykonání zkoušky nPrůběžné vzdělávání nPříprava a ověření zvláštní odborné způsobilosti nVzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů Postavení zaměstnanců ve VS nZákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů nč. 361/2003 Sb. nSlužební zákon nč. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech nOdložena účinnost k 1. lednu 2012 nslužební zákon vs. zákon o zaměstnancích VS Postavení zaměstnanců ve VS nInstituty pro vzdělávání úředníků nInstitut státní správy nInstitut pro místní správu Praha Problémy reformy veřejné správy nzaměření spíše na organizaci než na její obsah nslužební zákon nreforma systému územní samosprávy nvs. reforma ústřední správy nněkteré specializované orgány státní správy a soudy nuspořádání podle dosavadních okresů ne-Government nNepropojenost informačních systémů ve veřejné správě nDuplicitní vedení úředních evidencí Naplnění cílů reformy veřejné správy npřesun kompetencí z centrální úrovně státní správy na regionální a místní úroveň nposílení horizontální koordinace a kooperace noperativní činnost à legislativní, koordinační, koncepční a kontrolní nprofesionální apolitická VS nprosazování moderních informačních a komunikačních technologií a systémů